تغذیه مناسب در هوای گرم

تغذیه مناسب هنگامی که هوا گرم می شود می تواند عامل مهمی برای مقابله با گرما باشد.در صورت بی توجهی به تغذیه مناسب ممکن است در معرض بیماری های ناشی از تنش گرمایی قرار بگیریم.
تغییراتی که گرما در روند زندگی ما ایجاد می کند روی نحوه تغذیه ما هم اثر می گذارد. بسیاری از افراد هنگام گرم شدن هوا بی اشتها می شوند و ممکن است با از دست دادن اشتها مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت نکنند.
به علاوه با افزایش تعریق که واکنشی طبیعی برای کاهش دمای بدن است ممکن است بخشی از ریزمغذیها به خصوص آنها که نقش الکترولیتی در برقراری تعادل دمای بدن را دارند دفع شده و افزایش بیش از حد این فرآیند مشکلات ناشی از کمبود را ایجاد می کند.

کدام غذاها و مواد مغذی

مواد مغذی که در گرما باید به آنها توجه کرد شامل آب به عنوان مهمترین عامل، ریزمغذی هایی مانند ویتامینهای ب و ث و مواد معدنی مهمی مانند کلسیم ،پتاسیم و سدیم هستند.
اختلال در میزان هریک از ریز مغذیهای ذکر شده به خصوص مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم، بدن را در معرض خطرات ناشی از گرمازدگی قرار می دهد. افزاش ضربان قلب، خستگی مفرط، احتمال از حال رفتن و ... بخشی از این مخاطرات هستند.

برای پیشگیری از اثرات مخرب گرما بر بدن چه کنیم

مایعات کافی به خصوص آب کافی بنوشیم

رنگ ادرار شاخص خوبی است برای اینکه بدانیم بدن به میزان مناسب هیدراته است یا خیر. هر چه ادرار پررنگ تر باشد نشانه کم آبی بدن است و باید به سرعت مایعات مورد نیاز برای بدن تامین شود.
اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانند آب خالص بنوشند توصیه می کنیم از ترکیب آب و حلقه های لیموی ترش و پره های نعناع بدن شکر برای خود نوشیدنی درست کنید و البته استفاده از روش های سنتی مانند نوشیدنی های خیار و سنکنجبین، خاکشیر و تخم شربیت را هم به برنامه روزانه تان اضافه کنید.

 

استفاده از سبزی ها میوه ها


استفاده از سبزی ها و میوه ها به خصوص آن دسته از میوه هایی که آب بیشتری دارند راهکار خوبی است.سبزی ها مواد غذایی مناسبی برای آبرسانی به بدن هستندو معمولا قیمت مناسب تری از میوه ها دارند.
مصرف سبزیها و میوه ها، هم مواد مغذی مانند ویتامینها و مواد معدنی را به بدن می رسانند و هم به دلیل وجود فیبر در ترکیب آنها می توانند آب بیشتری را در بدن نگهدارند و مانع از دفع آب مورد نیاز از بدن شوند.
جایگزینی سدیم و پتاسیم از دست رفته در تعریق با مصرف میوه های حاوی پتاسیم مانند موز و یا سبزی هایی مانند کرفس روش تغذیه ای مناسبی است.

تغذیه مناسب و متعادل

استفاده متعادل از چربی های خوب منبع امگا 3 به سوخت و ساز مناسب بدن کمک می کنند و از اتلاف انرژی و آب که در فرآیند هضم و جذب مواد غذایی خیلی سرخ شده و سنگین به هدر می رود جلوگیری می کند.

استفاده از برخی ترکیبات خنک کننده ی طبیعی که درسبزی هایی مانند نعناع وجود دارند به کاهش کلی دمای بدن کمک می کنند.
خودداری از مصرف مواد غذایی که باعث دفع آب از بدن می شوند مانند کافئین و شیرینیها در فصل گرما می تواند به حفظ آب بدن کمک کند. بنابر این مصرف این مواد غذایی در فصل گرم می بایست کمتر شود.
در هر صورت تا آنجا که ممکن است ساعات خیلی گرم روز را در محل های خنک طی کنید. مایعات کافی بنوشید و از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.
نام نویسندهزیبا کاوه ئی
تاریخ1400/04/15
کلمه های کلیدیگرما, تغذیه مناسب, تابستان




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com