.چگونه خود را از ابتلا به بیماری های غیر واگیر محافظت كنيم؟

1- ميزان كلسترول و چربي خون خود را حد اقل هر 6 ماه يك بار كنترل كنيد 


 
 در بدن ما دو نوع كلسترول وجود دارد كه اصطلاحا به آنها كلستر ول خوب و كلسترول بد مي گويند. كلسترول بد يا (  ال دي ال) به جداره عروق مي چسبد و موجب  گرفتگي عروق مي شود ولي كلسترول خوب يا (اچ دي ال) بر عكس جدار عروق را پاك مي كند.بنابراين ما بايد نوع و ميزان كلسترول بد و خوب و نسبت آنها را  بدانيم. ضمنا بدانيم چه غذا هايي كلسترول بد را كاهش ميدهد و چه چيز كلسترول خوب را افزايش مي دهد. تو صيه هاي زير مي تواند به شما كمك كند.
 
 روغن هاي جامد را از رژيم غذايي خود حذف كنيد . اغلب كيك ها ، شيرينيها و شكلاتها و همچنين لبنيات پر چرب حاوي چربيهاي جامد هستند.
  
·        گوشت ها حاوي چربي هاي قابل رويت و غير قابل رويت  هستند شما مي توانيد در موقع مصرف حد اقل قسمت هاي چرب را كه سفيد رنگ هستند جدا كنيد .
  • ·        كمتر گوشت قرمز بخوريد و به جاي آن از گوشت  مرغ و ما هي استفاده كنيد.
  • ·         پوست مرغ را بگيريد و دور بريزيد.
  • ·         هفته اي دوبار از ماهي استفاده كنيد.
  • ·         لبنيات كم چرب مصرف كنيد.
  • ·         غذا ها را بشتر كبابي، تنوري، بخارپز ويا آب پز تهيه كنيد.
  • ·         روغن حيواني  کم مصرف كنيد.
  • ·         مصرف سوسيس ،كالباس و همبرگر را كاهش دهيد
  • ·        شيريني هاي خامه دار، چيپس، سس هاي چرب را با جانشين هاي بهتر جايگزين كنيد.
  • ·        سالاد را با روغن زيتون، سركه يا ابليمو و سبزيهاي معطر مصرف كنيد.
  • ·        كله پاچه، مغز، دل و قلوه حاوي كلسترول بالا هستند كمتر مصرف كنيد.
  • ·        سبزي و ميوه بيشتري  مصرف كنيد .  انواع سبزي ، سيفي و ميوه  حاوي انواع ويتامين ها و آنتي اكسيدان ها هستند و همچنين داراي فيبر زيا د ي هستند به همين دليل هم از بيماريهاي قلبي جلو گيري مي كنند وهم  احتمال ابتلا به سرطانها را كاهش مي دهند.
  • نان سبوس دار مصرف کنید 
  • ·         ميوه و سبزي ها را براي مصرف روزانه بخريد و بصورت تازه مصرف كنيد.
  • ·         كمتر سرخ كنيد . براي پختن از آب كم استفاده كنيد وآب پخت را در غذا مصرف كنيد.
  • فعال و پر تحرك باشيد.
 

2-فشار خون خود را كنترل كنيد.

 

حتي اگر فشار خونتان طبيعي است مصرف غذاهاي شور را كاهش دهيد. مصرف نمك در كشور ما 5 تا 7 برابر كشور هاي اروپايي است .مصرف زياد نمك از مهمترين عوامل افزايش فشار خون است.اگر در خانواده، اقوام نزديك شما دچار افزايش فشار خون هستند بايد بيشتر مراقب ذائقه خود و خصوصا بچه هاي خود باشيد تا به غذاهاي شور عادت نكنند. افرادي كه فشار خون بالا دارند چربي هاي بيشتري دررگهايشان رسوب مي كند وبه همين دليل در اين افراد احتمال ابتلا به سكته مغزي،درد قلب،خرابي كليه وسكته قلبي افزايش پيدا مي كند.
  
•         به هنگام طبخ غذا  نمك كمتر به غذا اضافه كنيد.
•         در هنگام غذا خوردن و در سفره  سعي كنيد از نمكدان استفاده نكنيد.
•         كودكان را از كودكي به غذاي كم نمك عادت دهيد.
•         به غذاي كودكان زير يك سال اصلا نمك اضافه نكنيد.
•         از تنقلات شور كمتر استفاده كنيد .
•         از ادويه ها و سبزيهاي خشك معطر به جاي نمك استفاده كنيد.
•          نمك مصرفي خانه حتما يد دار باشد.
•        

3-وزن خود را كنترل كنيد


 
.

 با يك كيلو گرم اضافه وزن، قلب مجبور است بيش از صد ليتر خون بيشتر پمپ كند.
 افراد چاق:
-   بيشتر مبتلا به ديابت مي شوند
-   بيش از دو برابر مبتلا به افزايش فشار خون مي شوند.-
-    يشتر به كمر درد زانو درد پا درد و انواع آرتروز مبتلا مي شوند.
-    بيشتر در معرض بيماريهاي قلبي و عروقي قرار مي گيرند.
- مردان ديابتي 2تا3 برابر وزنان ديابتي 5تا 6 برابر بيشتر در معرض خطر بيماري هاي كرونر قلب قرار مي گيرند.

ساده ترين راه براي اينكه متوجه شويد اضافه وزن داريد يا چاق هستيد اندازه گيري نمايه توده بدن يا BMI است وزن خود را به كيلو گرم بر مجذور قد خود به متر تقسيم كنيد

(از این لینک می توانید BMI خود را مشخص کنید و با توجه به وضعیت آن رژیم روزانه رایگان دریافت کنید )
 

اگر عدد به دست آمده كمتر از 25 باشد وزن شما طبيعي است. اگر بين 25 تا 30 باشد شما اضافه وزن داريد. اگر از 30 بيشتر شد شما چاق هستيد.بهترين راه براي كاهش وزن مشورت با متخصص تغذيه و بكار بردن توصيه هايی است كه متناسب وضعيت شما ست.

4- ورزش و فعاليت هاي بدني را فراموش نكنيد


 

 با ورزش مرتب:
•         چربي هاي اضافه مي سوزند و وزن كاهش پيدا مي كند
•          ميزان كلسترول بهبود پيدا ميكند.                   
•            از نگراني ها و استرس ها  رها مي شويد.
•            اعتماد به نفس پيدا مي كنيد.
•            بهتر ميخوابيد.
•           شاد تر ميشويد و احساس انرژي بيشتري مي كنيد
•           افسردگي كاهش پيدا مي كند.          
    احتمال ابتلا به فشار خون  وديابت كم مي شود

 
 

5- مصرف سبزيها و ميوه ها را افزايش دهيد

 
-    سبزي ها و ميوه ها سرشار از ويتامين ها ،املاح، فيبر و انتي اكسيدان ها هستند به همين دليل مي توانند بدن را در مقابل بسياري از  بيماريها محافظت كنند مصرف روزانه آنها به صورت خام و پخته حد اقل پنج بار در روز توصيه مي شود.
 

نام نویسندهدکتر ربابه شیخ الاسلام
تاریخ1397/12/02
کلمه های کلیدی


برای ارسال نظر باید ابتدا با نام کاربری خود به سایت وارد شوید.


نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com