رژیم غذایی سلامت سلامت مو و رژیم های غذایی پنجشنبه 15 خرداد 1399 ساعت 12:34
برای داشتن موهای سالم، زیبا و شاداب، توجه به نوع موادغذایی در رژیم روزانه اهمیت دارد. این نکته همچنین درمورد ریزش مو نیز صدق می‌کند.
برای داشتن موهای سالم، زیبا و شاداب، توجه به نوع موادغذایی در رژیم روزانه اهمیت دارد. این نکته همچنین درمورد ریزش مو نیز صدق می‌کند زیرا اگر فولیکول‌های مو به اندازه کافی ریزمغذی دریافت کنند، محکم خواهندبود و بیش از حد طبیعی دچار ریزش نمی‌شوند.
معمولا این سؤال مطرح است که کدام‌یک از موادغذایی برای حفظ سلامت موها ضروری است. در وهله اول باید پاسخ داد پروتئین‌هایی که ازطرق گوشت، حبوبات، لبنیات و تخم‌مرغ به بدن می‌رسند، می‌توانند موجب تقویت مو شده و از ضعیف‌شدن و ریزش مو پیشگیری کنند.  علاوه بر این وجود  "روی"  که در تقسیم سلول‌های  فولیکول مو نقش مهمی دارد باید  به اندازه کافی در رژیم غذایی وجود داشته باشد   تا فولیکول‌های مو بتوانند تقسیم شده  و در نتیجه موهایی که ریخته، دوباره رشد کنند. آنتی اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن که در مواد غذایی نارنجی رنگ مانند هویج ، خرمالو،کدو حلوایی وزرد آلو وجود دارد و پیشساز ویتامین آ در بدن هستند  در این زمینه نقش مهمی دارند .
علاوه‌بر پروتئین‌ها، مواد مغذی دیگری نیز برای موها لازم است. یکی از این مواد، "آهن" است که نقش بسیار مهم در خونرسانی و اکسیژن‌‌رسانی بهتر به فولیکول‌های مو و در نتیجه کاهش ریزش موها ایفا می‌کند. بنابراین اگر آهن به اندازه بنابراین اگر آهن به اندازه کافی در رژیم غذایی شخصی وجود نداشته‌باشد، با پایین آمدن میزان هموگلوبین خون، اکسیژنی که به فولیکول های مو می‌رسد نیز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه فرد با ریزش مو روبه‌رو خواهدشد.
کسانی که در رژیم روزانه به میزان کافی پروتئین دریافت نمی‌کنند، موهایشان نازک می‌شود و به‌تدریج می‌ریزد بنابراین مصرف مواد حاوی پروتئین نه‌تنها در قدرت فولیکول‌های مو تاثیرگذار است که در ساختار بهتر موها و بهبود رنگ و شفافیت ساقه مو نيز نقش دارد. اغلب مواد غذایی که پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کنند حاوی روی و آهن نیز میباشند. 

ریزش مو در رژیم های لاغری

معمولا کسانی که خودسرانه و با تصور اینکه در زمان کوتاهی وزن خود را کم کرده و به وزن ایده آل برسند وارد رژیم هایی میشوند که تبلیغات وسوسه انگیز افرادی غیر حرفه ای و بعضا شیاد آنها را فریفته است و یا از مشاوره دوستان و آشنایانی خود استفاده میکنند ، در مدت کوتاهی با از دست دادن وزن دچار ناراحتی های عصبی و ریزش مو روبرو میشوند. در رژیم هایی که براساس نظر متخصص و مشاور تغذیه  طراحی نشده، ممکن است بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز مانند چربی ها و پروتئین ها از برنامه غذایی فرد حذف شود.
 
به عنوان مثال در رژیم‌هایی که در آن مصرف کربوهیدرات ها را کنار می گذارند و نان و برنج به هیچ عنوان مصرف نمی‌شود، باعث کمبود انرژی بدن خواهدبود. در نتیجه سلول‌های مو که تقسیم زیاد دارند، بیشتر از همه آسیب می‌بیند و به همین دلیل در رژیم‌هایی که نان و برنج از آن حذف می‌شود، اولین عارضه‌ای که فرد را درگیر خواهد کرد ریزش مو است. رژیم های کم‌ پروتئین که فرد براساس آنها مصرف گوشت را حذف می‌کند یا تخم مرغ کمتری می‌خورد و حتی ممکن است مصرف لبنیات را کنار بگذارد، باعث ضعیف‌شدن فولیکول‌های مو می‌شود و در نتیجه  فرد با ریزش مو مواجه خواهدشد.
حتی اگر موها دچار ریزش نشود، ساقه‌های مو آنقدر نازک خواهد شد که خودبه‌خود خرد و کنده می‌شود. افرادی که برای کاهش  وزن رژیم می‌گیرند ممکن است مصرف برخی مواد غذایی را کنار بگذارند یا مقدار مصرف شان را محدود کنند. چنین شرایطی می‌تواند آنها را دچار کمبود آهن کند که این موضوع نيز عامل مهمی در ریزش مو به حساب می‌آید.
بنابراین توصیه می‌شود  همیشه برای سلامت  و کاهش وزن از  کارشناس تغذیه رژیمی متناسب با شرایط خود استفاده کنید تا با مصرف مقدار کافی از میوه‌ها و سبزیجات، کربوهیدرات‌های نان و برنج و پروتئین حبوبات، لبنیات، گوشت و سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی استفاده گردد تا سلامت موها حفظ شود.
نان‌های سبوس دار که حاوی ویتامین‌های B5 و B8 است می‌تواند به حفظ سلامت و استحکام موها کمک کند، بنابراین فردی که رژیم‌های کم‌کالری می‌گیرد و مصرف نان ها را حذف می کند، این ویتامین ها به بدنش نمی رسد و در نتیجه دچار ریزش مو می‌شود.
متخصص تغذیه پس از برنامه‌ریزی و طراحی رژیم،  ممکن است مصرف مکمل های غذایی خاصی را نيز توصیه ‌کند که همگی براساس نیاز فرد در نظر گرفته و تجویز می‌شود.
بسياری از افراد، مواد مغذی برای سلامت موها را انتخاب می‌کنند و به‌عنوان ماسک روی پوست سر یا موها می‌زنند. اما مصرف مواد غذایی به طور موضعی چندان تاثیری ندارد. در حقیقت، پوست ما از سه لایه تشکیل شده و به همین دلیل هیچ وقت نمی‌توان مواد مورد نیاز را روی پوست سر و صورت به طور موضعی استفاده کرد و نتیجه خوبی گرفت. برای اینکه روند ریزش مو بهبود یابد، حتما این مواد مغذی باید خورده و وارد خون شود تا به سلول‌های پوست و مو برسد.

ریزش مو و رژیم‌های بدون چربی

مصرف چربی‌ها نيز برای داشتن موهای سالم و شاداب ضروری است. پوست سر افرادی که رژیم غذایی روزانه آنها حاوی مقدار کافی چربی نیست و به اندازه مورد نیاز چربی مصرف نمی‌کنند، خشک می‌شود و همین خشک شدن پوست سر عاملی برای ریزش موها خواهدبود.
برای این که موهایی سالم و شاداب داشته‌باشید، نیازمند دریافت چربی‌های مفید و انواع ویتامین ها و املاح هستید که به وسیله مصرف  متعادلی از مواد غذایی مختلف و با توجه به شرایط بدنی شما مانند  نمایه توده بدنی ، و شاخصه های دیگر مانند قند و چربیهای خون و اندازه گیری میزان چربیهایی که در بافتهای بدن خود دارید ،از طرف کارشناس تغذیه تعیین میگردد. بنابر این رژیمی که برای شما و با توجه به شرایط بدنی و فیزیولوژیک شما تعیین می شود برای فرد دیگری کاربرد مناسب ندارد چون هر کس ویژه گیهای خاص خود را دارد. فریب تبلیغاتی که شما را به کاهش وزن سریع اغوا می کند نروید و مراقب سلامت خود باشید .

دکتر ربابه شیخ الاسلام
 
منبع:   تعداد بازدید : 279 نوشته شده توسط: ادمین بهسایت

کلمات کلیدی: 
چاپ خبر
آخرین اخبار
سلامت مو و رژیم های غذایی پنجشنبه 15 خرداد 1399 ساعت 12:34
ویتامین دی و بیماری کووید 19 پنجشنبه 1 خرداد 1399 ساعت 13:30
مبتلایان کرونا روزه نگیرند دوشنبه 8 اردیبهشت 1399 ساعت 13:26
نقش پروبیوتیکها در کرونا جمعه 29 فروردین 1399 ساعت 15:7
پربازدید ترین ها

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com