رژیم غذایی سلامت 8 تغییر کوچک برای حفظ تناسب اندام پس از 40 سالگی چهار شنبه 11 اسفند 1400 ساعت 21:26
معمولا با رسیدن به حدود سن چهل سالگی، اندام تغییر می‌کند و زمینه افزایش وزن بیشتر می‌شود. نکته جالب اینکه بسیاری از افراد این تغییر سایز را طبیعی می‌دانند و آن را می‌پذیرند اما با رعایت چند توصیه ساده و تغییرات جزئی در برنامه زندگی می‌توان از اضافه وزن در این سنین پیشگیری کرد و از نازیبایی‌ها و البته عوارض چاقی بر سلامتی در امان بود.
پیاده‌روی به‌جای استفاده از اتومبیل
فعالیت جسمانی منظم یک اصل همیشگی حفظ سلامتی و پیشگیری از چاقی است که توصیه می‌شود 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه در کنار دو تا سه جلسه تمرینات کششی و تقویت عضلات در هفته جدی گرفته‌شود. حتی نداشتن فرصت نیز توجیه خوبی برای بی‌تحرکی نیست و می‌توان به‌‌عنوان مثال مسافتی تا محل کار یا خرید را به‌جای استفاده از اتومبیل، پیاده طی کرد.
فعالیت مختصر پس از دو ساعت
نشستن به مدت طولانی زمینه افزایش وزن را تسهیل می‌کند. از همین رو لازم است افرادی که شغل نشسته دارند هر دو ساعت یک‌بار از جای خود برخیزند و چند قدم راه بروند یا قدری تمرینات کششی انجام دهند.
انتخاب بشقاب کوچک‌تر غذا
مسلما تغذیه و حجم غذای دریافتی در وزن تاثیر دارد. علاوه بر تعادل و تنوع در انتخاب خوراکی‌ها، توصیه می‌شود بشقاب غذا کوچکتر باشد تا حجم غذا نیز کاهش یابد. در این صورت فرد احساس دلزدگی و ناراحتی کمتری از رژیم و کاهش غذا خواهدداشت.
نوشیدن کافی آب
نوشیدن تدریجی آب در طول روز به بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کند دفع مواد زائد را تسریع می‌کند. بدن به‌طور متوسط حدود یک و نیم لیتر آب در روز نیاز دارد. البته می‌توان علاوه بر آب، از نوشیدنی‌های سالم مانند آبمیوه طبیعی، چای کمرنگ، دمنوش‌‌های گیاهی و سوپ سبزیجات نیز استفاده کرد.
گنجاندن امگا 3 در رژیم غذایی
اسیدهای چرب امگا 3 جزء بهترین چربی‌های مفید برای سلامتی هستند که به عملکرد مطلوب مغز و قلب کمک می‌کند. البته امگا 3 در پیشگیری از چاقی نیز نقش دارد زیرا سطح تری‌گلیسرید خون را که در توده‌های چربی بدن تجمع پیدا می‌کند، کاهش می‌دهد. ماهی‌های چرب، روغن‌های گیاهی و دانه‌هایی مانند چیا و کتان منابع سرشار این چربی‌ها هستند.
اهمیت 8 ساعت خواب شبانه
کم‌خوابی موجب کاهش احساس سیری و در نتیجه افزایش اشتها می‌شود که در نتیجه تمایل به خوراکی‌های چرب و شیرین افزایش می‌یابد. 8 ساعت خواب مطلوب شبانه به بدن فرصت بازیابی و تجدید قوا می‌دهد.
پرهیز از تنقلات شیرین
معمولا هنگام احساس ضعف و گرسنگی تمایل به خوراکی‌های شیرین بیشتر می‌شود اما بهتر است این نکته به‌عنوان عامل جدی اضافه وزن جدی گرفته‌شود و میوه‌ها و سبزیجات، انواع مغزها و لبنیات به‌عنون تنقلات شیرین میل گردد.
توجه به نظم غذایی
تعادل غذایی یکی از اصول مهم حفظ تناسب اندام است. برخلاف تصور، حذف هیچ یک از وعده‌های غذایی به کاهش وزن کمک نمی‌کند بلکه احساس گرسنگی شدید به‌وجود می‌آورد و بدن برای جلوگیری از محرومیت غذایی حالتی برای ذخیره بیشتر غذا پیدا می‌کند.
فرصت کوتاه تمدد اعصاب در روز
استرس و اضطراب حالات هیجانی منفی هستند که به‌شدت بر غذاخوردن تاثیر می‌گذارند و تمایل به تنقلات را افزایش می‌دهد. حتی بسیاری افراد در چنین وضعیتی برای کسب آرامش سعی می‌کنند غذا بخورند. از همین رو توصیه می‌شود از طریق روش‌هایی مانند ورزش، انجام کارهای هنری، گوش‌دادن به موسیقی و... به آرامش روانی رسید.
مترجم: مریم سادات کاظمی
منبع: TopSante.fr  تعداد بازدید : 652 نوشته شده توسط: مریم سادات کاظمی

کلمات کلیدی:  چاقی، اضافه وزن، پیاده روی، خواب، امگا3
چاپ خبر
آخرین اخبار
آیا رژیم گیاهخواری برای کودکان مناسب است؟ پنجشنبه 29 اردیبهشت 1401 ساعت 16:46
رژیم مدیترانه در کاهش علائم افسردگی مؤثر است سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 ساعت 10:36
آنچه باید در مورد سبزیجات خام بدانیم چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401 ساعت 23:0
فلور روده‌ای بر چاقی تاثیر دارد سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 ساعت 11:25
ویتامینE پاسخ به ایمنوتراپی را بهبود می‌بخشد چهار شنبه 31 فروردین 1401 ساعت 17:46
عملکرد مغز در رابطه با چاقی مؤثر است یکشنبه 28 فروردین 1401 ساعت 18:2
پربازدید ترین ها
کرونا با غذا منتقل می شود؟ شنبه 22 آذر 1399 ساعت 0:53
رژیم لاغری دخترانه دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 13:37
سندروم پیکا چیست سه شنبه 24 دی 1398 ساعت 14:49
چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم یکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت 15:18

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com