راهکارهای تغذیه ای برای فشار خون بالا

از اجزای دیگر رژیم غذایی DASH می توان به لبنیات کم چرب , مغزها و دانه ها, حبوبات, نان و غلات کامل, رژیم غذایی کم نمک و محدودیت در مصرف گوشت قرمز, شیرینیجات و تنقلات, و در نهایت جایگزینی روغن های غیر اشباع (کانولا , زیتون و ...)بجای روغن های اشباع (روغن های جامد و حیوانی) اشاره کرد.
از اجزای دیگر رژیم غذایی DASH می توان به لبنیات کم چرب , مغزها و دانه ها, حبوبات, نان و غلات کامل, رژیم غذایی کم نمک و محدودیت در مصرف گوشت قرمز, شیرینیجات و تنقلات, و در نهایت جایگزینی روغن های غیر اشباع (کانولا , زیتون و ...)بجای روغن های اشباع (روغن های جامد و حیوانی) اشاره کرد.

فشار خون بالا, شایعترین شکل بیماری قلبی-عروقی می باشد که تهدید جدی برای سلامتی محسوب می شود.

این بیماری معمولا بدون علامت است لذا از آن بعنوان "قاتل خاموش "یاد می شود.

این بیماری در هر سنی می تواند ایجاد شود.قبل از سن 45 سالگی ,مردان بیشتر از زنان مبتلا می شوند ولی بعد از سن 65 سالگی ,میزان فشار خون بالا ,در زنان از مردان بیشتر میشود.

فاکتورهای خطر متعددی در ایجاد و یا تشدید آن نقش دارند از جمله: چاقی (بویژه چاقی شکمی), دریافت بالای الکل, استعمال سیگار, استرس, دیابت, سن بالا , رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد نمک یا چربی اشباع شده , بعضی داروها, و عوامل ژنتیکی

از عوارض احتمالی ناشی از فشار خون بالا می توان به سکته مغزی, حمله قلبی, نارسایی احتقانی قلب, ورم ریه, نارسایی کلیه و ...نام برد.

تغییر شیوه زندگی , اثرات مثبتی بر پیشگیری و کنترل فشار خون دارند.از جمله:

الف- رژیم غذایی DASH

در این رژیم غذایی , افزایش دریافت میوه و سبزی (10-8 واحد در روز) توصیه میشود.افزایش دریافت آن باید بصورت تدریجی باشد تا عوارض گوارشی (نفخ و اسهال) ایجاد نگردد.

این رژیم حاوی مقادیر بالا, پتاسیم می باشد.پتاسیم سبب کاهش فشار خون می شود.منابع آن شامل میوه و سبزیجات برگ سبز و سبزیجات ریشه ای مانند پرتقال, چغندر سبز, لوبیا سفید, اسفناج, موز و سیب زمینی شیرین است.

همچنین این رژیم غنی از منیزیم می باشد , منیزیم نقش مهمی در تنظیم فشار خون به عنوان گشاد کننده ی رگی دارد.

سبزیجات برگی شکل, مغزها و دانه ها, نان و غلات کامل(سبوس دار) و حبوبات از منابع آن می باشد.

از اجزای دیگر رژیم غذایی DASH می توان به لبنیات کم چرب , مغزها و دانه ها, حبوبات, نان و غلات کامل, رژیم غذایی کم نمک و محدودیت در مصرف گوشت قرمز, شیرینیجات و تنقلات, و در نهایت جایگزینی روغن های غیر اشباع (کانولا , زیتون و ...)بجای روغن های اشباع (روغن های جامد و حیوانی) اشاره کرد.

در ضمن تحقیقات نشان داده که مصرف سیر در افراد مبتلا به فشار خون بالا , از طریق گشاد کردن عروق, به کاهش فشار خون کمک می کند.

ب- کنترل وزن

کاهش وزن در افراد چاق مبتلا به فشار خون بالا, به کاهش فشار خون کمک می کند.

ج-فعالیت بدنی

افراد باید به فعالیت های بدنی (مانند پیاده روی) به میزان 40-30 دقیقه در روز یا اکثر روزهای هفته بپردازند.

در پایان یادآور می شویم که درمان دارویی برای بسیاری از افراد الزامی است بخصوص برای کسانی که فشار خون آنها بعد از 12-6 ماه تغییر شیوه زندگی هنوز بالا باقی مانده است.با این وجود, تغییرات شیوه زندگی بعنوان یک اصل مهم درمانی , در کنار دارو درمانی باقی می ماند.

نام نویسنده
کلمه های کلیدی
تاریخ ثبت1395/12/26




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com