چگونه برای واکسیناسیون کووید آماده شویم؟

در این مقاله با آماده سازی خود برای دریافت واکسن کرونا آشنا می شویم.  امیدواریم با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون هر چه زودتر از این پاندمی نجات پیدا کنیم.
در روزهای اینده واکسیناسیون کرونا سرعت بیشتری پیدا می کند. برای اینکه بدن ما بیشترین آمادگی را برای دریافت واکسن، مقابله با عوارض احتمالی و افزایش تاثیر ایمنی زایی واکسن داشته باشد چه کارهایی را باید از قبل انجام دهیم؟

رژیم غذایی مناسب

اگر چه برای دریافت واکسن به رژیم غذایی ویژه‌ای نیاز ندارید ولی اگر از پیش کمبودهای تغذیه ای وجود داشته باشد ممکن است نتیجه مطلوب را از دریافت واکسن نداشته باشید
با توجه به اینکه واکسن هایی که در حال حاضر در ایران تزریق می شوند از انواع ویروس ضعیف شده هستند طبیعتا هر توصیه غذایی که در مورد تقویت سیستم ایمنی و در مورد سایر بیماری های عفونی می شود می تواند مفید باشد. به خاطر داشته باشیم مصرف غذاهای سالم تنها منحصر به زمان تزریق واکسن نیست و در کل برای حفظ ایمنی بدن بهتر است به عادت غذایی همیشگی ما تبدیل شود و بخشی از شیوه زندگی ما باشد.
 


غذاهای ضد التهاب

یکی از عوارض بیماری های عفونی د ر بدن ، ایجاد التهاب است. ازنشانه های بروز التهاب، تب و یا درد مفاصل است. التهاب می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و یا آن را به همدستی با عامل بیماری زا بکشاند. بروز التهاب در نتیجه بیماری یا تزریق واکسن را می شود با خوردن مواد غذایی  ضد التهاب کاهش داد.مواد غذایی مانند روغن زیتون فرابکر، بادام، گردو، میوه ها و سبزی های مختلف. زردچوبه ادویه ای است که دارای خواص ضد التهابی است و می تواند روی غذا پاشیده شود . همچنین ماهی ضد التهاب است و ماهی قزل آلا ، ماهی خال مخالی ، ساردین ، ​​آنچو و شاه ماهی بیشترین امگا 3 ضد التهاب را دارد. چربی های امگا 3 در واقع به ترکیباتی موسوم به "رزولین" تبدیل می شوند که به رفع التهاب کمک می کنند.
توصیه عمومی و همیشگی متخصصین تغذیه این است که مصرف غذاهایی که موجب التهاب می شوند را کاهش دهیم. مواد غذایی مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، انواع فست فودها ، انواع اسنک ها جزء این دسته از غذاها قرار دارند.
انتخاب غذاهای ساده ای مانند سوپ مرغ برای وعده بعد از تزریق واکسن انتخاب خوبی است. چون ممکن است بعد از تزریق واکسن حوصله غذا درست کردن را نداشته باشید بهتر است غذایتان را از قبل بپزید و در یخچال نگهداری کنید.
 

ناشتا نباشید.

برای دریافت واکسن کووید نیازی نیست که شما ناشتا باشید. قبل از آنکه برای تزریق واکسن مراجعه کنید حتما یک وعده یا میان وعده مناسب وسالم بخورید. مثلا یک تخم مرغ آب پز یا لقمه نان و پنیر و گردو. افراد ی که ترس از آمپول دارند ممکن است به دلیل ترس قندشان بیفتد یا دچار سرگیجه شوند . برای جلوگیری از این عوارض با معده خالی برای دریافت واکسن مراجعه نکنید.

 

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

پزشکان اتفاق نظر دارند که هیدراته شدن کافی بدن قبل و بعد از تزریق واکسن COVID بسیار مهم است. مشخص شده که تمام فعالیت های شیمیایی بدن از جمله عملکرد سیستم ایمنی در شرایطی که بدن هیدراته است بهتر انجام می شوند.همچنین مشخص شده ا افرادی که از آمپول می ترسند و سابقه ی غش دارند هم در صورتی که بدنشان هیدراته باشد عکس العمل بهتری نسبت به تزریق دارند.
بنابر این توصیه می شود قبل و بعد از تزریق واکسن مایعات زیادی بنوشید. مصرف مواد غذایی مانند میوه ها ، سبزیجات و سوپ ها برای رساندن مایعات کافی به بدن بسیار کمک کننده هستند. بر اساس توصیه CDC در صورت احساس ناراحتی از تب ، باید مایعات کافی بعد از تزریق نوشیده شود. آب آشامیدنی بهترین مایعات برای آبرسانی به بدن است.

 

سعی کنید خواب خوبی داشته باشید

شب قبل از تزریق خوب بخوابید. قبل از واکسیناسیون ؛ علاوه بر حفظ یک رژیم غذایی سالم ، داشتن مقدار کافی خواب شبانه بسیار مهم است و احتمالاً مهمتر از هر چیزی است که صبح آن روز مصرف شود. خواب بد شبانه می تواند تا 70٪ از عملکرد ایمنی بدن کم کند.
بدن برای بازسازی دفاعی خود از خواب استفاده می کند و کمبود خواب مزمن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.
علاوه بر این استرس می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند ، بنابراین تا آنجا که می توانید استرس خود را کنترل کنید و سعی کنید در این مدت سطح استرس را پایین نگه دارید. اگر شب قبل نتوانستید خوب بخوابید جای نگرانی نیست ، اما تمام تلاش خود را انجام دهید و بخوابید.

 

آیا  در این مدت می توان ورزش کرد؟

استراحت از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، به خصوص اگر بعد از واکسیناسیون احساس خوبی نداشته باشید. البته اگر شما به ورزش کردن عادت دارید و احساس می کنید برای ورزش کردن حالتان خوب است مانعی ندارد نوعی ورزش انجام دهید. همه افراد برای یک تمرین ورزشی سخت آماده نیستند ، اما حتی رفتن به یک پیاده روی سریع گردش خون شما را بهبود می دهد ، که برای آماده سازی سیستم دفاعی بدن مفید است." .
خوب است توجه کنیم به دلیل اینکه در در طی همه گیری ، بسیاری از ما فعالیت و زمان ورزش را کاهش داده ایم. ممکن است دچار اضافه وزن و تبعات آن شده باشیم برای همین تاکید که رژیم غذایی و ورزش در این مدت نیز چقدر مهم است. همزمان با دوره ی واکسیناسیون ، ماسک بزنید اما در صورت امکان بیرون بروید و فعالیت بدنی داشته باشید و کمی ورزش کنید.
 
 

به خاطر بسپریم

خوردن انواع غذاهای ضد التهاب مانند میوه ها ، سبزیجات ، ماهی های چرب ، آجیل و دانه ها همیشه ایده خوبی است اما به احتمال زیاد باعث افزایش اثر واکسن COVID نمی شود یا علائم شما را به حداقل نمی رساند. مهمترین کارهایی که باید انجام دهید این است که یک شب قبل از واکسن خوب بخوابید ، مایعات کافی مصرف کنید و پس از تزریق واکسن استراحت کافی داشته باشید. ممکن است بعد از تزریق تب کنید یا بازوی محل تزریق درد کند و یا بدن درد داشته باشد اینها علامت این است که سیستم دفاعی بدن فعال شده و سیستم ایمنی در حال واکنش برای ایمن سازی بدن است.
تاکید می کنیم واکسیناسیون موثرترین روش غلبه بر این پاندمی است در صورتی که امکان و دسترسی به واکسن دارید حتما واکسن بزنید مگر اینکه جزء افرادی باشید که براساس ابلاغیه های وزارت بهداشت ازتزریق این واکسن منع شده اند.

منابع: cdc  
webmd
نام نویسندهزیبا کاوه ئی
تاریخ1400/01/14
کلمه های کلیدیواکسن کرونا تغذیه مناسب




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com