مهمانهایی از چهار گوشه دنیا بر سفره ایرانی
با گسترش امکان حمل و نقل آسان بین کشورها ی مختلف و مهاجرت های بین قاره ای مواد غذایی جدیدی در اقصی نقاط دنیا به جدول ترکیبات مواد غذایی این کشورها اضافه می شود . برای مثال گز ایرانی حالا به جدول ترکیبات مواد غذایی کشور کانادا اضافه شده است.
ایران هم از این تغییرات جا نمانده است و به تدریج مواد غذایی مختلفی به مجموعه مواد غذایی کشور اضافه می شوند مواد غذایی که اگر چه بومی کشور نیستند اما به دلیل خواص و ارزش های تغذیه ای و یا ترجیحات سیاسی و اجتماعی مربوط به امنیت غذا یی به تدریج بومی شده و به فرهنگ غذایی ما افزوده می شوند.
چهار ماده غذایی زیر از جمله این مهمانهای غذایی هستند برخی از آنها به عنوان ادویه و افزودنی و برخی در سبد میوه ما و به هر حال به عنوان بخشی از الگوی غذایی ما کم کم جایگاه خاص خود را پیدا کرده وما به دیدن آنها بر سفره غذای روزانه مان به تدیرج عادت می کنیم:

آواکادو
 هر 100 گرم از آووکادو نزدیک به 160 کیلوکالری انرژی، 53/8 گرم کربوهیدرات، 66/0 گرم قند، 7/6 گرم فیبر، 66/14 گرم چربی، 13/2 گرم چربی اشباع، 80/9 گرم چربی تک زنجیره ای غیراشباع، 82/1 گرم چربی چندزنجیره ای غیراشباع، 2 گرم پروتئین، 5 درصد ویتامین B1 ، پتاسیم، فسفر، منیزیم، 4 درصد آهن، یک درصد کلسیم، مقداری ویتامین B2، B3، B5، B6 و 6 درصد روی دارد. با این حساب می بینید که این میوه از نظر مواد معدنی و ویتامین، بسیار غنی است و به خاطر چربی نسبتا بالا، مصرف آن به کسانی که در دوران رژیم لاغری به سر می برند چندان توصیه نمی شود.  آواکادو مانند روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک است. این ماده یکی از بزرگ ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان محسوب می شود.

 کینوا
کینوا غله‌ای است که آن را به‌خاطر دانه‌های خوراکی‌‌اش کشت می‌کنند. در واقع کینوا غله‌ی واقعی نیست، بلکه شبه‌غله است. به عبارت دیگر، کینوا اساسا دانه است اما شبیه غلات آماده و مصرف می‌شود. کینوا از نظر ژنتیکی دستکاری نشده است و به‌صورت طبیعی بدون گلوتن است. این غله را معمولا به‌صورت ارگانیک می‌کارند.
بسیاری از محققان، کینوا را ماده‌ی مناسبی در رژیم‌های بدون گلوتن می‌دانند، مخصوصا برای افرادی که نمی‌خواهند از موادی مانند نان و پاستا دست بردارند. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از کینوا به‌جای غذاهای بدون گلوتن معمولی مانند سیب‌زمینی یا آرد ذرت و برنج تصفیه‌شده می‌تواند تا حد زیادی مقدار مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در رژیم غذایی را افزایش بدهد. شاخص گلیسمی گیاه کینوا ۵۳ است که کم محسوب می‌شود. اما باید بدانیم که این گیاه کربوهیدرات بالایی دارد و برای استفاده در رژیم‌های کم کربوهیدرات مناسب نیست.  این غذا همچنین سرشار از مواد معدنی مهم مانند آهن و منیزیم است.

مورینگا الیفرا
مورینگا اولیفرا یک سبزی مفید است که در اکثر کشورهای شناخته شده و به عنوان غذای روزانه مورد استفاده قرار می گیرد حتی به تنهایی یک وعده غذای اصلی را می تواند شامل شود ، در اصل می توان این گیاه مفید را با تمام فوایدش یک سبزی و یک غذای مفید در نظر گرفت و نه یک دارو
مورینگا اولیفرا یک گیاه چند منظوره است، چرا که غلاف، بذر و برگ های آن، دارای کاربردهای متنوعی بوده و سرشار از مواد مغذی می باشند. در کشورهای مختلف جهان، از گیاه دارویی و معجزه آسای مورینگا، به شکل های متنوعی استفاده می گردد. مطالعات مختلف در زمینه ی درخت گز روغن یا مورینگا اولیفرا، نشان داده است که این گیاه مفید دارای خواص تغذیه ای بالایی است، و می تواند به عنوان مکمل غذایی مورد استفاده قرار گیرد. در بسیاری از مناطق محروم، از مورینگا برای تغذیه و درمان بیماری ها، مکمل های غذایی و کاربردهای صنعتی استفاده می شود. با این وجود، در سال های اخیر، با انجام بررسی های آزمایشگاهی بر روی گیاه مورینگا، اثربخشی تمام قسمت های آن، تایید شده است.

بلوبری
بلوبری شیرین، مغذی و محبوب است. اغلب برچسب ( غذای فوق العاده ) دارد آنها کالری پایین دارند و بطور باور نکردنی برای سلامت شما خوب است. یک فنجان بلوبری تازه، حاوی 84 کالری، 0 گرم کلسترول، 1.1 گرم پروتئین، 0.49 گرم چربی، 21 گرم کربوهیدرات و 3.6 گرم فیبر غذایی ( 14درصد از نیاز روزانه ) است.
آنتوسیانین ها که مسئول رنگ بلوبری هستند فواید سلامتی بسیاری نسبت به سایر میوه ها دارند. در هر فنجان بلوبری 24٪ از نیاز روزانه ویتامین سی، 5 درصد ویتامین B6 و 36 درصد از نیازهای ویتامین K را فراهم می کند. بلوبری نیز حاوی آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، منگنز، روی، مس، فولات، بتاکاروتن، فولات، کولین، ویتامین A و ویتامین E می باشد. علاوه بر آنتوسیانین، زغال اخته حاوی طیف متنوعی از ترکیبات فنلی مانند کوئرستین، کامپفرول، میریستین و اسید کلروجنیک است
بلوبری دارای بالاترین ظرفیت آنتی اکسیدانی نسبت به همه میوه ها و سبزیجات مصرفی است. فلاونوئیدها، ترکیبات آنتی اکسیدانی مهم هستند که از تخریب رادیکال های آزاد در بافت های مختلف بدن جلو گیری می کنند.
 
 
 
 
 
نام نویسندهزیبا کاوه ئی
تاریخ1396/11/07
کلمه های کلیدیغذا، فرهنگ، آووکادو، بلوبری، مورینگا الیفرا، کینوا


برای ارسال نظر باید ابتدا با نام کاربری خود به سایت وارد شوید.


نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir