اگزما دارید؟ با ما همراه شوید!
اگزما یک بیماری پوستی مزمن و التهابی است که منجر به قرمزی، خشکی، خارش و زبر شدن پوست می شود. این مشکل در کودکان شایع است و حدود 12 درصد آنها از این مشکل رنج می برند. اما در عین حال میتواند بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
با این‌که اگزما می‌تواند همیشگی باشد و فرد بیمار را رها نکند، اما این امکان هم وجود دارد که علائم اگزما را کنترل کرد و تا حدودی بهبود بخشید. اِعمال تغییرات خاص در رژیم غذایی، یکی از کارهایی است که می‌تواند تغییرات قابل توجهی را برای بعضی از افراد مبتلا به اگزما به‌وجود بیاورد. البته قبل از اعمال تغییرات بزرگ در رژیم غذایی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
در اینجا به 5 راه که میتواند به پوست شما کمک کند اشاره میکنیم :
1-    حذف آلرژن‌ها از رژیم غذایی: در بیش از 80 درصد مبتلایان به اگزما، سطوح آنتی‌بادی‌ها در بدن، بیشتر از سطح  طبیعی است. به همین دلیل، آنان با واکنش‌های آلرژیک بیشتری مواجه می‌شوند. بسیاری از این بیماران نیز آبریزش آلرژیک، تب یونجه یا آسم را تجربه می‌کنند. مهم‌ترین منابع واکنش های آلرژیک در افراد مبتلا به اگزما عبارتند از شیر، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی، ماهی، سویا، گندم، گلوتن، مرکبات و شکلات. حدف کردن متوالی این منابع از رژیم غذایی می‌تواند راه مناسبی برای تشخیص اثرگذاری هر کدام از آن‌ها بر بیماری اگزما باشد. شما می‌توانید از پزشک خودتان برای اجرای این رژیم غذایی کمک بگیرید و از جایگزین‌های مناسب استفاده کنید تا مواد مغذی ضروری را از دست ندهید. همچنین میتوانید از رژیم چرخشی استفاده کنید بدین صورت که هر 4 روز یکبار برخی از این منابع غذایی ذکر شده را مصرف کنید.
 
2-    اضافه کردن پروبیوتیک‌ها : سلامت دستگاه گوارش با بهبود سیستم ایمنی بدن، می‌تواند بر بیماری اگزما تاثیر بگذارد. برخوردار بودن از یک سیستم ایمنی سالم به داشتن مجموعه متنوع و متعادلی از باکتری‌های مفید در روده بستگی دارد و گونه های خاصی از پروبیوتیک‌ها (بیفیدوباکتر و لاکتوباسیلوس)  به ساخت سیستم ایمنی قوی کمک می‌کنند. زنان بارداری که سابقه خانوادگی ابتلا به اگزما دارند، می‌توانند از شیوه‌هایی مانند Swansea baby trial برای مقابله با اگزما کمک بگیرند. به این زنان تحت نظر پزشک در دوران بارداری پروبیوتیک‌ها داده شد و پس از زایمان نیز به نوزادشان پروبیوتیک داده شد. این شیوه، شانس ابتلا به اگزما را ۵۷ درصد و شانس ابتلا به آلرژی‌ها را ۴۴ درصد کاهش می‌دهد.
 
3-     انتخاب مواد غذایی ضدالتهاب:  التهاب، کلیدی‌ترین عامل در ایجاد اگزما است. بنابراین، پیروی از رژیم غذایی ضدالتهابی می‌تواند برای افراد مبتلا به این بیماری مفید باشد. رژیم‌های غذایی سرشار از قندها و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده،‌ سطح انسولین را افزایش می‌دهند و درنتیجه موجب شکل‌گیری التهاب می‌شوند. پس به‌جای منابع غذایی ذکرشده، از غلات سبوس‌دار به‌عنوان منبع کربوهیدرات، پروتئین‌ها و مقدار زیادی سبزیجات استفاده کنید. برقراری تعادل مطلوب بین چربی‌های دریافتی (خصوصا منابع غنی از امگا-۳) واقعا می‌تواند اثرات ضدالتهابی قابل توجهی داشته باشد. اگر به آلرژی مبتلا نباشید، مصرف مقادیر فراوانی از ماهی های چرب، غذاهای دریایی، مغزهای خام و روغن بذر کتان میتواند مفید باشد. شایان ذکر است افرادی که مبتلا به اگزما هستند دارای توانایی تغییر متابولیسم چربی های ضروری هستند. چربی های ضروری و بطور خاص اسیدهای چرب امگا3، برای سلامت پوست و کاهش التهاب مورد نیاز هستند. قابل جذب ترین شکل امگا3 در ماهی های چرب وجود دارد.پس اگر در هفته کمتر از 3 بار از این ماهی ها استفاده میکنید سعی کنید از مکمل امگا3 در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
 
4-    استفاده از عسل: برخی از محصولات مراقبت پوستی میتوانند اگزمای شما را بدتر کنند. پس از محصولاتی که حاوی این عناصر هستند، باید پرهیز کنید: لوریل سولفات سدیم، تالک، لانولین، پروپیلن گلیکول، فتالات یا هر عنصر محرک دیگر. اگر می‌خواهید علائم حساسیت‌های پوستی را تسکین بدهید، می‌توانید از عسل (خصوصا نوع دارای موم) به‌عنوان جایگزین طبیعی استفاده کنید. عسل دارای خاصیت‌های ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. مصرف خوراکی یا موضعی عسل به‌صورت روزانه برای افراد مبتلا به اگزما مفید است.
 
5-    دریافت ویتامین‌های ضروری:  افراد مبتلا به اگزما باید در مصرف ویتامین‌ها، املاح و فلاونوئیدها از طریق رژیم غذایی تعادل برقرار کنند. مهم‌ترین ترکیبات ضروری برای آنان عبارت‌اند از روی (موجود در غذاهای دریایی، گوشت قرمز کم چرب، دانه کدو تنبل،شکلات تلخ)، ویتامین C (موجود در میوه جات و سبزیجات رنگی)،  ویتامین E (موجود در دانه افتابگردان، بادام، آووکادو و زردآلوی خشک شده)، و ویتامین D .
 
مطالعات اخیر نشان داده‌اند که فلاونوئیدها نیز واقعا برای این بیماران مفید هستند، چون ترشح هیستامین‌ها را کاهش می‌دهند و قابلیت‌های ذاتی پوست برای مقابله با بیماری را تقویت می‌کنند. محققان می‌گویند که کوئرستین در میان انواع فلاونوئیدها، دارای بیشترین اثربخشی برای مقابله با اگزما است

www.netdoctor.co.uk
 
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیاگزما، رژیم غذایی،التهاب، عسل، پروبیوتیک
تاریخ ثبت1396/06/31


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir