اخبار تغذیه و سلامت دهان و دندان شنبه 14 اردیبهشت 1398 ساعت 1:33
اگر می‏ خواهید از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید، تعداد دفعات خوردن نیز به اندازه چیزی که می ‏خورید اهمیت دارد. خوردن شیرینی همراه شام، کمتر از خوردن شیرینی به عنوان عصرانه به دندان‏ های شما آسیب می ‏زند. البته، تغذیه نادرست و ناکافی نیز می ‏تواند در طولانی مدت سلامت دهان شما را به مخاطره اندازد. آموزش این که غذاها چگونه سلامت دندان و لثه‏ های شما را تحت تاثیر قرار می ‏دهند اولین گام به سوی تغذیه سالم برای حفظ بهداشت دهان است.
اگر می‏ خواهید از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید، تعداد دفعات خوردن نیز به اندازه چیزی که می ‏خورید اهمیت دارد. خوردن شیرینی همراه شام، کمتر از خوردن شیرینی به عنوان عصرانه به دندان‏ های شما آسیب می ‏زند. البته، تغذیه نادرست و ناکافی نیز می ‏تواند در طولانی مدت سلامت دهان شما را به مخاطره اندازد. آموزش این که غذاها چگونه سلامت دندان و لثه‏ های شما را تحت تاثیر قرار می ‏دهند اولین گام به سوی تغذیه سالم برای حفظ بهداشت دهان است.
 
تاثیرات فوری غذا
به محض شروع خوردن برخی غذاها، تغییراتی در دهان ایجاد می ‏شود. باکتری ‏های موجود در دهان باعث می ‏شوند که پلاک‏ های دندانی حالت اسیدی بیشتری پیدا کنند و این اسید شروع به تخریب دندان می‏ نماید و باعث پوسیدگی دندان می‏ شود.
 
تمام غذاهایی که دارای کربوهیدرات هستند در نهایت کربوهیدرات های شان به قندهای ساده همچون گلوکز، فروکتوز، مالتوز و لاکتوز تبدیل می ‏شود. برخی غذاها که کربوهیدرات ‏های قابل تخمیر دارند در دهان شکسته می ‏شوند در حالی که کربوهیدرات برخی غذاها در بقیه دستگاه گوارش شکسته می ‏شود.
 
کربوهیدرات‏ های قابل تخمیر با باکتری‏ های دهان همکاری می ‏کنند و بالاخره‏ دندان را از بین می ‏برند. این غذاها شامل قندهای آشکار مانند شیرینی، کیک، نوشابه، شکلات و قندهای ناپیدا مانند نان، چیپس، موز و غلات صبحانه است.
 
بعضی باکتری ‏هایی که روی دندان ‏ها هستند از این قندها استفاده کرده و اسید تولید می‏ کنند. این اسیدها مواد معدنی مینای دندان را حل می ‏کنند. البته دندان ‏ها طی فرآیندی مواد معدنی را دوباره بازسازی می کنند. بزاق دهان، فلوراید و برخی غذاها به این فرآیند کمک می‏ کنند. فساد دندان زمانی آغاز می ‏شود که سرعت از دست رفتن مواد معدنی بیش از به دست آمدن شان باشد.
 
هر قدر غذا به مدت طولانی ‏تری در مجاورت باکتری ‏ها روی دندان باقی بماند، اسید بیشتری تولید خواهد شد. بنابراین کربوهیدرات ‏های چسبنده آسیب بیشتری به دندان می‏ رساند. غذاهایی هم که در شیارهای دندانی جمع می ‏شوند باعث پوسیدگی دندان می ‏گردند.
 
چیپس یکی از بدترین این مواد است. فقط کافی است یک مشت چیپس بخورید و بعد ببینید چقدر تلاش لازم است تا تمام آنچه را که بین دندان ‏ها و روی شیارها و شکاف‏ های دندان‏ ها باقی مانده است تمیز کنید. دندان‏ های کرسی که شیارهای بیشتری دارند، بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارند.
 
غذاهایی که برای دندان مناسب نیستند، به هنگام خوردن، اسید تولید نمی ‏کنند، بلکه نیم ساعت بعد، دندان را احاطه می ‏کنند.  کسانی که در طول روز نوشابه یا قهوه شیرین را جرعه جرعه می ‏نوشند و یا شیرینی ‏های کوچک و اسنک‏ های حاوی کربوهیدرات زیاد مصرف می ‏کنند، تقریباً به طور دائم یک منبع قندی در اختیار باکتری ‏ها قرار می‏ دهند. مطالعات نشان داده ‏اند کسانی که بین وعده‏های غذایی، میان وعده‏های شیرین مصرف می‏ کنند، بیشتر از کسانی که همان مقدار شیرینی همراه با غذای خود می‏ خورند، در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند.
 
البته غذاهایی هم وجود دارند که دندان‏ ها را در مقابل پوسیدگی حفظ می ‏کنند، زیرا ترشح بزاق را افزایش می‏ دهند و اسیدها را خنثی می‏ کنند و باعث می‏ شوند که مینا کمتر مواد معدنی خود را از دست بدهد. برای مثال، پنیر کهنه اگر بلافاصله پس از غذا خورده شود، اثر اسید را خنثی می‏ کند. یکی دیگر از دلایلی که باعث می ‏شود کسانی  که میان وعده‏ های شیرین می‏ خورند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار گیرند این است که آنان غذاهایی مصرف نمی ‏کنند که اثر قند را تعدیل نماید. جویدن آدامس‏ های بدون شکر می ‏تواند به حفاظت دندان در برابر پوسیدگی کمک نماید.
سلامت دندان‏ها نیز مانند سایر اعضای بدن ارتباط با تغذیه شما دارد. در واقع دهان شما نسبت به تغذیه ناکافی بسیار حساس است و این مسئله منجر به از دست رفتن زود هنگام دندان ‏ها، مشکلات لثه‏ و بوی بد دهان می‏ شود. بسیاری از مشکلات تغذیه ‏ای، دهان شما را بسیار زودتر از سایر اعضای بدن تحت تاثیر قرار می ‏دهند زیرا سلول‏ های تشکیل ‏دهنده لایه داخلی دهان که مخاط نام دارد به طور مداوم در حال از بین رفتن و بازسازی می ‏باشند. در برخی نقاط دهان، تمام سلول‏ ها در عرض سه تا هفت روز به طور کامل با سلول‏ های جدید جایگزین می ‏شوند.
چه بخوریم؟
با رعایت توصیه‏های ساده زیر می‏ توانید به سلامت دندان ‏های خود کمک کنید:
- هر روز به جای برنج و نان سفید از غلات کامل مانند برنج قهوه‏ای، جوی دوسر و نان تیره استفاده کنید.
- سبزیجات سبز تیره یا نارنجی رنگ، بیشتر مصرف نمائید.
- میوه ‏های گوناگون بخورید.
- از رژیم پُر غلات، میوه‏ جات و سبزیجات پیروی کنید.
- برای تامین بخشی از پروتئین روزانه خود ماهی، حبوبات، مغزها و دانه‏ ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
- غذاهای کم نمک مصرف کنید.
- وزن خود را حد متعادل حفظ کنید و فعالیت بدنی کافی داشته باشید.
به طور کلی در هرم غذایی خود باید غلات کافی، حداقل دو و نیم واحد سبزیجات، 2 واحد میوه، حداقل 3 لیوان شیر، ماست و پنیر حاوی کلسیم و پروتئین ‏هایی مانند گوشت، حبوبات، تخم ‏مرغ و مغزها را قرار دهید و در مصرف چربی‏ ها و شیرینی ‏ها امساک نمائید.

منبع: تبیان  تعداد بازدید : 55 نوشته شده توسط: ادمین بهسایت

کلمات کلیدی: 
چاپ خبر
آخرین اخبار
پربازدید ترین ها

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com