اشتباهات رایج در رژیم بدون گوشت

اغلب کسانی که رژیم بدون گوشت را انتخاب می کنند با مشکل پیدا کردن جایگزین مناسب آن مواجه هستند و همین مسئله باعث انتخاب استراتژی اشتباه در اصلاح رژیم غذایی می شود.
 

اغلب کسانی که رژیم بدون گوشت را انتخاب می کنند با مشکل پیدا کردن جایگزین مناسب آن مواجه هستند و همین مسئله باعث انتخاب استراتژی اشتباه در اصلاح رژیم غذایی می شود.
 

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مردم ایران یا به دلیل افزایش قیمت‌ها و یا به دلیل پیروی از جریان جهانی ترک یا کاهش مصرف گوشت، به استفاده از مواد خوراکی جایگزین روی آورده‌اند. با این حال تعداد کسانی که به‌طور کامل گوشت را کنار گذاشته‌اند بسیار اندک است و آن‌ها هم اغلب با مشکل پیدا کردن جایگزین مناسب برای گوشت مواجه هستند. این مسئله به‌خصوص برای افرادی با توان مالی پایین چالش بزرگ‌تری محسوب می‌شود چرا که هم از نظر تأمین پروتئین و هم از نظر ایجاد طعم خوش در غذا گزینه‌های سالم و مغذی و در عین حال ارزان قیمت زیادی باقی نمی‌ماند.
خوردن غذاهای گیاهی بیشتر می‌تواند هم برای سلامت و هم برای محیط زیست مفید باشد. البته به شرطی که اصول این کار هم رعایت شود. در واقع صرف کاهش مصرف گوشت سلامتی بیشتر و محیط زیست سالم‌تر را تضمین نمی‌کند. در ادامه با برخی اشتباهات رایج در رژیم‌های بدون گوشت آشنا می‌شویم
 

عدم جایگزین کردن منبع پروتئینی

زمانی که یک منبع مهم غذایی از رژیم حذف می‌شود، حتماً باید برای آن جایگزین پیدا کرد. در این مورد به‌خصوص، این منبع مهم پروتئین گوشت است. گوشت منبع غنی پروتئین محسوب می‌شود و همچنین حاوی مواد مغذی دیگری مثل آهن و ویتامین ب است. بخش زیادی از این موارد را می‌توان از طریق لپه، سویا، مغزها و دانه‌های روغنی و کره آن‌ها و غلات کامل تأمین کرد.
 

مصرف بیش از حد جایگزین های گوشت (شبه گوشت)

یکی از راهکارهای جایگزین کردن گوشت و طعم آن استفاده از مواد خوراکی است که طعم یا بافت آن‌ها به گوشت نزدیک است. از جمله این موارد می‌توان به سوسیس و برگرهای غیر گوشتی اشاره کرد. اگرچه این مواد غذایی بدون گوشت هستند ولی معمولاً برای ایجاد طعم و بافت مشابه گوشت، به‌شدت فراوری می‌شوند و در واقع از نظر بحث سلامتی مفید محسوب نمی‌شوند. جایگزین‌های گوشت معمولاً حاوی مقادیر زیادی طعم دهنده ،ادویه، نگه دارنده و رنگ‌های خوراکی هستند که در نهایت باعث می‌شود انتخاب آن‌ها به‌عنوان جایگزین بهتر برای گوشت به‌کلی زیر سؤال رود.
 

استفاده از پنیر، خامه و روغن زیاد

یکی از راحت‌ترین راه حل‌ها برای خوش طعم کردن غذاها اضافه کردن پنیر، خامه ، روغن و یا سرخ کردن آن است. ولی باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از این مواد اصلاً برای سلامتی مناسب نیست. اول آن که مواردی مثل پنیر و خامه چربی حیوانی بالایی دارند و عملاً باعث ورودی مقدار زیادی چربی اشباع مضر به رژیم غذایی می‌شوند و دوم آن که کالری این مواد بسیار بالاست و که به‌راحتی می‌تواند به افزایش کلی کالری دریافتی در طول روز منجر شود. جایگزین بهتر برای طعم دادن به غذاها استفاده از هوموس و دانه‌ها و مغزهای روغنی است که گزینه دوم احتمالاً از نظر هزینه برای بسیاری مقرون به‌صرفه نباشد.

 
مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها

برای بسیاری از مردم رعایت رژیم بدون گوشت به معنی مصرف دائم کربوهیدرات‌هاست. برنج، سیب زمینی، حبوبات، محصولات گندم و انواع کربوهیدرات‌ها بیشتر ترکیبات غذایی را شامل می‌شوند و سبزیجات و میوه‌ها همچنان مهجور باقی می‌مانند. در حالت ایده آل بهتر است حتی کربوهیدرات‌ها هم به‌صورت کامل و با فیبر خوراکی بالا مصرف شوند که هم از نظر ارزش غذایی ارزشمندترند و هم گوارش را بهتر و ساده‌تر می‌کنند.

البته برای اضافه کردن سبزیجات به وعده‌های غذایی می‌توان از چند ترفند ساده هم استفاده کرد:
مثلاً صرف نظر از غذایی که می‌خورید، همیشه به شکلی یک نوع از سبزیجات را در آن بگنجانید. حال این سبزیجات می‌توان به‌صورت خام، مثلاً به‌صورت سالاد یا پیش غذا به آن اضافه شود و یا آن که همراه با وعده اصلی مخلوط شده یا پخته شود. این استراتژی تقریباً برای تمام انواع غذاها قابل استفاده است.
پخت غذاهای ترکیبی کربوهیدراتی با سبزیجات را یاد بگیرید. تقریباً تمام غذاهای بر پایه کربوهیدرات رایج را می‌توان به‌صورت 50-50 با سبزیجات مخلوط کرده و غذایی جدید  ابداع کرد. مثلاً برنج به همراه انواع سبزیجات مثل گل کلم، بادنجان، کدو، کلم، هویج و ... قابل استفاده است. همین کار را می‌توان در مورد ماکارانی و نودل انجام داد.
سالاد کلم یا سالاد فصل را می‌توان بهترین و منعطف‌ترین گزینه برای مصرف سبزیجات دانست. کافی است کلم و کمی از سبزیجات دیگر (مثلاً کاهو، هویج، خیار، گوجه، پیاز و ...) را با یکدیگر مخلوط کرده و یک سالاد سبزیجات مغذی و سیر کننده بخورید.

 

منبع: blogs.webmd.com

نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیگوشت، گیاهخواری، سبزیجات، کربوهیدرات، رژیم غذایی
تاریخ ثبت1400/02/09




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com