7 فایده ماء الشعیر ( آبجو)
محافظت از قلب و عروق : طبق یافته های محققان سوئدی ماء الشعیر میتواند از قلب محافظت کند. در مطالعه ای که در Scandinavian Journal of Primary Health Care به چاپ رسید ، محققان 1500 زن حدود 50 سال را مورد بررسی قرار دادند و بروز حمله قلبی، سکته، دیابت و سرطان را در آنها مورد ارزیابی قرار دادند. در پایان مطالعه مشخص شد در افرادی که بطور متوسط ( یک تا 2 بار در هفته) ماءالشعیر استفاده کرده بودند، احتمال بروز حمله قلبی 30 درصد کمتر از گروهی بود که یا مصرف بالایی داشتند و یا اصلا مصرف نمیکردند. ماءالشعیر دارای مجموعه ای ترکیبات مغذی می باشد که احتمالا در جلوگیری از آترواسکلروز ( تصلب شرایین) نقش مهمی دارند. همچنین در مطالعات دیگری که در سال های 2011 و 2013  انجام شد مشخص شد ماءالشعیر می تواند انعظاف پذیری شریان ها را افزایش داده و بالاتر از شراب در زمینه حفاظت از سیستم قلب و عروق قرار گیرد . نکته کلیدی در زمینه اثر حفاظتی این نوشیدنی مقادیر مصرفی آن می باشد که مطابق یافته های USDA نباید از یک شیشه 12 اونسی برای زنان و 2 شیشه برای مردان تجاوز کند.

کاهش ریسک سنگ های کلیوی : یکی از معروف‌ترین تاثیرات ماءالشعیرها این است که خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهند. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند که ۹۳ درصد ماءالشعیر را آب تشکیل می‌دهد، و طبیعی است که هر چقدر مایعات بیشتر بنوشید، آب مورد نیاز بدن را بهتر تامین می‌کنید، و احتمالا اثرات محافظتی آن را دریافت خواهید کرد. ضمن این‌که ماءالشعیر می‌تواند مدرّ باشد، و به همین دلیل است که مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد. البته بعضی متخصصان معتقدند که مصرف ماءالشعیر می‌تواند نشت کلسیم از استخوان‌ها را آهسته کرده، و از این طریق باعث تشکیل سنگ کلیه شود.

تقویت استخوان ها : مزیت مهم دیگر نوشیدن ماءالشعیرها این است که باعث تقویت استخوان‌ها می‌شوند. بررسی‌های محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که ماءالشعیر منبع خوبی از سیلیکون یا اسید ارتوسیلیسیک است که می‌تواند شکل‌گیری اسکلت بدن انسان را تقویت کند. در واقع هر دو قوطی ماءالشعیر حاوی ۳۰ گرم از این ماده مغذی است. یکی از مطالعات دیگر نشان داد مردان و زنان یائسه که روزانه یک یا دو قوطی ماءالشعیر می‌نوشند، چگالی استخوان بهتری در ناحیه باسن و ستون فقرات دارند. 
کاهش ریسک دیابت نوع 2 : از آنجا که مصرف ماءالشعیر تولید صفرا را افزایش می دهد، میتواند به هضم بهتر غذاهای چرب کمک کند.  در مطالعه ای که در سال 2011 انجام شد ، مشخص گردید مردان میان سالی که روزانه 1 یا 2 لیوان از این نوشیدنی مصرف کرده بودند ریسک دیابت در طی 4 سال 25درصد کاهش یافت. محققان این تاثیر را به بهبود سطوح گلوکز خون و افزایش سطوح آدیپونکتین ( هورمونی که باعث افزایش حساسیت به انسولین میشود ) مربوط دانستند.
 
کاهش کلسترول : گرچه طبق اطلاعات USDA میزان فیبر ماءالشعیر صفر در نظر گرفته میشود ، اما یک مطالعه اسپانیایی اظهار کرد این نوشیدنی حاوی بتاگلوکان که نوعی فیبر محلول پایین آورنده کلسترول است، می باشد. ماءالشعیرهای تیره‌تر حاوی ۳.۵ گرم فیبر محلول در هر لیتر هستند، و بعضی انواع آن تا ۲ گرم فیبر محلول دارند. به نظر متخصصان، هر چه رنگ ماءالشعیر تیره‌تر باشد، فیبر بیشتری در آن وجود دارد.
جلوگیری از آسیب آفتاب : ماءالشعیر حاوی مواد مغذی گیاهی از قبیل فرولیک اسید است که یک آنتی اکسیدان قوی می باشد و بدن را از رادیکال های آزاد پاکسازی می کند. در مواد غذایی دیگر از قبیل گوجه فرنگی، ذرت و برنج قهوه ای نیز این آنتی اکسیدان ها وجود دارند اما جذب آنها از ماءالشعیر بهتر صورت میگیرد.
 
علاوه بر مزایایی که گفته شد، ماءالشعیر حاوی  مواد مغذی  مهمی مثل کلسیم،  منیزیم،  سلنیوم،  فسفر،  یُد،  پتاسیم،  ویتامین‌های محافظ قلب از قبیل  B6، B12 و فولات می باشد. به نظر متخصصان، مصرف ماءالشعیربطور منظم، حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین  B12 را تامین می‌کند، و با این‌که شاید این مقدار کم به نظر برسد، اما ماءالشعیر یکی از منابع گیاهی خیلی محدودی است که این ماده مغذی مهم را دارد و این خبر خوبی برای گیاهخواران است.
 

Reference: www.prevention.com
نام نویسندهمترجم : زهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدی
تاریخ ثبت1396/02/31


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir