رژیم غذایی سلامت 6 استراتژی مهم کاهش وزن ماندگار جمعه 10 تیر 1401 ساعت 22:39
امروزه انواع رژیم‌های غذایی و توصیه‌های لاغری در فضای مجازی وجود دارد که معمولا افراد را ترغیب به کاهش وزن سریع می‌کند. گرچه شاید در ابتدا این توصیه‌ها عالی به‌نظر برسد اما به‌دلیل توصیه‌های غیراصولی در طولانی‌مدت مؤثر نخواهندبود. در واقع، کاهش وزن موفق به تغذیه سالم در کنار فعالیت ورزشی منظم بستگی دارد. همچنین توجه به شرایط فردی در موفقیت رژیم تاثیر دارند که لازم است جدی گرفته شود:
آیا برای رعایت رژیم لاغری آماده هستید
کاهش وزن پایدار به صرف زمان و تلاش در طولانی مدت نیاز دارد. اگر قصد کاهش وزن دارید، ابتدا باید وضعیت خود را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که آماده تغییر مداوم در عادات غذایی و میزان فعالیت های بدنی هستید. همچنین در صورتی‌که دچار استرس و اضطراب هستید نیز بهتر است پیش از رژیم با پزشک مشورت کنید تا برنامه کاهش وزن موفقیت بیشتری داشته باشد. اگر آمادگی روانی برای این تغییر در سبک زندگی دارید، بهتر می‌توانید با شرایط جدید سازگار شوید.
انگیزه درونی را کشف کنید
هیچ فردی نمی‌تواند شما را به کاهش وزن وادار کند و فقط زمانی در این زمینه موفق خواهید بود که از تغییر در عادات غذایی و سطح فعالیت‌های ورزشی لذت ببرید. یکی از بهترین راهکارها این است که انگیزه‌ها و اهداف خود را بشناسید و بر آنها متمرکز شوید. به‌عنوان مثال اگر هدف از کاهش وزن را سلامتی می‌دانید، آن را یادداشت کرده و روی درب یخچال بچسبانید. از افرادی که به شما انگیزه می‌دهند نیز کمک بگیرید و بدون احساس خجالت با آنها مشورت کنید. اگر بعضی از افراد خانواده یا دوستان نیز با شما همراه باشند، انگیزه درونی نیز تقویت می‌شود.
اهداف منطقی دنبال کنید
یکی دیگر از اصول کاهش وزن موفق، داشتن اهداف منطقی است. به‌عنوان مثال، نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن در هفته می‌تواند مبتنی بر اصول صحیح کاهش وزن ماندگار باشد. به‌طور کلی، کاهش یک تا دو کیلوگرم در هفته نیاز به سوخت‌وساز 500 تا 1000 کیلوکالری بیشتر نسبت به دریافت‌های روزانه دارد و باید رژیم غذایی کم‌کالری و فعالیت ورزشی منظم رعایت گردد. با توجه به وزن، کاهش 5% وزن فعلی می‌تواند یک هدف منطقی حداقل برای یک هدف اولیه باشد که در کاهش خطر بیماری‌‌های مزمن مانند ناراحتی های قلبی‌عروقی و دیابت مؤثر است. برای خود برنامه مشخص تعیین کنید و توجه داشته باشید که تغییر در عادات روزمره لازمه دستیابی به اهداف موردانتظار است.
برنامه غذایی سالم‌تری دنبال کنید
سبک تغذیه جدید برای کاهش وزن حتما نیاز به کاهش دریافت کالری دارد. البته کاهش کالری الزاما به‌معنای از دست‌دادن طعم و مزه غذاها یا عدم لذت از غذاخوردن نیست. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش کالری، گنجاندن مقدار بیشتری سبزیجات، میوه‌ها و غلات سبوس‌دار است، مصرف شکر باید به‌حداقل برسد و منابع چربی‌های سالم در حد متعادل مصرف گردد. تنوع در تهیه غذا نیز حتما باید رعایت گردد.  
فعال باشید و فعال بمانید
گرچه ممکن است بعضی افراد بدون انجام فعالیت ورزشی، وزن کم کنند اما فعالیت ورزشی منظم به موفقیت در کاهش وزن کمک می‌کند و منجر به سوخت‌وساز کالری اضافی می‌شود که نمی‌توان تنها از طریق تغذیه از دست داد. البته از دیگر تاثیرات ورزش بر سلامتی مانند بهبود خلق‌وخو، تقویت عملکرد سیستم قلبی‌عروقی و کاهش فشار خون نباید غافل شد. مقدار کاهش کالری به دفعات، مدت و شدت تمرینات ورزشی بستگی دارد. یکی از بهترین تمرینات برای کاهش چربی‌های بدن، انجام منظم تمرینات ایروبیک است که مثلا می‌توان چند جلسه در هفته به مدت 30 دقیقه پیاده روی سریع داشت. البته بعضی افراد نیاز به تمرینات بیشتری برای موفقیت در کاهش وزن خواهندداشت.
برنامه زندگی را تغییر دهید
تغییر در برنامه غذایی و گنجاندن ورزش تا زمان کاهش وزن به‌تنهایی کافی نیست و این تغییرات باید به‌عنوان سبک زندگی همیشه رعایت گردد. پس از ارزیابی در مورد وضعیت خود سعی کنید تغییر تدریجی عادات را در برنامه زندگی بگنجانید. ممکن است در این زمینه به شکست بخورید اما نباید تسلیم شوید و باید برای رسیدن به نتایج مثبت سبک زندگی سالم تلاش کنید.
مترجم: مریم سادات کاظمی

منبع: Pressesante.fr  تعداد بازدید : 2912 نوشته شده توسط: ادمین بهسایت

کلمات کلیدی:  کاهش وزن، لاغری، ورزش، کالری
چاپ خبر
آخرین اخبار
پربازدید ترین ها
کرونا با غذا منتقل می شود؟ شنبه 22 آذر 1399 ساعت 0:53
رژیم لاغری دخترانه دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 13:37
سندروم پیکا چیست سه شنبه 24 دی 1398 ساعت 14:49
چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم یکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت 15:18

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com