تغذیه سالم در دوران دانشجویی

سالم غذا خوردن در دوران دانشجویی سخت است. بسیاری از دانشحویان با یک برنامه کاری جدید ، یک زندگی شلوغ اجتماعی و آزادی غذا خوردن (هر آنچه بخواهید  و هر زمانی که میلتان بکشد،) درگیر عادت های بدی می شوند که بر موفقیت تحصیلی و نمرات  و  همچنین سلامت آنها تأثیر  منفی می گذارد.
در این بین دانشجویانی هستند که به تغذیه سالم خود اهمیت می دهند زیرا که به نقش تغذیه مناسب در موفقیت تحصیلی و حفظ سلامتشان باور دارند.
سالم غذا خوردن در دوران دانشجویی سخت است. بسیاری از دانشحویان با یک برنامه کاری جدید ، یک زندگی شلوغ اجتماعی و آزادی غذا خوردن (هر آنچه بخواهید و هر زمانی که میلتان بکشد،) درگیر عادت های بدی می شوند که بر موفقیت تحصیلی و نمرات همچنین سلامت آنها تأثیرمنفی می گذارد.
در این بین دانشجویانی هستند که به تغذیه سالم خود اهمیت می دهند زیرا که به نقش تغذیه مناسب در موفقیت تحصیلی و حفظ سلامتشان باور دارند.


چه کنیم تا در دوره دانشجویی تغذیه مناسبی داشته باشیم؟

 
اواخر شب غذا نخورید

به غیر از کلاس ها ، دانشجویان معمولاً روال چندان منظمی در این دوره ندارند. آنها شب ها تا دیر وقت بیدار می مانند ، در طول روز چرت می زنند ، در ساعات اولیه صبح درس می خوانند و برای تعطیلات به خانه می روند. برنامه های آنها خیلی بیشتر از حد معمول ​​تغییر می کند این بدان معنی است که آنها بیشتر مواقع اواخر شب می خورند و معمولاً غذاهای پر کالری یا سرشار از چربی مثلا یک برش پیتزای چرب را انتخاب می کنند.
هنگامی که مواد غذایی خارج از چرخه معمولی بیداری / خواب مصرف می شود ، بدن به جای استفاده از مواد غذایی برای سوخت رسانی به سلول ها ، بیشتر این انرژی را به صورت چربی ذخیره می کند. این تغییرات می تواند سطح انسولین ، گلوکز و کلسترول را افزایش دهد. این بدان معنی است که خوردن در اواخر شب می تواند مشکلات مختلفی مانند افزایش وزن ، ریفلاکس معده ، خواب نامناسب و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را برای سلامتی شما درپی داشته باشد. غذا خوردن اواخر شب  فقط متابولیسم را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه بر چگونگی تمرکز ، میزان حافظه و سایر عملکردهای شناختی شما اثر منفی می گذارد.
بنابر این بهتر است یک وعده غذایی مطابق میلتان رادر وقت معمولی شام ، حدوداً قبل از ساعت 8  ، میل کنید و میان وعده های اواخر شب را محدود کنید.

 
برنامه غذاخوردن منظمی داشته باشید

یکی از عادت های غذایی سالم برای دانشجویان ، خوردن وعده های غذایی کوچکتر و میان وعده های سالم به جای خوردن غذای زیاد در یک وعده غذایی  در طول روز است. به عنوان دانشجو ، بدن و مغز شما در طول روز به انرژی ثابت نیاز دارند و این انرژی از غذاهای سالم حاصل می شود. حذف وعده های غذایی متابولیسم شما را کند می کند و همچنین ممکن است در در وعده غذایی بعدی خود مقدار بیشتری از حد معمول غذا بخورید.. خوردن چند وعده غذایی کوچک باعث بهبود روحیه و تمرکز شما می شود ، عملکرد متابولیکی را افزایش می دهد و به حفظ قند خون  کمک می کند. هنگامی که قند خون افت پیدا می کند ، کورتیزول ، هورمون استرس بالا می رود ، که می تواند کیفیت مطالعه شما را تحت تأثیر قرار دهد. گرسنه ماندن در طول روز باعث می شود که شما به گزینه های غذایی ناسالم تمایل پیدا کنید.
حتی اگر برنامه کلاس نا منظمی دارید ، حتماً هر چند ساعت یکبار غذا بخورید. برنامه غذایی منظم به معنای شروع روز با یک صبحانه سالم و مغذی است. اگر می دانید که یک روز شلوغ پیش رو دارید ، وعده ناهار را از قبل برنامه ریزی کنید و بسته های غذایی کوچک را از قبل آماده کنید. هر وقت بدن شما نشان داد که گرسنه است و نیاز به غذا دارد غذای خود را بخورید. منتظر نمانید که خیلی گرسنه شوید.

میان وعده های هوشمندانه انتخاب کنید

 اگر در کلاس  درس هستید و یا در حال کار روی یک پروژه بزرگ  ، برای ادامه کار نیاز به انرژی  دارید. نیاز  شما باید با غذایی برطرف شود که شما را سیر نگه دارد و در عین حال مواد مغذی مورد نیاز را به بدنتان برساند.. به همراه داشتن میان وعده های سالم که از قبل در خوابگاه تهیه کرده اید می تواند به شما در  بالا بردن هوشیاری و تمرکز در طول روز کمک کند. محدود کردن دسترسی  به مواد غذایی بی فایده با نخریدن این مواد غذایی و دسترسی نداشتن به آنها؛ می تواند  شما را به انتخاب گزینه های مغذی تر ترغیب کند. میوه ها و سبزیجات ، آجیل ها ، بارهای پروتئینی ، میوه های خشک و تخم مرغ  پخته همه نمونه هایی از میان وعده هایی هستند که به شما کمک می کنند . هم خوشمزه اند و هم بهره وریتان را افزایش می دهند.
 

از گرفتن رژیم های غذایی نادرست پرهیز کنید

دانشجویان به خصوص دخترانی که به ظاهرشان حساس هستند ممکن است در دام رژیم های غلط غذایی بیفتند.. مطالعات نشان می دهد که بیش از 90٪ از دانشجویان خانمی که سعی داشتند وزن خود را با رژیم گرفتن کنترل کنند گرفتار رژیم های غلط غذایی شده اند. رژیم های غذایی نادرست اغلب محدود کننده هستند و می توانند شما را به کمبودهای مواد مغذی و کم آبی بدن دچار کنند.. یک رژیم غذایی سالم متعادل و متنوع است و در آن ترکیب متناسبی از میوه ها و سبزیجات تازه ، کربوهیدرات های پیچیده ، پروتئین ها و حبوبات پیش بینی شده است.. این رژیم های غلط غذایی معمولاً به روش پایدار و همیشگی به کاهش وزن منجر نمی شوند. به عنوان مثال ، رژیم مایعات که در طی آن برای چند روز فقط مایعات می نوشند تنها در زمانی که در حال رعایت آن هستید وزن شما را کم می کنند و با پایان گرفتن دوره دوباره به وزن قبلی بر می گردید و حتی ممکن است وزنتان بیشتر هم بشود.
 رژیم های غذایی  نادرست  باعث کاهش  یا افزایش شدید وزن ، خستگی ، سردرد ، تحریک پذیری ، مشکلات گوارشی و اضطراب می شوند. همه اینها روی عملکرد شما به عنوان یک دانشجو تأثیرمنفی خواهد گذاشت. اگر با مشکلات تصویر بدن (بادی ایمیج ) دست و پنجه نرم می کنید ، به دنبال کمک متخصصین  باشید یا با شخصی که در مورد مشکل به آن اعتماد دارید ، صحبت کنید. رژیم های غذایی جواب نمی دهند!
 

 به همراه خود یک بطری آب داشته باشید

یک عادت سالم که بدون توجه به سن و موقعیت شما مهم است هیدراته نگهداشتن بدنتان است. به عنوان یک دانشجو ، نوشیدن آب کافی می تواند تمرکز شما را بهبود بخشد ، از سردرد جلوگیری کند ، شما را هوشیار نگه دارد و از پرخوری جلوگیری کند. حمل یک بطری آب به همراهتان احتمال استفاده از   نوشیدنی های ناسالم مانند نوشابه ، آب میوه صنعتی یا قهوه را کاهش می دهد.
 

 غذا ی یک هفته را یک جا تهیه کنید.

دانشجویانی که به تغذیه سالم اهمیت می دهند از قبل به اینکه قرار است در طول هفته چه غذاهایی بخورند؛ فکر  و وعده های غذایی خود را برنامه ریزی می کنند. برنامه ریزی وعده های غذایی و پخت و پز آنها از قبل ، باعث می شود شما بتوانید غذاها را از قبل و در اوقات فراغت تهیه کنید و مطمئن شوید که در طول هفته و زمانی که فرصت تهیه غذا را ندارید همچنان غذای سالمی را مصرف  می کنید. با پخت و پز چند غذا در زمانی که فرصت پخت و پز دارید می توانید اطمینان حاصل کنید که حداقل یک وعده غذایی سالم در طول روز دسترس شما قرار دارد ، مهم نیست که برنامه شما چقدر غیرقابل پیش بینی باشد. غذاها را می توان در اندازه های مناسب در فریزر نگهداری کرد و با استفاده از وسایل گرم کننده در سلف سرویسها آنها را یخ زدایی و میل کرد.
نام نویسندهزیبا کاوه یی
تاریخ1398/08/16
کلمه های کلیدیروز دانشجو ,تغذیه دانشجویی




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com