درباره رژیم غذایی و پیشگیری از بیماری آلزایمر چه می دانیم؟

آیا خوردن یک غذای خاص یا پیروی از یک رژیم غذایی خاص می تواند از زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر جلوگیری کند یا بروز آن را به تاخیر بیاندازد؟
بسیاری از مطالعات نشان می دهند که آنچه می خوریم بر توانایی مغز در فکر کردن ، حا فظه و به خاطر سپردن تأثیر می گذارد. این یافته ها منجر به تحقیق در مورد الگوهای غذا خوردن شده اند تا پاسخ منا سبی به این سوال بدهند که آیا الگوهای غذایی تاثیری در بروز یا پیشگیری از این بیماری دارند؟
تغییرات در مغز  ؛سالها قبل از ظهور اولین علائم آلزایمر رخ می دهد. این تغییرات اولیه مغزی ؛ یک فرصت احتمالی برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن علائم زوال عقل ایجاد می کنند. دانشمندان در حال بررسی بسیاری از راهکارهایی هستند که بتواند از بروز این تغییرات جلوگیری کرده و یا آنها را به تاخیر بیاندازند.عواملی  از جمله داروها ، تغییر شیوه زندگی و ترکیبی از این مداخلات در این بررسی ها در نظر گرفته شده اند. بر خلاف برخی از عوامل خطر آلزایمر مانند سن و ژنتیک که نمی توانیم آنها را تغییر دهیم ،  افراد می توانند با اقداماتی مثل انتخاب شیوه زندگی سالم شامل رژیم غذایی مناسب  ، ورزش و تمرینات شناختی، این بیماری را  کنترل کنند.

 

آنچه می خوریم چگونه می تواند بر مغز ما تأثیر بگذارد؟

 ممکن است خوردن یک رژیم غذایی خاص بر مکانیسم های بیولوژیکی مانند استرس اکسیداتیو و التهاب که زمینه ساز آلزایمر است ، تأثیر بگذارد. یا شاید رژیم غذایی به طور غیرمستقیم بر سایر عوامل خطر آلزایمر مانند دیابت ، چاقی و بیماری های قلبی تأثیر می گذارد.
اخیرا شاخه جدیدی از این تحقیقات بر ارتباط بین میکروب های روده- ارگانیسم های کوچک در دستگاه گوارش- و فرآیندهای مرتبط با پیری که منجر به آلزایمر می شود ، متمرکز شده است.

اثر مواد غذایی خاص بر آلزایمر

بسیاری از غذاها - بلوبری ، سبزیجات برگ دار و کورکومین (که در زردچوبه یافت می شود) ، برای شناخت مزایای آنها در بهبود عملکرد شناختی بالقوه آنها ، مورد مطالعه قرار گرفته است. تصور می شد که این غذاها دارای خواص ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی یا سایر ترکیباتی هستند که ممکن است به محافظت از مغز کمک کند.
با این همه  تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خوردن یا اجتناب از یک غذای خاص می تواند از بیماری آلزایمر یا زوال شناختی مربوط به سن جلوگیری کند ، وجود ندارد.
دانشمندان همچنان به دنبال سرنخی  از مواد مغذی و غذاهایی هستند که بتواند نقش موثری در ابعاد مختلف این بیماری ایفا کند.
. در یک مطالعه ، که در طی آن افراد مسن غذاهای مورد مصرف  وعادات غذایی خود را گزارش می کردند. مشخص شد  که خوردن روزانه وعده سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج و کلم پیچ شاید به دلیل اثرات محافظتی برخی مواد مغذی.از سلولهای عصبی ؛ با کاهش شناختی مرتبط با سن مرتبط است ، تحقیقات همچنین نشان داده است که خوردن رژیم غذایی شامل مصرف منظم ماهی با عملکرد شناختی بالاتر و کاهش سرعت شناختی ناشی از افزایش سن مرتبط است. یکی دیگر از مطالعات اخیر روی موش ها نشان داد که مصرف زیاد نمک باعث افزایش سطح پروتئین تاو می شود که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر یافت می شود و باعث اختلال شناختی می شود.


 

در باره ی ویتامین ها و مکمل ها چطور؟

مطالعات مشاهده ای و آزمایشات بالینی بسیاری از ویتامین ها و مکمل های غذایی از جمله ویتامین B و E و جینکو را برای جلوگیری از بیماری آلزایمر یا کاهش شناختی مورد بررسی قرار داده است. ایده این است که این افزودنی های رژیمی ممکن است به آسیب اکسیداتیو یا التهاب حمله و از سلول های عصبی محافظت کنند و یا سایر فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط با آلزایمر را تحت تأثیر قرار دهند.
با وجود یافته های اولیه ، مزایای احتمالی هیچ ویتامین یا مکملی  برای سلامت مغز اثبات نشده است. به طور کلی ، شواهد ضعیف است زیرا بسیاری از مطالعات برای نتیجه گیری یا با تعداد کم انجام شده و یا مدت زمان آن خیلی کوتاه بوده است.
برای مثال DHA - اسید دوکوزاهگزانوئیک - را در نظر بگیرید. مطالعات روی موش ها نشان داد که این اسید چرب امگا 3 که در ماهی قزل آلا و ماهی های دیگر یافت می شود ، باعث کاهش پلاک های بتا آمیلوئید می شود که از علائم بارز آلزایمر است. با این حال ، آزمایشات بالینی بر روی انسان نتایج متفاوتی داشته است.
در مطالعه ای بر روی 485 فرد مسن با افت شناختی مرتبط با سن ، افرادی که روزانه 24 هفته مکمل DHA مصرف می کردند ، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند ، یادگیری و حافظه خود را بهبود بخشیدند. اما مطالعه دیگری روی 4000 فرد مسن-که عمدتا  به صورت مشاهده ای انجام شده بود-به این نتیجه رسید که مصرف مکمل های امگا 3 ، به تنهایی یا با سایر مکمل ها ، باعث کاهش سرعت شناخت نمی شود.
 
در حال حاضر ، هیچ ویتامین یا مکملی برای جلوگیری از آلزایمر یا کاهش شناختی توصیه نمی شود. اگرچه عره و تبلیغ  این مکمل ها به طور گسترده در داروخانه ها و در اینترنت وجود دارد، اما بسیاری از آنها از نظر تاثیر بر حافظه، آزمایش نشده اند. ایمنی و اثربخشی آنها تا حد زیادی ناشناخته است و ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. به همین دلیل می بایست جانب احتیاط را در مصرف آنها رعایت کرد.

توجه:

کمبود ویتامین B12 یا فولات ممکن است باعث مشکلاتی در حافظه شود که آلزایمر به حساب نیامده و با درمان مناسب قابل برگشت هستند

مطالب مرتبط با مقاله :


نام نویسندهترجمه: زیبا کاوه ئی
تاریخ1400/06/17
کلمه های کلیدیآلزایمر, رژیم غذایی




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com