10 غذای بسیار مضر برای اندومتریوز
گوشت قرمز:
مطابق با اخرین تحقیقات مصرف گوشت قرمز میتواند تا 80% موجب افزایش اندومتریوز گردد. همچنین از مصرف غذاهای حاوی افزودنی مخصوصا  سدیم نیترات (که در سوسیس، کالباس،ناگت،...) که بسیار سمی میباشد و میتواند تاثیر مخرب در سیستم تولید مثلی شما داشته باشد پرهیز نمایید.
اسیدهای چرب ترانس:
اندومتریوز در زنانی که در برنامه روزانه خود از چربیهای حاوی امگا 3 استفاده میکنند، کمتر شیوع پیدا میکند تا نبت به افرادی که مصرف بالایی از اسیدهای چرب ترانس (شامل روغنهای جامد، کره های گیاهی، روغنهای سرخ کردنی...)دارند زیرا این مدل چربیها  منجر به ناتوانی تولید مثل میشود
محصولاتی که از ارد گندم تولید میشود:
این محصولات شامل نان سفید ، ماکارونی، انواع شیرینی، کیک،... هستند که منجر با چاقی نیز میگردند
در مطالعات اخیر نشان داده شده: چاقی در کودکان به عنوان پیش ساز اندومتریوز محسوب میشود و همچنین زنان چاق بیشتر در معرض سرطان آندومتریوز قرار دارند بنابراین از این غذاها تا حد ممکن پرهیز نمایید تا به صورت کلی باعث مانع از افزایش وزن و توام با کاهشخطر اندومتریوز گردد.
غذاهای اماده صنعتی:
غذاهای صنعتی که حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده و طمع دهنده و رنگهای  مصنوعی هستند موجب افزایش پروستاگلندینهای التهابی در بدن میشوند  و توجه داشته باشید محدود کردن این مواد غذایی بطور چشمگیری باعث کاهش علائم اندومتریوز میشود.
شکرهای تصفیه شده:
تمام غذاهایی که از شکرها و قندهای  تصفیه شده درست میشوند باعث افزایش محیط اسیدی در بدن میشوند و به دنبال ان باعث خالی شدن ذخائر اکسیژن و کلسیم و دیگر مواد معدنی میشود و دراین محیط اسیدی زمینه مناسب برای رشد باکتری و بیماریهای ویروسی را گسترش میدهد و به دنبال تمام این عوارض بیماری اندومتریوز بیشتر خواهد شد.
عملکر قندها ی ساده در بدن چگونه است:
وقتی شما از قندهای ساده استفاده میکنید ،انسولین افزایش پیدا میکند وکبد قندهای ساده را به بافت چربی تبدیل میکند.
مصرف زیاد قندهای ساده مانند هروئین عمل میکند و باعث افزایش دوپامین در مغز میگردد و در فرد احساس شادی و ارامش ایجاد میشود و به همین دلیل اعتیاد به مواد غذایی شیرین همانند اعتیاد به مواد مخدر میتواند اسیب زننده باشد
از طرف دیگر افزایش قند خون باعث افزایش سطح انسولین و افت دوباره قند خون میشود و احساس خستگی در فرد بیشتر میشود و دوباره فرد طلب غذاهای شیرین میکند و این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد ولی اگر دریافت مواد غذایی شیرین در حد متعادل باشد ،افت و خیز انسولین درخون زیاد انجام نمیشود و به دنبال ان هم  فرد کمتر دچار گرسنگی میشود.
  مصرق زیاد قندهای ساده باعث افزایش این اختلالات در بدن میشود:
بیخوابی ،سرگیجه،افسردگیهای شدید،بیماریهای قلبی-عروقی ،فشارخون ،افزایش قند خون،سرطانهای روده و پانکراس و بیش فعالی در کودکان ،سوزشهای پوستی،پوسیدگیهای دندان ،چاقی،سندرمهای متابولیک، دیابت نوع 2
 
گندم:
در افرادی که به گلوتن موجود در گندم  حساس هستند باعث افزایش درد و التهاب در آنها میشود. بنابراین این افراد باید از مصرف محصولاتی که شامل گندم و گلوتن و جو و گندم سیاه و چاودار هستند باید دوری کنند یا حداقل مصرف را داشته باشند و پیروی از رژیمهای فاقد گلوتن در افرادیکه  مبتلا به اندومتریوز هستند باعث کمتر شدن دردها میشود
سویا و محصولات آن:
شیر سویا و پنیر سویا به نام توفو و اجیل سویا و کنجاله آن وی اهر محصولی که از سویا به دست می اید را از برنامه غذایی خود حذف کنید .
محصولات سویا به دلیل داشتن فیتواستروژنها ،سطح استروژن را در بدن بالا میبرد و به همین دلیل مشکلات مربوط به اندومتریوز را بیشترمیکند
کافئین :
مصرف کافئین باعث افزایش سطح استروژن در بدن میشود همچنین تاثیرات نامطلوبی را در دیگر اندامها ی بدن  به همراه دارد به این صورت که با عملکرد کبدی تداخل کرده و باعث کاهش توانایی کبد در از بین بردن استروژن اضافی و سم زدائی ان میشود.
به دنبال بالا رفتن استروژن در بدن تولید پروژسترون نیز مختل میشود
 
خصوصیات مخرب کافئین در دیگر نقاط بدن به این صورت است:
·         کافئین ممکن است محرک سرطان باشد و باعث پیشرفت سرطان کلیه ،پستان، کلیه، کولون ،پانکراس یا تخمدان شود.
·         در مادرانی که مصرف کافئین بالایی دارند این خطرات را بیشتر میکند:
ü      افزایش خطر تولد نوزادان با وزن پائین
ü      افزایش فشار خون تا حد 3-5 میلیمتر جیوه
ü      افزایش تپش قلب  و نامنظم شدن ریتم ضربان قلب
ü      در بعضی از افراد ممکن است منجر به افزایش علائم سندرم قبل از قائدگی یا  PMS شود
 
الکل:
کبد مسول خارج کردن استروژن اضافی از بدن میباشد و به یاد داشته باشیم مصرف الکل موجب افزایش بار کبدی میشود.
حذف کردن الکل از برنامه زندگی تاثیر بسیار مهمی را میتواند در افزایش سلامتی  ایجاد کند زیرا در حضور الکل کبد توانایی دور ریختن استروژن اضافی بدن را ندارد
یادمان باشد الکل یک ماده سرطان زا است حتی اگر در مقادیر کم مصرف شود
محصولات لبنی:
محدود کردن مصرف لبنیات کاملا ضروری است زیرا محصولات لبنی حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند که به عنوان بار اضافی برای کبد محسوب میشود و به دنبال ان نیز سطح استروژن افزایش می یابد
 
چه مواد غذایی را در برنامه تغذیه ای افراد مبتلا به اندو متریوز بگنجانیم:
·         بادام:
هر 30 گرم بادام حاوی 100 میلی گرم کلسیم میباشد و همچنین بادام برای افرادیکه کلسترول بالایی دارند مفید است
 
·         کلم بروکلی:
به دلیل داشتن ویتامین c بالا در جذب بیشتر کلسیم نقش دارد و میتوانید انرا به صورت بخارپز در کنار غذا یا به صورت خام در سالاد مصرف نمایید
 
·         لوبیا چشم بلبلی :
به عنوان منبع خوب کلسیم ، فولات،پتاسیم و دیگر مواد مغذی  میباشد
 
·         انجیر:
منبع بسیار خوبی از کلسیم است و هر 4 عدد آن 100میلی گرم کلسیم دارد
 
·          کلم پیچ:
منبع خوبی از کلسیم و انتی اکسیدان میباشد
 
 
·         جودوسر:
منبع بسیار خوبی از کلسیم است
 
·         آب پرتقال:
در صورت امکان  از آب پرتقال تازه در صبحانه استفاده کنید میتواند منبع خوبی از کلسیم باشد
 
·         ماهی سالمون:
به عنوان  یک ماهی بسیار مغذی که شامل اسیدهای چرب ضروری و منبع خوبی از کلسیم می باشد
 
·         کنجد:
شامل منبع خوبی از کلسیم ، فیبر، اسیدهای چرب غیر اشباع مفید میباشد
 
 
 باید توجه داشته باشیم رژیم غذایی افراد مبتلا به اندومتریوز باید دو برابر رژیمهای معمولی دارای خصوصیات ضد التهابی ،افزایش سیستم ایمنی ،کاهش منابع استروژن  باشد و غذاهایی که می تواند ساخت استروژن را در بدن زیاد کند را محدود نمائید مانند انواع چربیهای حیوانی و محصولات پر چرب .....
 
اینکه ما با آگاهی مناسب غذاهایی که باید بخوریم یا نخوریم را در رژیم روزانه خود رعایت کنیم ،در کنترل اندومتریوز بسیار موثر خواهد بود. با آغوش باز از عادات غذایی سالم پیروی کنید، زیرا باعث کنترل وضعیت اندومتریوز و عدم بازگشت ان میشود                                                                               
 
 
 
 
 
 
 
 
نام نویسندهناهید زندی: مشاور تغذیه و رژیم درمانی مرکز ناباروری ابن سینا
کلمه های کلیدی
تاریخ ثبت1396/02/31


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir