کمبود ریز مغذی ها و اختلالات روانی

یکی از مطالعات اخیر که در The Lancet Psychiatry چاپ شده است، نشان می‌دهد غذایی که می‌خورید فقط روی بدن‌تان تاثیر نمی‌گذارد، بلکه می‌تواند اثرات عمیقی بر روان شما داشته باشد. وقتی که ویتامین‌ها و املاح ضروری به مغز برسد، این مواد مغذی شرایطی را برای مغز فراهم می‌کنند تا عملکرد بهتری داشته باشد. در ادامه به بعضی مواد مغذی اصلی اشاره می‌کنیم که مغز به آن‌ها نیاز دارد. البته قبل از مصرف هر کدام از این مکمل‌ها، حتما با پزشک مشورت کنید.


اسید های چرب امگا3 : مطالعات The Lancet نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3، مثل مکمل‌هایی که از روغن ماهی تهیه می‌شوند، به بهبود بیماری‌های مختلفی کمک می‌کند. بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند که برای بهبود افسردگی، روزانه بین 1000 تا 2000 هزار میلی‌گرم امگا 3 مصرف کنید. ضمن این ‌که ریسک  تداخل اسید های چرب امگا 3 با داروهای مختلف بسیار کم است و می‌تواند همراه با داروهای ضدافسردگی مصرف شود. البته همیشه باید قبل از مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید، حتی اگر قصد مصرف مکمل‌های امگا 3 را دارید. اگر می‌خواهید مصرف طبیعی امگا 3 را بیشتر کنید، باید از رژیم غذایی غنی از ماهی استفاده کنید . از ماهی‌هایی مثل سالمون، خال‌مخالی، کولی، ساردین و قزل‌آلا استفاده کنید. گیاهخواران  نیز می‌توانند از دانه چیا(تخم شربتی)، بذر کتان، روغن بذر کتان، روغن کانولا و گردو استفاده کنند که همگی سرشا از امگا 3 هستند.

اسید فولیک : یکی از انواع ویتامین B، با عنوان اسید فولیک یا فولات شناخته می‌شود که شاید با آن آشنا باشید، چون یکی از ویتامین‌های مهم برای دوران بارداری است. با این‌حال، معلوم است که این ماده مغذی فقط به رشد مغز جنین کمک نمی‌کند، بلکه بر روی مغز بزرگسالان هم تاثیر مثبتی می‌گذارد. در واقع، اسید فولیک در تولید مواد شیمیایی مغز بزرگسالان، نقش مهمی ایفا می‌کند. یکی از مطالعات The Lancet این مبحث را مطرح می‌کند که بعضی افراد ممکن است تغییرات غیرطبیعی را در یکی از ژن‌های‌شان تجربه کنند که بدن و مغزشان را بیشتر نیازمند اسید فولیک می‌کند. یکی از متخصصان درباره این ریزمغذی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که کاهش فولات در فاز شدید افسردگی در بعضی از اختلالات دوقطبی اتفاق ‌افتد و همین نکته است که اهمیت و ارزش مکمل‌های فولات را نشان می دهد». به همین دلیل است که بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند از مکمل‌های اسید فولیک (500 میکروگرم در روز) استفاده کنید، چون به بدن کمک می‌کند تا ویتامین‌های ضروری بیشتری را جذب بدن کند.


اس آدنوزیل میتونین (SAMe) :  یکی از موادی است که ترشح مواد شیمیایی خاصی مثل دوپامین و سروتونین را در مغز بیشتر می‌کند. ضمنا شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند افراد افسرده‌ای که با مصرف داروهای ضدافسردگی بهبود نیافته اند، وقتی از مکمل‌های حاوی اس آدنوزیل میتونین استفاده کردند، وضعیت بهتری پیدا کردند. بعضی متخصصان توصیه به دریافت 800 تا 1600 میلی‌گرم از این مکمل  یکبار در روز یا 400 تا 800 میلی گرم دو بار در روز میکنند.


روی (زینک) : محققان دریافتند که کمبود این ماده معدنی ضروری با افزایش شدت افسردگی در ارتباط است. مشابه اس آدنوزیل متیونین، روی نیز وقتی به همراه داروهای ضدافسردگی مصرف می شود، منجر به بهبود علایم افسردگی می شود. محققان توصیه به دریافت این ماده معدنی از منابع طبیعی آن مثل تخم مرغ، آجیل، ماهی سالمون، مرغ و گوشت می کنند.

ویتامین D : این ویتامین بیشتر بدلیل نقش آن در سلامت استخوان شناخته شده است، اما یک ماده مغذی برای سلامت مغز نیز می باشد. سطوح ناکافی این ویتامین با افسردگی و حتی اسکیزوفرنی در ارتباط است. یکی از راه های اصلی دریافت این ویتامین قرار گرفتن در معرض نور خورشید است . اما از ماهی سالمون، تخم مرغ، گوشت قرمز، شیر و پنیر نیز می توان مقداری ویتامین D دریافت کرد.


ان استیل سیستئین (NAC) : این ترکیب پیش ساز گلوتاتیون است، که یک آنتی اکسیدان تولید شده توسط بدن ما می باشد. محققان معتقدند اختلال در تولید گلوتاتیون با اختلالات ذهنی و روانی در ارتباط است. در مطالعاتی اثربخشی این ترکیب در درمان افسردگی دوقطبی، اسکیزوفرنی و سایر اختلالات وسواس مشاهده شده است. محققان دوز 1000 میلیگرم از این ترکیب را دو بار در روز توصیه می کنند.



Reference: www.rodalewellness.com

نام نویسندهزهرا غلامپور
کلمه های کلیدی
تاریخ ثبت1396/02/11


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir