اخبار با طناب تبلیغات ماهواره‌ای و فضای مجازی در چاه نروید! پنجشنبه 16 اسفند 1397 ساعت 10:31
لاغری سریع، کاهش وزن چندروزه، قرص‌های لاغری و غیره تبلیغاتی هستند که امروزه از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی و پیامک‌ها سعی در ترغیب افراد مبتلا به چاقی دارند و آن‌قدر در تبلیغات غلو می‌کنند که برخی بدون توجه به عواقب این رژیم‌ها (که مشخص هم نیست بر اساس چه اصولی نوشته شده‌اند) تصمیم به لاغری با استفاده از آن‌ها می‌گیرند؛ اما عواقبی این رژیم‌های لاغری گاهی سال‌ها فرد را درگیر می‌کند و سلامت وی را به خطر می‌اندازد.
 
 لاغری سریع، کاهش وزن چندروزه، قرص‌های لاغری و غیره تبلیغاتی هستند که امروزه از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی و پیامک‌ها سعی در ترغیب افراد مبتلا به چاقی دارند و آن‌قدر در تبلیغات غلو می‌کنند که برخی بدون توجه به عواقب این رژیم‌ها (که مشخص هم نیست بر اساس چه اصولی نوشته شده‌اند) تصمیم به لاغری با استفاده از آن‌ها می‌گیرند؛ اما عواقبی این رژیم‌های لاغری گاهی سال‌ها فرد را درگیر می‌کند و سلامت وی را به خطر می‌اندازد.
خیلی از افراد برای رسیدن به تناسب اندام دست به هر اقدامی می‌زنند و سعی می‌کنند با رژیم‌های ساختگی و بدون پایه و اساس وزن خود را کاهش دهند. این در حالی است که رژیم‌های ساختگی و معجزه‌آسا فقط برای مدتی کوتاه می‌توانند فرد را خوشحال کنند و زمان زیادی نمی‌گذرد که این تناسب اندام ساختگی از بین رفته و فرد مجبور می‌شود رژیم‌های سخت‌تری را نسبت به گذشته بگیرد که عوارض آن گاهی جبران‌ناپذیر است.
بسیاری از افراد با نزدیک شدن به ایام نوروز علاوه بر خرید و خانه‌تکانی‌، به فکر کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام نیز هستند و تصور می‌کنند که با رژیم‌های سخت می‌توانند به هدفشان دست یابند؛ اما از اینکه کاهش وزن سخت و سریع می‌تواند عوارض بسیاری را برای آنان در پی داشته باشد، بی‌خبر هستند.
خوردن غذا یکی از لذت‌هاست؛ گاهی افراد دچار افراط‌وتفریط در این امر می‌شوند و چون می‌دانند خوردن یک نوع لذت است، به هر میزانی که دوست داشته باشند غذا می‌خورند. موضوع مذکور باعث می‌شود رفتار تغذیه‌ای خاصی در این افراد شکل بگیرد، به‌طوری که اگر یک روز غذای متوسط و معمول مصرف کنند، هیچ‌وقت احساس سیری و لذت نمی‌کنند.
نحوه خوردن غذا و مقدار آن وابسته به فرد بوده و می‌تواند تغییر کند، اشتباه بسیاری از افراد این است که مقطعی به مسئله تغذیه و رژیم نگاه کرده و فکر می‌کنند رژیم غذایی دارویی است که در دو ماه باید مصرف شود تا بهبود یابند؛ اما تغذیه و رفتارهای تغذیه‌ای مسائلی هستند که به سبک زندگی افراد مربوط می‌شوند و باید در درازمدت اصلاح بپذیرد.
بسیاری از افراد دو ماه قبل عید را رژیم گرفته و لاغر می‌شوند و بعد در ایام عید بدون توجه به تغذیه، دو برابر وزن اضافه می‌کنند؛ به‌واقع چیزی که افراد در ظاهر به آن توجه می‌کنند، تنها وزن است. اما در باطن تغییرات بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی که تصور می‌کنند به‌وجود می‌آید.
می‌خوای تا عید تغییر کنی؟ دوست داری لاغرشی؟ می‌خوای در یک‌هفته 10 کیلو وزن کم کنی؟ این‌ها جملاتی است که در ایام نزدیک به عید نوروز با آن‌ها مواجه می‌شویم. به همین جهت با متخصص تغذیه و مسئول کمیته تغذیه ورزش هیئت پزشکی ورزشی استان همدان در این خصوص گفتگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:
رؤیا مظفری با بیان اینکه رژیم‌های کوتاه‌مدت لاغری هیچ پایه و اساس علمی ندارند و جزء آسیب رساندن به بدن کار دیگری انجام نمی‌دهند، ابراز کرد: این رژیم‌ها با کاهش آب بدن وزن را در کوتاه‌مدت کم می‌کنند و چربی بدن آب نمی‌شود؛ فرد تصور می‌کند به لاغری دلخواه خود نزدیک شده، اما واقعیت این است که بعد از گذشت چند روز وزن بدن دیگر کم نشده و ثابت باقی می‌ماند.
وی گفت: هر فردی با انجام رژیم غذایی مطلوب و علمی می‌تواند بدن مناسبی داشته باشد و سالم‌تر زندگی کند؛ دستیابی به لاغری‌های چندروزه و معجزه‌آسا کاملاً اشتباه است، به همین دلیل گفته می‌شود که برای حذف چربی‌های اشباع و حیوانی در غذاها باید ترکیبی از رژیم غذایی مناسب و ورزش را زیر نظر پزشک متخصص در پیش گرفت.

 
ورزش کنار رژیم غذایی

این متخصص تغذیه بر نقش ورزش کنار رژیم غذایی تأکید کرد و افزود: با انجام حرکات ورزشی هدف‌دار می‌توان چربی‌ها را در ناحیه‌های مختلف بدن حذف یا کم کرد.
مظفری ادامه داد: به‌طور کلی بدن هر فردی برای داشتن سلامت جسمی و روانی به آب، هوا و غذا که مهم‌ترین نیاز‌های سلامتی هستند، احتیاج دارد؛ در این میان رژیم غذایی صحیح نقش خیلی مهمی را در تأمین سلامتی فرد ایفا می‌کند.
وی با اظهار اینکه وقتی می‌خواهیم در رابطه با یک فرد صحبت کنیم سلامتی حرف اول را می‌زند، اذعان کرد: بنابراین زمانی که می‌خواهیم به رژیم‌ غذایی توجه کنیم، باید این باور را داشته باشیم که به سلامتی فرد آسیبی وارد نشود.
مسئول کمیته تغذیه ورزش هیئت پزشکی ورزشی استان همدان خاطرنشان کرد: رژیم‌
های غذایی که سریع جواب می‌دهند و بی‌محابا تحت تبلیغات انجام می‌گیرند، مطمئناً باعث کاهش آب بدن (دهیدریشن)، تخریب سلامت روانی و کاهش شدید ویتامین‌ها و املاح بدن فرد می‌شوند.
مظفری با اشاره به اینکه چربی‌سوزی بدن طی یک متابولیسم صورت می‌گیرد و در یک برنامه غذایی صحیح بیش از نیم تا یک کیلوگرم در هفته امکان کاهش وزن وجود ندارد، مطرح کرد: آنچه در رژیم‌های غذایی سخت و کوتاه‌مدت از بین می‌رود، آب بدن است.
وی ادامه داد: زمانی که بدن دچار دهیدریشن شده حتماً عوارض خاصی ایجاد می‌کند که مهم‌ترین عارضه تحلیل عضلات و تخریب بافت‌هاست؛ در یک رژیم غذایی مناسب حتماً باید میزان عضلات، آب، استخوان‌ها و بافت‌های بدن فرد اندازه‌گیری گردد تا رژیم غذایی که تجویز می‌شود باعث تخریب عضلات و کم شدن آب بدن نشود و واقعاً چربی‌سوزی در بدن اتفاق بیفتد.
این متخصص تغذیه اذعان کرد: نکته دیگری که از آن غفلت می‌شود، کاهش توده‌ای عضلات است. بسیاری از افرادی که به‌سرعت وزن کم می‌کنند، به‌شدت توده عضلانی آن‌ها کاهش پیدا کرده که این موضوع باعث کاهش متابولیسم بدن می‌شود.
مظفری گفت: آنچه باعث چاقی افراد می‌شود چربی اضافی است. اگر عضلات از بین برود، مطمئناً جز اُفت عضلانی، دردهای استخوانی، مشکلات حرکتی و اعصاب و روان چیز دیگری عاید افراد نمی‌شود؛ بنابراین رژیم‌های سخت به‌هیچ‌وجه مورد تأیید جامعه تغذیه و رژیم‌درمانی نیست.
وی اظهار کرد: رژیم باید اصولی و بر اساس تمام گروه‌های غذایی باشد، اصل تعادل و تنوع در تنظیم یک رژیم غذایی کاملاً رعایت شده باشد و از تمام گروه‌های غذایی در آن رژیم استفاده شود.
متخصص تغذیه گفت: به‌دلیل اینکه باید کالری‌شناسی شود، تنظیم رژیم غذایی فقط برعهده یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمان است و هیچ کسی نباید در این زمینه دخالت کند؛ چراکه یک متخصص می‌تواند بر اساس نیاز کالریکی فرد با کاهش کالری کاهش وزن مطلوب را در بدن وی ایجاد کند.

وی تأکید کرد: طبق مصوبه معاونت‌های وزارت بهداشت و فدراسیون پزشکی ورزشی هر نوع تشخیص، تجویز و یا توصیه رژیم غذایی و مکمل‌ها توسط مربیان باشگاهی و دانش‌آموختگان تربیت‌بدنی ممنوع و قابل پیگرد است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مربیان و باشگاه‌داران اصلاً نمی‌توانند در این موضوع دخالت کنند، ابراز کرد: کسی که علم ندارد اگر در این زمینه‌ ورود پیدا کند، باعث آسیب می‌شود.
مظفری با اشاره به اینکه مکمل‌ها نیز نوعی دارو هستند و برای تکمیل رژیم غذایی به‌کار می‌روند و به خودی خود ضرورتی ندارند، افزود: مکمل‌ها درصورت نیاز می‌بایست استفاده شوند، زیرا تمام مکمل‌ها می‌توانند بار کلیوی و کبدی در افراد ایجاد کنند.
 
وی با بیان اینکه مرگ‌های ناگهانی در اثر توصیه‌های اشتباه مربیان بسیار بوده است، ابراز کرد: همه دستگاه‌ها باید دست‌به‌دست هم داده و جلوی ورود مکملهای غیر مجاز  را بگیرند.
مسئول کمیته تغذیه ورزش هیئت پزشکی ورزشی استان همدان یکی از بدترین مافیاها بعد از مافیای مواد مخدر را مربوط به مواد مکمل دانست و افزود: متأسفانه پخش این مواد در باشگاه‌های ما بسیار شایع است، باید اداره کل تربیت‌بدنی و فدراسیون پزشکی بر این مورد نظارت کند که اکنون نظارت‌ها بسیار ضعیف بوده و به‌وسیله لابی و رانت از آن‌ها چشم‌پوشی می‌شود.
مظفری با اشاره به تزریق هورمون‌های مردانه در سینه بانوان که مشکلات هورمونی در خانم‌ها ایجاد می‌کند، ابراز کرد: مکمل‌های  لاغری که ماهواره‌ای هستند آمفتامین دارند، این ماده بر روی سیستم مغذی تأثیر می‌گذارد؛ درواقع فرقی نمی‌کند به فرد بگویی شیشه بکش تا کاهش اشتها داشته باشی یا ترکیبات آمفتامین‌دار تجویز کنی، شیشه خودش یک نوع آمفتامین است و زمانی در برخی روستاها باب شده بود که خانم‌ها برای کاهش اشتها از مخدر شیشه استفاده می‌کردند.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید در این موارد ورود پیدا کنند چراکه متأسفانه صدای ما ضعیف است و به‌جایی نمی‌رسد، افزود: ما به‌ همکاری رسانه و مسئولین احتیاج داریم، فدراسیون ورزشی نیز باید قاطع ورود پیدا کنند
مظفری ادامه داد: تا زمانی که این آشنابازی‌ها و اغماض‌ها وجود دارد، نمی‌توانیم گریه کنیم و بر سر خود بزنیم که ای‌وای یک جوان دیگر بر اثر مصرف این دارو‌ها و مکمل‌ها از بین رفت. در اثر مصرف مکمل‌ها بسیار کشته داده‌ایم.


مصرف مکمل زیر 18 سال ممنوع

وی در پایان تصریح کرد: با وجود اینکه مصرف مکمل‌های بدنسازی برای افراد زیر 18 سال ممنوع است، اما افراد در باشگاه‌ها به‌راحتی این مواد را تجویز می‌کنند، بدون اینکه از عواقب آن باخبر باشند.
گفتنی است؛ افراد اگر واقعاً می‌خواهند به کاهش وزن دست یابند، باید در کل سال درست غذا مصرف کنند و رژیم غذایی متعادلی داشته باشند؛ همیشه باید به این نکته توجه داشت که درست غذا خوردن به معنای کم خوردن نیست، متأسفانه خیلی از افراد رژیم غذایی را با کم خوردن مقایسه می‌کنند، درصورتی ‌که رژیم غذایی به معنای درست و به اندازه خوردن است.
آن چیزی که در کاهش وزن می‌تواند مؤثر باشد، تغییر رفتار تغذیه‌ای است؛ یعنی اگر کسی در رفتار‌های تغذیه‌ای خود تغییری ایجاد نکند، عملاً هیچ کار مثبتی انجام نداده است. تغییر این رفتار زمانی اتفاق می‌افتد که فرد هدف‌هایش را درست انتخاب کند و قصدش تنها کاهش وزن نباشد، برخی افراد می‌خواهند به هر قیمتی شده وزن خود را کاهش دهند، درصورتی ‌که این تفکر اشتباه است.
منظور از تغییر رفتار مذکور یعنی اینکه فرد تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی داشته باشد و بتواند اراده‌اش را در مقابل غذاهای خوشمزه تقویت کند.
همچنین توصیه می‌شود ورزشکاران برای مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای با یک متخصص در زمینه تغذیه ورزشکاران مشاوره کنند و هر چیزی که می‌شنوند و می‌بینند را بر روی خود امتحان نکنند!
 
منبع: سپهرغرب،  تعداد بازدید : 159 نوشته شده توسط: ادمین بهسایت

کلمات کلیدی: 
چاپ خبر
آخرین اخبار
پربازدید ترین ها

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com