تغذیه و سلامت در ماه مبارک رمضان
مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را بر سلامت به خصوص بر روی تنظیم فشار خون ، کاهش سطوح چربی های خون ، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند.
در طول ساعات روزه داری دستگاه گوارش برای چندین ساعت خالی می ماند و باعث عملکرد بهتر آن بعد از روزه داری خواهد شد.
اما پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.
در روزه انسان در فاصله ی افطار تا سحر این امکان را دارد تا با انتخاب غذای مناسب و آشامیدن آب و مایعات به نیازهای بدن پاسخ درست و کافی بدهد تا نه تنها مشکلی برای اندام ها ایجاد نشود بلکه با تغییر عادات نادرست باعث سلامتی بیشتر گردد.
افرادی که اضافه وزن دارند در صورت پیروی از یک برنامه غذایی صحیح و کنترل شده قادر به سوزاندن بخشی از چربی های اضافه در ایام روزه داری خواهند بود .

تغذیه مناسب ماه رمضان

تغذیه صحیح در ایام روزه داری

بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ی ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.
با توجه به ساعت صرف افطار و فاصله تا وعده ی سحری می توان ساعتی پس از افطار یک وعده ی غذایی مثل شام سبک صرف کرد .
در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه شیر و لبنیات ، میوه و سبزی و گروه نان و غلات برای افزایش قند خون توصیه می شود.
مصرف شیر گرم ، فرنی و شیر برنج در هنگام افطار مناسب است.
استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب ، آش کم حبوبات ، حلیم بدون روغن به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و مواد معدنی فرد روزه دار می شود.
استفاده از سبزی و میوه در فاصله ی بین افطار و سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از آب و فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.
سبزی با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری کرده و درپیشگیری از یبوست مفید خواهد بود.
مصرف زیاد مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود.
این مواد با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در پی آن کاهش قند خون می شوند.
به این ترتیب مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قند های ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب گرسنگی سریع تر در طول روز می گردد.

روزه خود را با نوشیدن آب سرد افطار نکنید!

توصیه می شود افطار با نوشیدنی های گرم مانند آب ولرم ، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز شود .
همراه آن مصرف کشمش و خرما در تنظیم قند خون بسیار کمک خواهد کرد.
مصرف مواد غذایی سنگین ف دیر هضم ف پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نیست .
در طول روزه داری غذاهای ابپز و بخار پز استفاده کنید.
مصرف تنقلاتن زیاد در فاصله افطار تا سحر باعث کاهش میل به غذا در وعده سحری می گردد.
در وعده سحری یک وعده غذایی مشابه وعده ناهار میل کنید .
برای کاهش احساس تشنگی در ساعات روزه داری مصرف نمک در وعده سحری را محدود کنید .
همچنین مصرف بیش از حد مواد پروتئینی در وعده سحر احساس تشنگی را تشدی خواهد کرد.
مصرف تدریجی مایعات ولرم در فاصله افطار تا سحر را فراموش نکنید.

بدون سحری هرگز روزه نگیرید.

فعالیت بدنی در حد سبک در طول روزه داری بسیار مفید خواهد بود.
در این ایام می توان بسیاری از عادات نادرست تغذیه ای را اصلاح نمود پس مصرف شیرینی های مخصوص این ماه را به حداقل برسانید.

 
 
 

یک دستور ساده غذایی برای ماه رمضان

افطار:

چای کمرنگ _ آب ولرم _ شیر گرم _
خرما_کشمش_عسل_گردو
انواع نان های سبوس دار
شیربرنج_شله زرد_فرنی_انواع کوکو
 

شام با فاصله دو ساعت از افطار

سوپ_آش کم حبوبات_حلیم_عدسی
سبزی و ماست
 

بعد از شام

میوه و سبزی

سحری

انواع چلو خورشت ها _ پلو های مخلوط
سبزی

 بعد از سحری

یک لیوان چای کمرنگ
 
 
 
 
 
نام نویسندهصفورا کرمی متخصص تغذیه و رژیم درمانی
تاریخ1398/02/11
کلمه های کلیدیرمضان, افطاری ,سحری, تغذیه سالم


برای ارسال نظر باید ابتدا با نام کاربری خود به سایت وارد شوید.


نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com