رژیم غذایی سلامت تامین کلسیم از مواد غذایی یا مکمل‌ها؟ شنبه 29 آبان 1400 ساعت 12:42
بدن برای عملکرد صحیح به کلسیم نیاز دارد و گنجاندن خوراکی‌های سرشار از کلسیم برای حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از شکستگی‌ها ضروری است.
پوکی استخوان بیماری‌ است که به‌دلیل کاهش توده استخوانی و تحلیل بافت اسکلتی بروز پیدا می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز شکستگی‌های کم‌وبیش جدی شود. ترمیم بافت استخوانی به‌راحتی صورت نمی‌گیرد و گاه بیمار هرگز بهبودی کامل پیدا نمی‌کند. از همین رو توجه به اصول سبک زندگی سالم و دریافت کافی کلسیم برای حفظ تراکم استخوانی کاملا ضروری است.
هر روز حدود یک گرم از کلسیم از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شود. اما برای اینکه قلب، مغز و عضلات عملکرد مطلوبی داشته‌باشند، باید سطح کلسیم در خون ثابت باشد و این نیاز از استخوان‌ها گرفته و وارد خون می‌شود. گرچه به‌طور موقت سطح کلسیم استخوان‌ها کاهش می‌یابد اما اگر به اندازه کافی دریافت شود، این نیاز دوباره جبران می شود.
کلسیم علاوه بر لبنیات، در خوراکی‌هایی مانند بروکلی، ماهی ساردین، دانه چیا و بادام نیز وجود دارد. یک لیتر شیر حاوی یک گرم کلسیم است و یک ظرف ماست نزدیک به به 60 میلی‌گرم کلسیم دارد. بعضی از انواع آب‌معدنی نیز می‌تواند تا 500 میلی‌گرم نیاز بدن به کلسیم را تامین کند.
برای دریافت کافی کلسیم توصیه می‌شود حتما لبنیات و دیگر خوراکی‌های حاوی کلسیم در تغذیه روزانه گنجانده شود. متخصصان تاکید دارند که تامین کلسیم از طریق تغذیه صحیح و برنامه غذایی متعادل تامین گردد و مکمل‌‌های کلسیم الزاما برای همه افراد ضروری نیست. دریافت کلسیم بیشتر از طریق خوراکی‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مطالعات نشان می‌دهد که دریافت خیلی زیاد کلسیم از طریق مکمل‌ها می‌تواند زمینه بروز ناراحتی‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.
بررسی‌هایی در مورد مقایسه مصرف کلسیم از طریق خوراکی‌ها و مکمل‌ها نشان می‌دهد تراکم استخوانی در افرادی که از مکمل‌های کلسیم استفاده می‌کنند تنها 1 تا 2% بیشتر از دیگران است. همچنین محققان به این نتیجه رسیدند که گرچه این مکمل‌‌ها در سلامت استخوان‌ها تاثیر حداقلی دارند اما زمینه بیماری‌های قلبی عروقی و یبوست افزایش می‌یابد.
نیاز روزانه نوزادان به کلسیم 500 میلی‌گرم است که در سنین 4 تا 6 سال به 700 میلی‌گرم، 7 تا 9 سال به 900 میلی‌گرم و تا 19 سالگی به 1200 میلی‌گرم می‌رسد. افراد بزرگسال به 900 تا 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند که در خانم‌های یائسه، باردار، شیرده و سالمندان این مقدار افزایش می‌یابد و تا 1200 حتی 1500 میلی‌گرم می‌رسد.
تنها در صورتی که احتمال کمبود کلسیم وجود داشته‌باشد، باید از طریق آزمایش خون این کمبود مشخص شود و تحت‌نظر پزشک مکمل به اندازه کافی مصرف گردد.
مترجم: مریم سادات کاظمی
منبع: pourquoidocteur.fr  تعداد بازدید : 133 نوشته شده توسط: مریم سادات کاظمی

کلمات کلیدی:  کلسیم، پوکی استخوان، لبنیات، استخوان
چاپ خبر
آخرین اخبار
پربازدید ترین ها
کرونا با غذا منتقل می شود؟ شنبه 22 آذر 1399 ساعت 0:53
رژیم لاغری دخترانه دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 13:37
سندروم پیکا چیست سه شنبه 24 دی 1398 ساعت 14:49

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com