شلیک حقیقی فضای مجازی به قلب سلامت
براساس قوانین نظام پزشکی، تبلیغ خدمات سلامت محور به هر نحوی ممنوع و تحت نظارت است، اما جالب است در فضای مجازی، نه تنها این تبلیغات موج می‌زند، بلکه حتی افراد غیرمتخصص هم وارد گود شده‌اند و تبلیغ کرده و به نوعی به ارائه خدمات و کالاهای سلامت محور می پردازند.
نکته قابل تامل اینجاست که هیچ نظارت جدی هم روی تبلیغات در فضای مجازی وجود ندارد.
بدون هیچ شک و تردیدی ؛این تبلیغات موجب خواهد شد سلامت جامعه به خطر بیفتد. بسیاری از خدمات تبلیغ شده در فضای مجازی از سوی افراد سودجوی غیرمتخصصی انجام می‌شود که می‌تواند اقراد سالم را به ورطه بیماری بکشاند و فرد بیمار را بیمارتر کند.
 

کشتار جمعی سلامت در فضای مجازی

تبلیغات فضای مجازی، همه گروه‌های جامعه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. هر فردی با هر سطح تحصیلاتی ممکن است تحت‌تاثیر این تبلیغات قرار بگیرد. دقیقا به همین دلیل است که در همه جای دنیا، تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم خدمات سلامت محور تحت نظارت شدید  است؛ مثلا تصور کنید کمی اضافه وزن دارید و ضمن اینکه به طور مرتب از طریق رسانه ها خطرات اضافه وزن به شما گوشزد می شود که البته درست هستند وارد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بشوید و با انبوهی از تبلیغات گمراه کننده در مورد لاغر شدن به آسانترین و کم زحمت ترین روش های ممکن مواجه شوید.

پستهای اینستاگرامی و تلگرامی که تنها به تبلیغ خدمت به بهترین و جذاب ترین شکل ممکن می پردازند بدون اینکه هیچ مرجع رسمی و قانونی و نظارتی که متولی تایید چنین خدماتی هستند در آنها حضور داشته باشند. اسف انگیزتر آنکه شما حتی گاهی نمی توانید بدانید که این خدمات تخصصی و درمانی را از چه کسانی و با چه مجوزی دریافت می کنید


تناسب اندام و بازار طلایی

حجم بسیار زیادی از تبلیغات آنلاین محصولات  و خدمات سلامت، به محصولات و خدمات تناسب اندام ارتباط دارد زیرا که یکی از جذابترین حیطه ها به خصوص برای مخاطبین نوجوان و جوان کشور است . بازار ارائه خدمات چاقی و لاغری به خصوص رژیمهای غذایی چنان داغ است که به قول ظریفی  " این روزها همه رژیم درمانی می کنند شما چطور؟!"
بدون شک کاربران فضای مجازی مانند ما با تعداد رو به افزایش  کسانی که از این خدمات استفاده کرده اند و با انبوهی از عوارض و مشکلات دست به گریبانند ؛ مواجه نیستند. از کمترین عوارض مانند لرزش دست و ریزش مو گرفته تا نارسایی های شدید کلیوی و از کار افتادگی تیرویید و ایست قلبی


اخلاق ، غایب بزرگ در این بازار آشفته

طبیعتا زمانی که مثلا متخصص آی تی که مهارت تخصصی خود در فضای مجازی ودر جذب مخاطب را به  ارائه رژیم های درمانی که در آن هیچ دانشی ندارد؛  اختصاص داده است ؛ ضمن سوءاستفاده از  دانش تخصصی خود ؛مسئول صدمات جبران ناپذیری است که به سلامت  افرادی  وارد می شود که به گفته های او به دلیل ناآگاهی اعتماد کرده اند.
یا مربی ورزشی که هیچ تخصص و اطلاعی از الفبای رژیم و برنامه غذایی ندارد و برای مراجعین نوجوان و جوانی که به صفحه او مراجعه کرده اند بدون هیچ عذاب وجدان و غیر متعهدانه برنامه غذایی و مصرف مکمل های مختلف تجویز می کند در بروز آسیب ها و صدمات ناشی از برنامه غلط غذایی مقصر  و مسئول است .
چهره های هنرمند و افراد محبوب در شبکه های اجتماعی هم که اصولا در این بلبشوی حراج سلامت؛ جای خود را  دارند.

مسئولیت متولیان ، مسئولین و متخصصین  چیست؟.

این‌که فردی به خود اجازه می‌دهد بدون داشتن دانش تخصصی در حوزه سلامت، در فضای مجازی جولان دهد و در عرصه خدمات سلامت فعالیت کند، نشان‌دهنده ضعف مفرط نظارت‌ها در فضای مجازی نیز هست. این یک  نیازجدی  است که مسئولان با کنترل و نظارت بیشتری بر تبلیغات و فعالیتهای  حوزه فضای مجازی مرتبط با سلامت رسیدگی کنند و با خاطیان برخورد قاطعانه‌ای داشته باشند.
مسلما فقط به وسیله اقدامات قهری نمی‌توان این مشکل را کم کرد، زیرا بخش بزرگی از مسئولیت این فعالیتها ی مضر برای سلامت جامعه متوجه متخصصینی است که دانش آموختگان این تخصص ها، اما  منفعل هستند و هیچ اقدام آموزشی و آگاه کننده ای برای کاربران خواستار چنین خدماتی در فضای مجازی ندارند. و در غیبت آگاهی بخشی این گروه از متخصصین است که این فعالیتها می تواند زمینه فعالیت و گسترش در فضای مجازی را پیدا کند.
نام نویسندهزیبا کاوه ئی
تاریخ1397/09/16
کلمه های کلیدیتبلیغات سلامت محور ,شبکه های اجتماعی, فضای مجازی,رژیم درمانی مجازی


برای ارسال نظر باید ابتدا با نام کاربری خود به سایت وارد شوید.


نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com