اخبار چهار شنبه 7 شهریور 1397 ساعت 6:32

اگر رژیم کم‌کربوهیدرات می‌گیرید، 'پروتئین حیوانی را جایگزین نکنید'


دانشمندان می‌گویند به دلایلی دست یافته‌اند که مشخص می‌کند چرا برخی سبزیجات از جمله کلم پیچ، بروکلی و کلم برگ ( Kale) ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌ روده را کاهش دهد.
هیچ شکی در مفید بودن این نوع سبزیجات برای روده وجود نداشت، اما به دشواری می‌شد درباره دلایل آن جزئیاتی مفصل به دست آورد.
این گروه از دانشمندان در انستیتوی فرانسیس کریک که یک مرکز تحقیقاتی زیست‌پزشکی در لندن است، دریافتند در زمان هضم، این سبزیجات مواد شیمایی ضد سرطانی تولید می‌کنند.
نهاد تحقیقات سرطان بریتانیا هم گفته است که دلایل زیادی برای خوردن سبزیجات بیشتر وجود دارد.
با مطالعه موش‌ها و روده‌های تولید شده در آزمایشگاه، تحقیق اخیر بر چگونگی تاثیر سبزیجات بر دیواره‌های روده‌ و این که چه تغییراتی در روده‌ها ایجاد می‌کند، تمرکز داشته است.
سطح روده‌ها، مثل پوست در روندی که چهار تا پنج روز طول می‌کشد به طور مدام خود را بازسازی می‌کند..
اما این بازسازی همیشگی باید شدیدا کنترل شود، در غیر این صورت ممکن است منجر به سرطان و یا التهاب روده شود.
نتایج تحقیق جدید که در مجله پزشکی امیونیتی منتشر شده نشان می‌دهد که خانواده کلم‌ها در کنترل این روند نقشی حیاتی دارند.
پژوهشگران ماده شیمایی موسوم به ایندول-۳-کاربینول را که با جویدن این گونه سبزیجات تولید می‌شوند، مورد بررسی قرار دادند.
دکتر گیتا استاکینگر، می‌گوید که باید این سبزیجات بیش از حد پخته نشوند.
این ماده شیمایی وقتی وارد دستگاه گوارش می‌شود توسط اسید معده تجزیه می‌شود.
همچنین می‌تواند عملکرد سلول‌های ایمنی که کنترل کننده التهاب است و عملکرد سلول‌های بنیادی را در انتهای روده تغییر دهد. کار این سلول‌ها بازآفرینی پوشش روده است.
این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی مملو از ماده ایندول-۳-کاربینول موش‌‌ها را از ابتلا به سرطان محافظت می‌کند؛ حتی آن عده از موش‌ها را که به دلایل ژنتیک در معرض خطر بالا برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.
بدون داشتن رژیم غذایی محافظتی سلول‌های روده به طور غیرقابل کنترلی نمو می‌کنند و پخش می‌شوند.
دکتر استاکینگر می‌گوید:"حتی در زمانی که تومورهایی در موش‌ها شروع به رشد کرد و ما رژیم غذایی آنها را تغییر دادیم و بهتر کردیم، باعث متوقف شدن رشد آنها شد."
برخی نشانه‌های سرطان روده:
دیده شدن خون در مدفوع (به طور مداوم)
تغییر در عادات روده مثل بیشتر شدن دفعات رفتن به توالت
درد شکم، نفخ و ناراحتی مداوم
دکتر استاکینگر می‌گوید یافته‌های جدید باعث به وجود آوردن خوشبینی‌هایی شده است.
 
پس از این تحقیق او حالا خوردن گوشت را کم کرده و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کند.
او به بی‌بی‌سی گفت: "خیلی از توصیه‌های رژیمی به طور دوره‌ای تغییر می‌کند، این خیلی گیج‌کننده است و واضح نیست که علل و عواقب آنها چیست... فقط با گفتن این که این چیزها مفید است، به خوردن آنها قانع نمی‌شوم."
"این مطالعه به ما مکانیزم‌های مولکولی درباره این که این دستگاه چگونه کار می‌کند، ارایه می‌کند."
پرفسور تیم کی از نهاد تحقیقاتی سرطان بریتانیا هم می‌گوید که این تحقیقات بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که نه تنها فیبر موجود در سبزیجاتی مثل بروکلی و کلم به کاهش خطر سرطان روده کمک می‌کند بلکه مولکول‌های این سبزیجات نیز نقش مهمی در آن دارند.
او می‌گوید: "تحقیقات بعدی مشخص خواهد کرد که آیا مولکول‌های موجود در این سبزیجات تاثیرات مشابهی در افراد هم دارند یا نه، اما در عین حال دلایل زیادی برای مفید بودن مصرف بیشتر سبزیجات وجود دارد."
 
 
محققان می‌گویند مصرف کم یا زیاد کربوهیدرات در افراد میانسال باعث کاهش متوسط عمر در مقایسه با کسانی می‌شود که معتدل کربوهیدرات مصرف می‌کنند. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که کم کردن از کربوهیدرات به خودی خود باعث سلامت نمی‌شود بلکه آنچه جایگزین کربوهیدرات می‌شود اهمیت دارد.
این تحقیق جایگزین کردن کربوهیدرات با پروتئین و چربی گیاهی را سالم‌تر از جایگزینی آن با پروتئین و چربی حیوانی دانسته است.
تحقیقاتی که در سال‌های اخیر در باره تاثیر کاهش مصرف کربوهیدرات بر سلامتی انجام شده نتایج متناقضی داشته است اما رژیم‌های کم‌کربوهیدرات مثل اتکینز که در زمان کوتاه باعث کاهش وزن شده و به نظر می‌رسد احتمال برخی بیماری‌ها را کاهش می‌دهند بسیار فراگیر شده است. از این رو این محققان سعی کردند دریابند بین مصرف کربوهیدرات و مرگ به علت بیماری در افراد میانسال چه ارتباطی وجود دارد.
محققان نوشته‌اند: "بعضی از دستورالعمل‌های تغذیه بر کاهش چربی‌های اشباع و ترانس در رژیم غذایی تمرکز دارند نه بر مجموع چربی که فرد مصرف می‌کند. دستورالعمل‌های دیگر توصیه می‌کنند کل چربی مصرفی به سی درصد کل انرژی مصرفی تقلیل پیدا کند و جای آن کربوهیدرات بیشتری مصرف شود. اما در عمل رژیم‌هایی که کاستن از کربوهیدرات و جایگزین کردن آن با پروتئین و چربی را توصیه می‌کنند رواج زیادی پیدا کرده‌اند چون باعث کاهش وزن در زمانی کوتاه می‌شوند؛ با این که شواهد ضد و نقیضی از تاثیر این رژیم بر سلامت وجود داشته است."
این تحقیق بر اساس پرسش‌نامه‌ای انجام شد که بیش از پانزده هزار نفر ۴۵ تا ۶۴ سال بین سال‌های‌ ١٩٨٧ تا ١٩٨٩ پر کرده بودند و این افراد در طول بیست و پنج سال شش بار مصاحبه شدند.
این بررسی نشان داد آنها که کم کربوهیدرات مصرف می‌کردند (یعنی به طور میانگین کمتر از٤٠ درصد انرژی خود را از کربوهیدرات تامین می‌کردند) و آنها که زیاد مصرف می‌کردند (بیش از ٧٠ درصد) بیشتر در معرض خطر مرگ در اثر بیماری‌ها قرار داشتند. محققان همچنین دریافتند که مصرف معتدل کربوهیدرات -تقریبا پنجاه درصد- گزینه سالمتری است.
پژوهشگران تخمین زدند که آنها که کربوهیدرات را معتدل مصرف می‌کردند انتظار می‌رفت که از پنجاه سالگی به بعد ٣٣ سال عمر کنند اما در مقایسه:
آنها که کمتر از سی درصد تغذیه‌شان را کربوهیدرات تشکیل می‌داد تا چهار سال کمتر عمر کردند
آنها که سی تا چهل درصد تغذیه‌شان را کربوهیدرات تشکیل می‌داد ٢.٣ سال کمتر عمر کردند
آنها که بیش از ٦٥ درصد تغذیه‌شان را کربوهیدرات تشکیل می‌داد ١.١ سال کمتر عمر کردند
پژوهشگران همچنین کسانی را که کربوهیدرات را با پروتئین و چربی حیوانی جایگزین کرده بودند با آنهایی مقایسه کردند که بیشتر به منابع گیاهی روی آورده بودند و دریافتند که میزان مرگ در گروه اول بیشتر است:
آنها در توضیح این یافته، این فرضیه را مطرح کرده‌اند که رژیم کم‌کربوهیدرات باعث کاهش مصرف میوه، سبزیجات و حبوبات و افزایش مصرف پروتئین حیوانی می‌شود و چنین تغذیه‌ای احتمالا روندهای التهابی و استرس اکسیداتیو بدن و روند پیری را تشدید کرده که احتمال مرگ را افزایش می‌دهد.
پروفسور نیتا فروحی از بخش همه‌گیرشناسی دانشگاه کمبریج می‌گوید: "پیام بسیار مهم این تحقیق این است که کافی نیست فقط بر نوع ماده غذایی تمرکز کنیم بلکه باید ببینیم که آیا منشاء حیوانی دارد یا گیاهی."
"وقتی کربوهیدرات در تغذیه کم شود اگر با چربی و پروتئین گیاهی جایگزین شود فوایدی دارد اما وقتی با پروتئنی حیوانی مثل گوشت جایگزین شود چنین تاثیری ندارد."
این محققان همچنین درباره کشورهای آسیایی مثل ایران هم هشدار می‌دهند که تغذیه‌ای که بخش قابل‌توجهی از آن را کربوهیدرات پیراسته (برنج سفید بدون شلتوک، گندم و جوی بدون سبوس) تشکیل می‌دهد تغذیه‌ای بی‌کیفیت است که 'بار قند (glycaemic 'load) را به صورت مزمن افزایش داده و سوخت و ساز را ناسالم می‌کند.
پژوهشگران تاکید کرده‌اند که این تحقیق محدودیت‌هایی داشته از جمله اینکه نتیجه کارآزمایی بالینی نبوده است.
با این حال آنها در نهایت نتیجه گرفته‌اند که رژیم کم کربوهیدرات و رژیم پرکربوهیدرات هر دو باعث کاهش طول عمر می‌شوند و اگر این شیوه تغذیه در پیش گرفته می شود باید از جایگزین کردن آن با پروتئین و چربی حیوانی پرهیز کرد و با استفاده از منابع گیاهی، پیری را سالمتر و روند آن را کُندتر کرد.
چند توصیه ساده:
١- غذای خود را تا حد ممکن خودتان تهیه کنید و از مواد غذایی تازه استفاده کنید نه غذاهای آماده و فرآوری شده
٢- تا حد امکان گیاهی غذا بخورید
٣- نمک، چربی و قند را به حداقل برسانید
٤- برنج سفید را با برنج قهوه‌ای یا قرمز و نان سفید را با نان سبوس دار جایگزین کنید
٥- قبل از سیری کامل، خوردن را متوقف کنید
٦- در بشقاب کوچک و با قاشق کوچک غذا بخورید

منبع: بی بی سی  تعداد بازدید : 722 نوشته شده توسط: ادمین بهسایت

کلمات کلیدی: 


بازگشت

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com