آشفته بازار تبلیغات در رسانه ها (1 )
رشد صنعت و فن آوری و به موازات آن  گسترش تنوع محصولات تولیدی و مارک های تجاری و نیاز به روش ها یی برای معرفی و شناساندن این محصولات به صورتی که مصرف کنندگان به انتخاب آنها ترغیب و تشویق شوند؛ از قرن 19 میلادی باعث به وجود آمدن فعالیت نوینی در حوزه تجارت  شد که تبلیغات نام گرفته است. فعالیتی که با گذشت زمان خود تبدیل به فعالیت اقتصادی سود آور و گسترده ای  شده است که در بعضی از موارد مستقل از بازار عمل می کند.
رسانه ها جدا از نقش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی خود ابزار هایی هستند که پیام های تولید شده تبلیغاتی و تاثیرات حاصل از انها را به مخاطبین که مصرف کنندگان محصولات تبلیغ شده هم هستند ، انتقال می دهند.جراید از جمله رسانه های دیداری هستند که در این حوزه فعالیت می کنند.
نقش تبلیغات در تامین نیاز های مالی مطبوعات به خصوص مطبوعاتی که مستقل بوده و منابع مالی دیگری ندارند  گاهی چنان حیاتی می شود که بودن یا نبودن نشریه با این درآمد ها گره می خورد.خطر تبلیغات مضر برای سلامت افراد در  همین شرایط شکل می گیرد
صورت های مختلف تبلیغات از روش های مستقیم تا غیر مستقیم در نشریات مختلف با توجه به محتوا و کیفیت محتوایی و میزان و چگونگی فرهنگ  مخاطبین  آن متفاوت است.
روش هایی مانند تولید محتوای در خدمت تبلیغات از جمله به خدمت گرفتن مطالب اثبات شده علمی و نتیجه گیری به نفع محصول مورد نظر ، الگو سازی با استفاده از ترفند های تبلیغاتی و رواج این الگو ها به نفع مصرف محصول مورد نظر، استفاده از چهره های مطرح و مورد وثوق برای جلب اعتماد مصرف کنندگان و تبلیغ محصول خاص به وسیله این چهره ها از جمله روش های غیر مستقیم جراید برای تبلیغات است. این شیوه ها خطرناک ترین روشهایی است که در تبلیغات به کار گرفته می شود زیرا بدون جلب توجه به وجه تبلیغاتی این اطلاعات در واقع هدف واقعی از تولید آنها تبلیغاتی است.که در خدمت صاحبان کالا قرار می گیرد.
از ابتدای رواج روش های تبلیغاتی ، دولت ها تلاش کرده اند که با وضع و اجرای قوانین و مقررات مختلف و نظارت های مستمر بر اجرای این قوانین مسئله تبلیغات را ساماندهی کنند تا مضرات حاصل از سود جویی گروه های ارائه دهنده کالا و خدمات به منافع عمومی آسیب نرساند.
هرگاه امکان تفسیر های جهت دار از عدم صراحت مقررات و قوانین وجود داشته  و یا اینکه نظارت ها بر اجرای قوانین  کمرنگ و کم اثر شده اند با اشفته بازاری در حوزه تبلیغات مواجه شده ایم که همواره با سود گروه های صاحب کالا و ضرر مصرف کنندگان همراه شده است. اگر به جنبه سلامت این پدیده  نظر داشته باشیم متوجه می شویم که آسیب های جدی در دوره های زمانی مختلف ایجاد کرده است .شیوع چاقی کودکان و نوجوانان از جمله این تاثیرات است که اکنون به معضلی جهانی تبدیل شده است.
توجه به کودکان به عنوان مخاطبین مناسب برای دریافت پیام های تبلیغاتی به دو دلیل خاص در سراسر دنیا رواج دارد . اول اینکه زمانی که کودک برای مصرف محصول در پیش دارد بسیار بیشتر از بزرگسالان است .به علاوه هر کودک حداقل دو مصرف کننده دیگر را که پدر و مادر او هستند با خود همراه می کند. در ایران کودکان به دلیل تعداد کم جراید مربوط به آنها و یا کم بودن تبلیغات مضر در همان تعداد محدود، زیاد در معرض آسیب از تبلیغات در نشریات نیستند.در گروه کودکان آسیب ها را باید در حوزه رسانه های دیگر و به خصوص تلویزیون و تبلیغاتی که در آنها صورت می گیرد جستجو کرد. اما نوجوانان به دلیل دسترسی ساده تر به نشریات مختلف و توجه عمیق تر به مندرجات آنها  از یک سو و افزایش توجه به وضعیت ظاهری و تمایل به جلب توجه دیگران که از ویژگی های سنی انهاست از تبلیغات در جراید بیشتر متاثر می شوند و آسیب های بیشتری را تحمل می کنند.
امروزه در جراید مختلف کشور با انبوهی از تبلیغات زیبایی و تناسب اندام مواجهیم که بسیاری از آنها بر پایه علمی مستدلی استوار نیستند.در آشفته بازار این تبلیغات با تبلیغ صدها روش ، کالا و خدمات چاقی و لاغری مواجهیم.تبلیغ انواع ابزار های لاغری ، دارو های لاغر کننده ، ترویج روش های نادرست رزیم غذایی  که عموما حمایت مستندات علمی را با خود ندارند از جمله تبلیغاتی هستند که سلامت عمومی نوجوانان به خصوص دختران نوجوان را مورد تهدید قرار داده است . ترویج لاغری های مفرط از طریق الگو سازی و متشخص کردن الگو هاو چهره هایی که بین آنها محبوبیت دارند و سوق دادن آنها به سمت اختلالات تغذیه ای مانند آنورکسیا از جمله این تهدید ها هستند
در پسران نوجوان تبلیغات بی رویه برای ارائه خدمات بدنسازی به همراه عکس های جذاب از چهره های بدنسازی و هنرپیشگان مورد علاقه آنها  ، ساخت ماهیچه ، افزایش قد ، تبلیغ انواع مکمل های بدنسازی و روش های نادرست  تناسب اندام و در همین راستا تجویز رژیم های به شدت غیر کارشناسی تهدیدی است که سلامت نوجوان را تهدید می کند
 
در این باره چه باید کرد:
مقررات و دستورالعمل های مشخص و صریح در کشور ما برای تبلیغات در جراید وجود دارد. اگرچه توجه ویژه ای که لازم است به نقش غذاو الگوهای تغذیه ای به عنوان یکی از عوامل اصلی در بروز و شیوع بیماری ها به خصوص بیماری های غیر واگیر و تبعات تبلیغات نادرست در این حوزه بشود ، درآنها وجود ندارد
نظارت  بر چگونگی تبلیغات و رعایت دستورالعمل ها و مقررات اجرایی باید به صورت جدی تر انجام شود.متولیان امر نظارت که در این حوزه سازمان نظام پزشکی ایران و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هستند با تعامل همه جانبه تر به این نظارت ها و استمرار آنها نظم بدهند.
در مورد نشریات مستقل روش ها ومنابع حمایتی دیگری شکل بگیرند تا مانع از تکیه کامل این نشریات به درآمد های حاصل از تبلیغات شوند
در صورت لزوم و همزمان با تبلیغات محصولات مختلف امکانی برای تبلیغات مواد غذایی سالم و یا مطالب مربوط به سلامت در نظر گرفته شود
و بالاخره مهمترین راهکار در این مورد آموزش هایی است که در گروه های مختلف مخاطبین باید صورت گیرد تا قدرت تمیز و تشخیص موارد مفید یا مضر را در آنها تقویت کند  تا از این طریق و از دریچه تبلیغات انتخاب های مناسب برای حفظ سلامت را داشته باشند.
نام نویسندهزیبا کاوه یی
تاریخ1397/08/27
کلمه های کلیدیتبلیغات, ضد تبلیغات


برای ارسال نظر باید ابتدا با نام کاربری خود به سایت وارد شوید.


نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com