رژیم غذایی سلامت کمبود معمول سه ریز مغذی شنبه 28 خرداد 1401 ساعت 22:19
گرچه تغذیه متعادل و متنوع برای تامین نیاز بدن به انواع ترکیبات مغذی ضروری است اما سه ریزمغذی غالبا به‌اندازه کافی در خوراکی‌ها وجود ندارند و بسیاری افراد دچار کمبود آنها هستند.

ویتامینD

هر فرد بزرگسال روزانه به 400 تا 600 واحد ویتامینD نیاز دارد. منابع خوراکی این ویتامین محدود است و فقط در صورتی‌ می‌توان از تامین آن اطمینان کسب کرد که مواد غذایی غنی از ویتامینD مانند ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ غنی‌شده و لبنیات به‌طور منظم در برنامه تغذیه جای گیرد. نور خورشید تاثیر بسزایی در سنتز این ویتامین دارد و به‌همین‌دلیل افرادی که در مناطق با تابش کم خورشید زندگی می‌کنند معمولا دچار کمبود هستند.

روی

روی ماده اساسی برای بدن است که در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی نقش دارد، برای رشد و تقسیم سلولی ( سنتز پروتئین‌ها و DNA) ضروری است، به حفظ قدرت باروری کمک می‌کند و در متابولیسم درشت‌مغذی‌ها، اسیدهای چرب، ویتامینA و... مؤثر است. متاسفانه تنها 20 تا 30% روی از منابع غذایی در بدن جذب می‌شود. نیاز هر مرد بزرگسال به روی در روز 11 میلی‌گرم و هر زن بزرگسال 8 میلی‌گرم است. این مقدار معادل 70 گرم جوانه گندم، 250 گرم گوشت گوساله و 800 گرم نان سبوس‌دار است.

سلنیوم

سلنیوم ریزمغذی بسیار مهم برای بدن است زیرا در محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب های استرس اکسایشی، عملکرد نرمال سیستم ایمنی، عملکرد نرمال تیروئید و حفظ سلامت ناخن‌ها و موها نقش دارد. برای تامین نیاز بزرگسالان به سلنیوم روزانه باید 80 گرم ماهی ساردین، 190 گرم جگر گوساله یا بیش از یک کیلوگرم نان سبوس‌دار میل کرد. سلنیوم آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود که نقش مؤثری در برابر آسیب‌های استرس اکسایشی و بیماری‌های مرتبط با آن دارد.
مترجم: مریم سادات کاظمی

منبع: pressesante.com  تعداد بازدید : 507 نوشته شده توسط: ادمین بهسایت

کلمات کلیدی:  ویتامین D، روی، سلنیوم، تغذیه
چاپ خبر
آخرین اخبار
پربازدید ترین ها
کرونا با غذا منتقل می شود؟ شنبه 22 آذر 1399 ساعت 0:53
رژیم لاغری دخترانه دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 13:37
سندروم پیکا چیست سه شنبه 24 دی 1398 ساعت 14:49
چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم یکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت 15:18

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com