خواص شگفت انگیز جوانه گندم
"غلات یا حبوبات جوانه زده خواص بیشتری دارند". این جمله را زیاد شنیده ایم زیرا جوانه ها قابلیت هضم و جذب بهتری پیدا میکنند ومیزان بعضی ویتامین ها و املاح در آن ها به دو یا سه برابر دانه ی آن میرسد. 
جوانه ی گندم سرشار از فیبر ، اسید های امینه ، ویتامین ای،گروه ویتامین های بی که در این میان ب1 و ب6 وفولیک اسید آن بیشتر است و نوعی چربی مفید به نام لسیتین و مقدار مناسبی از املاحی چون منیزیم و زینک و آهن میبباشد.
در هر قاشق غذاخوری از جوانه گندم حدودا 1.1 گرم فیبر محلول و نامحلول موجود است و ما روزانه به طور میانگین (بسته به میزان کاری مصرفی ) 25 گرم فیبر نیاز داریم . میتوان با قرار دادن 3 قاشق غذاخوری جوانه ی گندم که معادل یک واحد نان و غلات روزانه میشود ، 3.3گرم فیبر مورد نیاز خود را در روز تامین کنیم. با توجه به این مقدار مناسب فیبر ، جوانه ی گندم برای جلوگیری از یبوست یا درمان آن و همچنین پیشگیری از بیماری سرطان روده ی بزرگ گزینه ی مناسبی است.
جوانه ی گندم حاوی مقادیری از اسید های امینه ی ضروری می باشد و به طور مثال اسید امینه ی لیزین که در گندم بسیار کم است یا می توان گفت که فاقد این اسید امینه می باشد، در جوانه ی آن به مقدار مناسبی موجود است.بنابراین در کنار منابع گوشتی جوانه ی گندم هم میتواند به عنوان یک منبع گیاهی بسیار خوب برای دریافت پروتئین ها در سنین مختلف و گروه های مختلف مانند ورزشکاران یا گیاهخواران جهت ترمیم بافت های اسیب دیده، در نظر گرفته شود.
در مطالعه ای دیگر نشان داده شده که مصرف 60 گرم روزانه جوانه ی گندم باعث کاهش معنی داری در قند ناشتای خون شده بنابراین دیابتی ها هم از مصرف آن غافل نباشند.
چندین مطالعه درباره تاثیر جوانه ی گندم بر بهبود پروفایل لیپیدی انجام شده است.در یکی از مطالعات نشان داده شده که مصرف روزانه 30 گرم جوانه ی گندم باعث کاهش معنی داری در کلسترول تام و تری گلیسیرید شده و اینکه مصرف جوانه ی گندم در کاهش جذب کلسترول موثر است و همینطور افزایش اچ دی ال (کلسترول خوب ) و کاهش وی ال دی ال را با مصرف آن شاهد بوده ایم.همچنین در این مطالعات کاهش فشار خون را با مصرف آن شاهد بوده ایم.بنابراین به عنوان یک درمان غیر دارویی روی فاکتور های لیپیدی می شود آن را در نظر گرفت.
با توجه به میزان بالای ب کمپلکس در آن جهت رفع خستگی و افسردگی و انرژی کافی در طول روز و شادابی پوست و مو و سلامت قلب و عروق (میزان بالای فولیک اسید) بسیار مفید است و مصرف  آن در سنین کودکی و جهت تکامل مغزی کودکان توصیه میشود.
 به جهت داشتن مقدار بالایی ویتامین ای باعث  کاهش دردهای قاعدگی و بهبود فعالیت غدد جنسی در زنان و مردان شده بعلاوه ی اینکه یک انتی اکسیدان قوی هم به شمار میرود بنابراین یک استراتژی مناسب برای مبارزه با الودگی های محیطی و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه این جوانه ی مغذی در تمامی سنین می باشد.
 لستین موجود در آن نقش مهمی در حافظه دارد برای مبارزه با بیماری الزایمر بسیار مهم است و همینطور نقش مخالف با کلسترول را دارد.
در کل جوانه ها حاوی مقادیر بسیار بالاتری از املاحی هستند که در دانه ی آنها وجود دارد و جوانه ی گندم هم مقادیر مناسبی از آهن ، زینک و منیزیوم را داراست.البته جذب این املاح خصوصا آهن و زینک از مواد گوشتی بالاتر است و زیست دسترسی آنها در منابع گوشتی بیشتر است ولی با این وجود مقدار زیاد این عناصر در جوانه ی گندم ،در کودکانی که در سن رشد هستند میتواند تا حدودی کمک کننده باشد و مقداری از نیاز کودک را برطرف کند.
در اخر اینکه باید زودتر این ماده ی طبیعی و بسیار غنی از مواد مغذی را وارد سبد غذایی خود کنیم و با وجود اینکه جوانه ی دست نخورده مواد بیشتری دارد، اگر کودکمان حاضر به مصرف دانه های قابل روئیت ان نباشد به صورت اسیاب شده یا حتی مخلوط در غذاهایی مثل مایه ی ماکارونی یا لوبیا پلو یا سوپ ها و یا پاشیدن پودر جوانه روی سالاد از این خوراکی ارزشمند بهره بگیریم.
 
نام نویسندهسارا سادات موسوی نسب(کارشناس تغذیه و رژیم درمانی)
کلمه های کلیدیجوانه گندم،فیبر،ویتامین، املاح
تاریخ ثبت1396/07/04


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir