آیا غلات صبحانه مفید است؟

غلات صبحانه نسبتاً ارزان قیمتی است، قابل نگهداری به مدت طولانی است ولی مورد نحوه تولید و سلامت آن، مثلا بحث مواد نگه دارنده یا وجود سموم کشاورزی در آن، نگرانی‌هایی مطرح است
غلات صبحانه نسبتاً ارزان قیمتی است، قابل نگهداری به مدت طولانی است ولی مورد نحوه تولید و سلامت آن، مثلا بحث مواد نگه دارنده یا وجود سموم کشاورزی در آن، نگرانی‌هایی مطرح است
غلات صبحانه از صبحانه‌های رایج مردم در کشورهای مختلف محسوب می‌شود. غذایی که همان طور که از نامش پیداست از غلات درست شده و معمولاً به همراه شیر و افزودنی‌های دیگر مصرف می‌شود. از آن جا که این خوراکی هم مغذی است و هم سریع آماده می‌شود، معمولاً به‌عنوان وعده صبحانه انتخاب شده و به همین دلیل به آن غلات صبحانه (Cereal) گفته می‌شود. سادگی استفاده از غلات صبحانه و همچنین فواید آن باعث شده فروش آن از ابتدای شیوع بیماری کرونا در جهان افزایش یابد.
غلات صبحانه نسبتاً ارزان قیمتی است، قابل نگهداری به مدت طولانی است و انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین دی و بی 12 را در خود دارد که بسیاری از افراد بالغ به آن نیازمندند. با این وجود از آن جا که غلات صبحانه یک غذای فراوری شده است و برای مصرف نیازی به پختن ندارد، در مورد نحوه تولید و سلامت آن نگرانی‌هایی مطرح است. به‌طور مثال برخی در مورد استفاده از سموم و کودهای شیمایی که در پرورش غلات استفاده می‌شود نگران‌اند و بر این باورند که غلات صبحانه ممکن است حاوی سموم مختلف باشد. در مورد برخی محصولات این مسئله ممکن است درست باشد. برخی تحقیقات انجام شده در خارج از کشور نشان می‌دهد سطح سموم در محصولات بسیاری از شرکت‌ها بیش از حد استاندارد برای بدن است و برای سلامت مضر است. البته این مصرف این سم در دراز مدت اثر می‌گذارد و همچنین محصولات همه شرکت‌های تولید کننده چنین مشکلی ندارد.
برخی دیگر نیز در مورد استفاده از مواد نگه دارنده ابراز نگرانی می‌کنند. همان طور که گفته شد غلات صبحانه را می‌توان مدت‌ها سالم نگه داشت. در این زمینه نیز تحقیقاتی انجام شده است. برخی تحقیقات صورت گرفته بر روی حیوانات افزایش خطر ابتلا به انواع تومور را نشان می‌دهد. در این تحقیقات عامل مشکل ساز دی بوتیل هیدروکسی تولوئن تشخیص داده شده است. هر چند که برخی تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که این ماده نه تنها عامل سرطان زا نیست بلکه به‌عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان مؤثر باشد. بنابراین در مورد اثر این ترکیب شیمیایی هنوز نمی‌توان به‌طور کامل اظهار نظر کرد. به‌علاوه اینکه همه محصولات حاوی این ترکیب نیستند و می‌توان در این میان محصولاتی یافت که از ترکیبات دیگر و مطمئن‌تر استفاده می‌کنند. به‌طور مثال برخی شرکت‌ها از ویتامین ای به‌عنوان نگه دارنده استفاده می‌کنند که ممکن است با عنوان «ترکیب توکوفرول» ممکن است در فهرست ترکیبات از نام برده شود.
یکی دیگر از مواردی که باعث تردید در سلامت غلات صبحانه می‌شود، انجام فرآیندهای متعدد برای تولید محصول است. از نظر غلات صبحانه یک غذای فوق فراوری شده را می‌توان با خوراکی‌هایی مانند کوکی‌ها، ناگت، چیپس و حتی نوشابه مقایسه کرد که همگی احتمال ابتلا به سرطان و انواع مشکلات دیگر را افزایش می‌دهند. ولی از آن جا که شرکت‌های مختلف ترکیبات و حتی فرآیندهای متفاوتی برای تولید محصول خود به کار می‌گیرند نمی‌توان همه محصولات را مشابه هم دانست و قضاوت در مورد سلامت محصول نهایی هر شرکت باید با توجه به فرایندها و ترکیبات آن انجام شود.
باوجود این موارد، غلات صبحانه را همچنان می‌توان یکی از سالم‌ترین و بهترین گزینه‌ها برای صبحانه در نظر گرفت. غلات صبحانه حاوی مقدار زیادی پروتئین است و از آن جا که معمولاً با شیر خورده می‌شود، میزان پروتئین آن بیشتر هم می‌شود. در واقع یک کاسه غلات صبحانه همراه شیر می‌تواند 9 گرم پروتئین به بدن برساند. در صورتی که غلات صبحانه حاوی مغز یا دانه‌های روغنی باشد این مقدار حتی بیشتر هم می‌شود. بنابراین تنها مسئله در مصرف غلات صبحانه، انتخاب یک محصول سالم و درست است. غلات صبحانه‌ای برای بدن مفید است که مقدار فیبر آن زیاد، مواد نگه‌دارنده کم و ترکیبات جانبی و فرایند ساخت آن سالم و بی‌ضرر باشند.
غلات صبحانه به‌طور معمولاً حاوی مقدار زیادی فیبر خوراکی است. از آن جا که افراد بزرگ‌سال به‌طور معمولاً تنها نیمی از فیبر مورد نیاز روزانه خود را می‌خورند، این غذا می‌تواند برای آن‌ها هم مفید باشد. به‌علاوه یک رژیم غذایی با مقدار زیادی غلات کامل می‌تواند از ابتلا به دیابت نوع دو، چاقی و بیماری‌های دیگر جلوگیری کند. البته نباید فراموش شود که توصیه می‌شود غلات صبحانه کم شکر خریداری شده و در صورت نیاز، شیرینی به شکل‌های مختلف (شکر، شیره انگور، شیره خرما و ...) به آن اضافه شود. به این صورت می‌توان از هر نوع شیرین کننده طبیعی و به هر میزان (ترجیحاً کم!) استفاده کرد.

منبع: webmd.com
نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیغلات صبحانه، فیبر خوراکی، صبحانه، فوق فراوری شده
تاریخ ثبت1400/02/14




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com