گروه میوه و اهمیت این گروه دریک برنامه غذایی سالم

میوه ها منابع غنی ازانواع ویتامین ها ,آنتی اکسیدانها, املاح و فیبر هستندومصرف این گروه از مواد غذایی برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونتها، ترمیم زخمها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است
میوه ها منابع غنی ازانواع ویتامین ها ,آنتی اکسیدانها, املاح و فیبر هستندومصرف این گروه از مواد غذایی برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونتها، ترمیم زخمها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است
  انواع میوه ها و واحد مصرف

این گروه شامل انواع میوه ها مثل سیب, مرکبات، هندوانه,گیلاس, آلبالوو... آبمیوه ها و میوه های خشک کرده مانند برگه ها و آلوها می شود.

 هر واحد از این گروه برابر است با یک عدد میوه متوسط (یک عدد سیب یا پرتقال یا هلو)، یک چهارم طالبی متوسط، ,نصف لیوان حبه انگور، 3-4 عدد زردآلو، نصف لیوان آب میوه و 4/1 لیوان میوه های خشک شده

 مقدار مصرف توصیه شده:

برای افراد بزرگسال سالم مصرف  روزانه 4تا2 واحد میوه  توصیه می شود.

 اهمیت مصرف میوه ها در رژیم غذایی ومزایای سالامتی بخش آنها

-میوه ها منابع غنی ازانواع ویتامینها ,آنتی اکسیدانها, املاح و فیبر می باشند.

 -این گروه برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونتها، ترمیم زخمها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است

-در حقیقت سبزیها و میوهها حاوی انواع ویتامینها و املاح یا ریزمغذیها هستند که برای سلامت و شادابی بسیار مفیدند علاوه بر آن این دو گروه دارای بهترین آنتی اکسیدانهای طبیعی هستند. آنتی اکسیدانها مواد سلامت بخشی هستند که روز به روز بهتر به خواص آنها پی می برند. شادابی و سلامت پوست و کاهش فرآیند پیری, مبارزه با عومل سرطانزا  از مهم ترین خواص آنتی اکسیدانها است.

نکات مفید در زمینه مصرف میوهها

- همواره یک ظرف بزرگ میوه روی میز، کانتر یا در داخل یخچال بگذاریدتا با دیدن آن شما و خانواده تان تشویق به مصرف میوه شوید.

- میوههای خرد شده و قطعه قطعه شده  را سعی کنید سریع مصرف کنید و تا زمان مصرف در یخچال نگهداری کنید. زیرا  با پوست کندن و قطعه قطعه کردن و با آسیب به بافت به مرور محتوای ویتامین ها در آن کم خواهد شد.

- میوههای خشک شده، فریز شده و کمپوت شده (در آب یا شیره) نیز مانند میوه های تازه ارزش تغذیه ای دارند.

- در هنگام خرید به مناسب بودن میوه توجه داشته باشید. میوه ها را از لحاظ فساد آنها بررسی کنید. میوه های راخریداری کنید  که بافت و پوست سالمی دارند و بیش از حد نرم نشده اند.

برای تشویق کودکان به مصرف میوه همواره به عنوان میان وعده مدرسه ,میوه را در نظر بگیرید و فراموش نکنید که ذائقه کودکان از دوران کودکی شکل می گیرد.

 برای دستیابی به بهترین ارزش تغذیه ای:

- بیشتر از میوههای کامل (با پوست) یا قطعه قطعه  بجای آب میوه استفاده کنید، تا بتوانید از فیبرهای رژیمی آنها استفاده کنید.

 - اگر مبتلا به بیماریهایی نیستید که می بایستی در دریافت پتاسیم احتیاط شود، اغلب میوههایی را انتخاب کنید که پتاسیم بیشتری دارند این میوه ها شامل موز، آلو و آب آلو، برگه هلو و برگه زرد آلو، طالبی، خربزه شیرین وپرتقال می شوند.افراد مبتلا به نارسایی کلیوی , بیماران دیالیزی  و یا در صورت مصرف برخی دیورتیک ها (ادرار آورها) می بایستی با رژیم شناس مشورت شود  تا بیش از حد مجاز از میوه های پر پتاسیم استفاده نکنند.

- هنگامیکه از کمپوت میوهها استفاده می کنید، آنهایی را انتخاب کنید که 100% از آب میوه طبیعی یا کنسانتره به جای شربت تهیه شده اند.

- تنوع را در مصرف میوه ها رعایت کنید. زیرا ترکیب میوه ها نیز با هم متفاوت می باشد. بدین ترتیب ویتامین ها و ترکیبات مختلف را دریافت می کنید.

در مصرف میوه  نکات زیر را رعایت کنید:

- میوهها را قبل از مصرف بشوئید. زیر شیر آب میوهها را با دست بشوئید تا آلودگی  و میکرو ارگانیسمها از سطح آن پاک شود. بعد از شستن آنها را خشک کنید.

- در هنگام خرید، آماده کردن یا نگهداری ,میوهها را جدا ازگوشت، مرغ و غذاهای دریایی خام نگه دارید.

-اگر  پوست میوه را جدا کردید از قرار دادن آن در مجاورت هوا خودداری کنید زیرا ویتامینهای آن به خصوص ویتامین C از بین می رود.

-حتما در روز میوهها و سبزیهای خام را در برنامه غذایی خود قرار دهید. 

نام نویسنده
کلمه های کلیدی
تاریخ ثبت1395/12/26




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com