در زمان آلودگی هوا چی بخوریم؟

در سالهای اخیر که وارونگی هوا  به یک موضوع قابل انتظار تبدیل شده، باید برای محافظت از بدنمان در برابرآلاینده‌های شیمیایی و بیماری‌زا اقدام کنیم . اقداماتی که ارتباطی مستقیم با رژیم غذایی روزانه ما دارد.
در سالهای اخیر که وارونگی هوا  به یک موضوع قابل انتظار تبدیل شده، باید برای محافظت از بدنمان در برابرآلاینده‌های شیمیایی و بیماری‌زا اقدام کنیم . اقداماتی که ارتباطی مستقیم با رژیم غذایی روزانه ما دارد.
شاید امید به داشتن هوای پاک و سالم تنها به یک آرزوی بلند پروازانه تقلیل پیدا کرده باشد. با این حال نمی‌توان از تلاش برای تغییر و حرکت به‌سوی بهبودی دست برداشت.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی(WHO)، آلودگی محیط زندگی پنجمین عامل مرگ و میر در کشور هند است. حتی با این فرض این کلی که سطح بهداشت و سلامت ما در وضعیت بسیار بهتری نسبت به هند قرار دارد، باز هم اهمیت این آمار همچنان پا برجا می‌ماند. چرا که می‌دانیم وضعیت شهرهای بزرگ و آلوده و صنعتی در تمام جهان کم و بیش مشابه هم است. یک نمونه دیگر از شهرهای آلوده جهان، پکن است که سطح آلودگی آن چنان بالاست که منجر به ایجاد یک اصطلاح جدید به نام «سرفه پکن» شده است!

منابع آلودگی که متوجه آنها نیستیم

متخصصین بر این باورند که بیشتر مردم از عامل اصلی این همه آلودگی بی‌خبرند. این حقیقت که آلودگی هوا فقط حاصل فعالیت‌های گسترده صنایع و رفت و آمد خودروها در طول روز نیست! در حقیقت عامل بیماری‌های ما و آن چه که سلامت ما را در معرض خطر قرار می‌دهد فراتر از آن است. مسائلی که شاید از نظر ما پیش پا افتاده به نظر برسند مثل گرد و غبار، مایت ها (موجودات بسیار ریزی که از سلول‌های مرده پوست ما تغذیه می‌کنند)، مواد شیمیایی موجود در فرش و موکت‌ها، خوش بو کننده‌ها و حتی گاز متصاعد شده از پلاستیک‌ها هم اثرات منفی قابل توجهی بر سطح سلامت انسان‌ها در عصر حاضر دارند.
متأسفانه تأثیرات منفی آلودگی هوا آن چنان که بسیاری از ما تصور می‌کنیم فقط محدود به تنگی نفس، آسم، بیماری‌های ریوی، عفونت سینوس‌ها و ... نمی‌شود. این میزان از آلایندگی هم چنین تأثیر بسزایی در افزایش نرخ اوتیسم دارد. همچنین بیماری‌های قلبی، جهش‌های ژنتیکی و سلامت ذهنی جنین هم به طرقی تحت تأثیر همین آلودگی‌هایی که هر روز در معرض آن قرار می‌گیریم هستند. ولی سؤال مهم این است که در برابر این همه آلودگی چه‌کار می‌توانیم انجام دهیم؟ چطور می‌توانیم خودمان از این حجم از آلودگی در امان نگه داریم؟
 

بروکلی برای مبارزه با آلودگی هوا

در ابتدایی‌ترین سطح، مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با تمام عوامل بیماری زایی است که هر لحظه به بدن ما یورش می‌آورند. انتخاب رژیم غذایی صحیح می‌تواند یک گام مؤثر در همین جهت باشد که همراه با برنامه سم زدایی و تمرینات تنفسی، به حداکثر میزان کارایی خود برسد.
مصرف کلم بروکلی می‌تواند یک راه چاره برای تقویت دیوار دفاعی در فصل زمستان و چه در فصول دیگر سال، باشد. طبق مطالعاتی که در دانشگاه جان هاپکینز انجام شده، برکلی در کنار تأثیرات مثبتی که در جلوگیری از ابتلا به سرطان دارد، همچنین می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و خنثی کردن اثر آلودگی هوا هم کمک کند.
به‌علاوه یکی از آزمایش‌های بالینی که در استان جیانگسو (یکی از آلوده‌ترین مناطق کشور چین) انجام شده، مشخص کرده است که استفاده از نوشیدنی‌های حاوی عصاره برو کلی می‌تواند به دفع مواد و ترکیبات سمی که از طریق هوا جذب بدن می‌شوند، کمک کند.
 

دوعضو در خطر هنگام آلودگی

دو اندامی که بیشتر از هر اندام دیگر در معرض رادیکال‌های آزاد، مواد سمی و آلاینده‌ها قرار دارند، ریه‌ها و کبد هستند. به همین دلیل این دو اندام به‌ نوعی خط مقدم مبارزه بر سر خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد وارد شده به بدن محسوب می‌شوند. محققین مصرف آویشن، پست پرتقال، اکالیپتوس، نعناع فلفلی را برای کمک به عملکرد بهتر ریه‌ها و گریپ‌فروت، چغندر، هویج، سیب، کلم و آووکادو را برای کمک کبد توصیه می‌کنند.
همچنین ویتامین سی که هر روز از طریق وعده‌های غذایی و مکمل‌ها دریافت می‌کنیم به تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه کاهش آسیب پذیری در برابر عوامل حساسیت زا کمک می‌کند. بنابراین گنجاندن خوراکی‌های حاوی ویتامین سی در رژیم غذایی روزانه به‌خصوص در روزهای آلوده زمستانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. مثل پرتقال، توت فرنگی، سیب، هندوانه. گفتنی است که فلفل دلمه‌ای قرمز، کلم برگ، برکلی، جعفری، کلم بروکسل، گل کلم، خربزه، اسفناج، نارنگی، پیازچه و .... هم از بهترین منابع دریافت ویتامین سی محسوب می‌شوند.
 

درمان‌های طبیعی

اگرچه غذاهای پر ادویه ژاپنی و تایلندی به‌طور کلی به افزایش حساسیت‌های غذایی شهرت دارند، ولی تحقیقات نشان داده است که مقدار مناسب از این نوع غذاهای پر ادویه در حقیقت می‌تواند به کاهش علائم آلرژی‌ها کمک کند. موضوعی که احتمالاً عاشقان غذاهای پر ادویه را خوشحال می‌کند. زنجبیل، رازیانه و خردل تند همگی می‌توانند به‌عنوان از بین برنده طبیعی گرفتگی بینی و مجاری تنفسی به ایفای نقش بپردازند. چای سبز، زنجبیل و دارچین از جمله آداپتوژن های طبیعی هستند که به‌طور کلی می‌توانند به تقویت سیستم کلیه‌ها کمک کنند و بدن را در مسیر مقابله و دفع عوامل تنش زا مثل آلاینده‌ها و سموم محیطی همراهی کنند. زردچوبه خام هم از جمله خوراکی‌های طبیعی است که خواص درمانی زیادی دارد و می‌تواند محافظ خوبی در برابر برونشیت مزمن، خس‌خس سینه، سرفه‌های آلرژیک و سرماخوردگی باشد.
همچنین پیشنهاد می‌شود که برای سلامت بیشتر از نوشیدنی ضد التهابی که با ترکیب چای، زنجبیل و زردچوبه خام تهیه شده است استفاده شود. انتخاب رژیم غذایی غنی از آنتی‌هیستامین‌های و ضد آلرژی‌های طبیعی راهکار دیگر برای مقابله با آلرژی‌های شایع در محیط‌های آلوده است.
از آن جا که منیزیم به‌طور طبیعی به کاهش برونشیت کمک می‌کند، خوردن غذاهای غنی از منیزیم مثل بادام، بادام هندی و سبوس گندم برای کاهش تنش ریه‌ها مؤثر است. درست مشابه تأثیری که اسیدهای چرب امگا 3 بر کاهش واکنش‌های آلرژیک و التهابات دارند. اسیدهای چرب امگا بیشتر در گردو، بزرگ (یا تخم کتان) و روغن‌هایی مثل خردل، کانولا و بزرگ یافت می‌شود.
 
واقعیت دنیای امروز این است که علی رغم تلاش‌های بسیار جهت کاهش آلودگی هوا و آلودگی‌های دیگر، ما همچنان در معرض سطح بالایی از آلودگی‌ها، بیماری‌ها، مواد شیمیایی و مواد سمی قرار داریم. بنابراین بهترین استراتژی در حال حاضر برای دفع کردن عوامل تهدید کننده‌ای که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، پیدا کردن راهی برای کاهش هر چه بیشتر اثر آن‌هاست. البته در کنار تلاش برای تغییر سبک زندگی شخصی و اجتماعی و تغییر سیاست‌های کلان که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به این حجم از آلودگی کمک می‌کنند.

منبع:
https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/diet/Diets-that-can-reduce-harmful-effects-of-air-pollution/articleshow/46572200.cms
نام نویسندهبهسایت
تاریخ1398/10/07
کلمه های کلیدیآلودگی, تغیه سالم



ربابه شیخ الاسلام‌ دوشنبه 21 بهمن 1398 ساعات 18:10    0 موافقم  0 مخالفم
نویسنده ندارد
مطلب خیلی طولانیست
منابع باید قابل جستجو باشد یعنی لینک باشد که افراد بتوانند با کلیک کردن منبع اصلی را ببیند

نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com