رژیم هایی که کاهش وزن در آن ها، ناشی از دفع مایعات است و نه چربی سوزی
یکی از رژیم های پرسود و فریبنده که سودجویان زیادی را به سمت خود کشیده است، رژیم با نام عمومی کم کربوهیدرات (low carb) می باشد. 
این رژیم در یادداشت های علمی، به عنوان "گنجینه ثروت" نام برده می شود.
منابع تامین انرژی در رژیم غذایی، شامل کربوهیدرات، چربی و پروتئین می باشد. مطالعات مختلف معتقدند ۵۵-۶۵ درصد رژیم غذایی از کربوهیدرات، ۲۵-۳۰ درصد از چربی و ۱۵-۱۸ درصد نیز از پروتئین تامین شود تا عملکرد بدن در حالت طبیعی خود باشد. اما با مرور زمان رژیم هایی با کربوهیدرات کم (۲۰ گرم یا حتی کمتر) مانند رژیم "اتکینز" طراحی شده اند.
 
سیستم های بدن همواره در تلاشند سطوح قند خون در محدوده نرمال حفظ شود. زیرا قند، یک منبع مهم انرژی برای بدن است. منبع انرژی اصلی برای مغز و سیستم عصبی و تنها منبع انرژی سلول های خونی، گلوکز می باشد. اما زمانی که کربوهیدرات رژیم کاهش یابد و کفایت نیاز های بدن را نکند، مانند گرسنگی یا رژیم های کم کربوهیدرات، فرایند های جبرانی آغاز می شود. به طوریکه جهت ساخت گلوکز، پروتئین شکسته شده و در کبد و تا حدودی کلیه، به گلوکز تبدیل می شود تا حداقل، قند مورد نیاز مغز و سلول های خون، تامین شود. علاوه بر این، تامین انرژی به سمت تامین انرژی از چربی می رود. اما به دلیل وابستگی سوختن چربی، به حضور کربوهیدرات، این تامین انرژی ناقص بوده و کبد، ترکیباتی تحت عنوان "اجسام کتونی" تولید می کند. این اجسام کتونی شامل ۳ ترکیب بنام "استو استات" ، "هیدروکسی بوتیرات" و "استن" میباشد که می تواند انرژی مورد نیاز بدن را با بازده کمتری نسبت به گلوکز، تامین کند. کارایی فعالیت و عملکرد ذهنی در این حالت کاهش یافته و حالت پرخاشگری بوجود می آید. استن تولیدی از راه تنفس دفع می شود که این حالت در روزه داری، گرسنگی و رژیم های کم کربوهیدرات مشاهده می شود. 
 
در این رژیم های فریبنده، محتوای چربی بسیار بالا (حتی تا ۹۰ درصد) نیز می رسد که به دلیل سوخت ناقص، اجسام کتونی تولید شده و کتوز در خون پدیدار می شود. خون حالت اسیدی پیدا کرده و کلیه ها برای دفع مواد زاید تولید شده ، دفع ادرار را افزایش می دهند و به اعتقاد برخی محققان، حتی تا ۲ گالن (حدود ۷.۵ لیتر) مایعات طی هفته اول رعایت این رژیم ها، می تواند از بدن دفع شود و وزن کاهش یابد؛ و اینگونه است که استفاده کنندگان این رژیم ها (کم کربوهیدرات، کتوژنیک) فریب خورده و علاوه بر تداوم رژیم، آن را به سایرین نیز پیشنهاد می کنند.. و گنجینه ثروت می شود برای مبلغان این رژیم. 
رژیم های کتوژنیک و کم کربوهیدرات عوارض خطرناک متعددی در کوتاه مدت و بلند مدت می توانند داشته باشند 
 در روزها یا هفته‌های اول اجرای رژیم کتوژنیک، بیشتر افراد با کاهش سطح انرژی و عملکرد ذهن، افزایش اشتها، مشکلات خواب، هضم نامناسب، کاهش توان برای اجرای حرکات ورزشی، خستگی مفرط، از دست دادن میل جنسی و تنفس بدبو مواجه می‌شوند که معمولا میزان کربوهیدرات را کمتر محدود می‌کنند. همچنین احتمال کاهش سطح آب بدن و مواد معدنی وجود دارد که باید از مکمل‌های حاوی سدیم، پتاسیم و منیزیم استفاده شود. احتمال
از دست دادن عضله نیز وجود دارد مگر این که پروتئین کافی مصرف شود. به دلیل سوخت و ساز مواد کتونی ممکن است رنگ ادرار مایل به قرمز شود. این رژیم برای ورزشکاران حرفه‌ای نباید اجرا شود و در بیماران صرع با شدت بالا تجویز نمی‌شود مگر این که با اجرای تدابیری باشد.
نام نویسندهدکتر محمد باقر ملجائی
تاریخ23/04/97
کلمه های کلیدیکاهش وزن, رژیم کم کربوهیدرات ,رژیم کتوژنیک


برای ارسال نظر باید ابتدا با نام کاربری خود به سایت وارد شوید.


نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران شهرک غرب خیابان فرحزادی خیابان ارغوان غربی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران ساختمان ریاست دفتر انجمن علمی
تلفن تماس 1 : 9392444826 (+98)
پست الکترونیک : info@behsite.ir