گیاهخواران و کمبود ید!


بسیاری از گیاهخواران نسبت به دریافت ویتامن یb12 کافی و اهمیت آن در رژیم های گیاهخواری آگاه هستند. اگر شما یک وگان یا گیاهخوار هستید، می‌دانید که برای تأمین ویتامین B12 خود باید از مکمل یا غذاهای غنی شده با ویتامین B12 استفاده کنید. اما ممکن است هنوز تصوری درباره کمبود ید در رژیم‌های گیاهخواری نداشته باشید.

بسیاری از گیاهخواران نسبت به دریافت ویتامن یb12 کافی و اهمیت آن در رژیم های گیاهخواری آگاه هستند. اگر شما یک وگان یا گیاهخوار هستید، می‌دانید که برای تأمین ویتامین B12 خود باید از مکمل یا غذاهای غنی شده با ویتامین B12 استفاده کنید. اما ممکن است هنوز تصوری درباره کمبود ید در رژیم‌های گیاهخواری نداشته باشید.

آیا گیاهخواران در معرض کمبود ید هستند؟

ید چیست و چه کاربردی دارد؟

ید یک عنصر ضروری برای بدن است که توسط غده تیروئید از خون برداشته شده و برای ساخت برخی پروتئین‌ها و فعالیت بعضی از آنزیم‌ها به ویژه ساخت هورمون‌های تیروئیدی ـ تیروکسین (TSH) و تری یدوتیرونین (T3) ـ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هورمون‌ها مسئول تنظیم متابولیسم بدن، تعادل بسیاری از هورمون‌ها و تنظیم عملکرد بسیاری از اندام‌های بدن مانند قلب، ماهیچه‌ها، سیستم گوارشی، رشد مغز و حفظ استخوان هستند. بنابراین کاملاً واضح است که ید یک عنصر بسیار حیاتی است و کمبودش می‌تواند آسیب‌های زیادی به بدن وارد کند.

آیا گیاهخواران در عرض کمبود ید هستند؟ ید و گیاهخواری
 

آیا گیاهخواران در معرض کمبود ید هستند؟

در یک مطالعه که روی گیاهخواران انجام شد، مشاهده شد یک سوم افراد گیاهخوار ید کافی در بدن خود ندارند و مقدار ید در خونشان در حدی است که می‌توان گفت در معرض کمبود شدید ید هستند. بنابراین کمبود ید مسئله‌ای است که باید در پیروان گیاهخواری مورد توجه قرار گیرد.
خوب این به چه معناست؟ ید عنصری است که بدن توانایی ساخت آن را ندارد و باید از طریق منابع غذایی به بدن وارد شود. بنابراین لازم است گیاهخواران به دریافت ید روزانه خود توجه داشته باشند. اگر شما یک گیاهخوار هستید باید بدانید که، دریافت ید کم می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تولید هورمون‌های تیروئیدی شود و تنظیم متابولیسم و سایر ارگان‌های بدنتان را دچار اختلال کند.
 

نیاز روزانه به ید چقدر است؟

نیاز روزانه بدن به ید در مردان و زنان و کودکان، بین 150-100 میکروگرم است. مقدار مورد نیاز بدن به ید در تمام طول عمر متوسط انسان، یک قاشق چایخوری است. البته این نکته مهم است که ید مورد نیاز بدن را به طور مداوم و روزانه دریافت کنید.
اگر شما همه چیز خوار باشید، می‌توانید تمام ید مورد نیاز خود را با خوردن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل دریافت کنید. اما اگر از یک رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنید و اصلاً ماهی نمی‌خورید، ممکن است لازم باشد به دریافت ید خود توجه بیشتری داشته باشید.

 

منایع غذایی ید برای یک گیاهخوار کدام است؟

ید در خاک و اقیانوس وجود دارد، اما مقدار آن متفاوت است. به عبارت ساده‌تر، مقدار ید موجود در سبزیجات و میوه‌ها به محتوای ید خاکی که در آن پرورش یافته‌اند، بستگی دارد. ید عمدتاً در غذاهای حیوانی مانند انواع ماهی (کاد، کنسرو ماهی تن)، صدف، میگو و سبزیجات دریایی و جلبک‌ها و جگر گاو، جوجه و به میزان کمتری در غذاهای غنی شده مانند نان، غلات و شیر وجود دارد. گیاهخوارانی که هیچگونه منبع حیوانی مصرف نمی‌کنند، می‌توانند از نمک خوراکی یددار، جلبک‌های دریایی یا مکمل‌های مولتی ویتامینی حاوی ید استفاده کنند. برخی از چاشنی‌ها نیز حاوی ید هستند. شیرخشک غنی شده نوزادان نیز می‌تواند تأمین کننده ید در گیاهخواران باشد.
اگر شما یک گیاهخوار هستید، می‌توانید از غذاهای گیاهی حاوی ید مانند آجیل و دانه‌ها، لوبیا سبز، کلم پیچ و توت فرنگی در برنامه غذایی خود بگنجانید. برخی از انواع شیرهای گیاهی نیز با ید غنی شده‌اند. برای این که مطمئن شوید یک شیر گیاهی با ید غنی شده به برچسب غذایی محصول دقت کنید. محصولات غنی شده با ید حاوی یدید پتاسیم هستند.  

آیا گیاهخواران در معرض کمبود ید هستند؟ ید و گیاهخواری
 
همچنین می توانید برنج، ماکارونی یا پاستا، را در آب حاوی نمک یددار بجوشانید. اما در این کار افراط نکنید!. هرچند نمک یددار، می‌تواند ید مورد نیاز بدن یک گیاهخوار را تأمین کند، اما گزینه خوبی نیست، زیرا مصرف بیش از اندازه نمک با بالا رفتن فشار خون و تعدادی از بیماری‌ها همراه است و توصیه می‌شود مقدار مصرف آن را کاهش دهیم.

گیاهخواری و  کمبود ید. جلبک دریایی
 
جلبک دریایی نیز منبع غنی ید است، اما دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است بهترین گزینه برای تأمین ید بدن گیاهخواران نباشد. محتوای ید جلبک دریایی متغیر و گاهی بسیار زیاد است. همچنین برخی از انواع آن آلوده هستند. بنابراین در مصرف جلبک دریایی یا مکمل‌های با منشأ جلبک دریایی، اعتدال را حفظ کنید.
بنابراین، مکمل‌های غیر جلبک دریایی مطمئن‌ترین راه برای رفع نیاز بدن شما به ید است.

بهترین راه برای تنظیم یک برنامه غذایی متعادل، مشورت با متخصص تغذیه است. پس تماس با متخصص تغذیه خود را فراموش نکنید!  

 
نام نویسندهعالمه حریری فر
کلمه های کلیدیید، رژیم گیاهخواری، وگان، منابع ید
تاریخ ثبت1400/08/29




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com