همه چیز راجع به کرفس
کرفس به‌عنوان یکی از کم‌کالری‌ترین مواد غذایی شناخته می‌شود، درحالی که فوایدش واقعا فراتر از حد تصور است. این سبزی حاوی مواد مغذی گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی می باشد. برخلاف بعضی از سبزیجات دیگر،‌ کرفس حتی در صورت بخارپز شدن می‌تواند بیشتر مواد مغذی را در خودش نگه دارد. در مطالعه ای که در ژورنال LWT – Food and Science Technology به چاپ رسید، کرفس بخارپز شده، آب پز شده  و خرد شده را مقایسه کردند و دریافتند که با 10 دقیقه بخارپزشدن، 83 تا 99 درصد آنتی اکسیدان های کرفس حفظ می شوند. از طرف دیگر آب پز کردن و خرد کردن کرفس منجر به از دست رفتن آنتی اکسیدان های آن به میزان 38 تا 41 درصد شد.
از آنجا که کرفس عمدتا از آب تشکیل شده است (تقریبا 95درصد)، از نظر هیچ ویتامین و ماده معدنی بصورت مشخص غنی نمی باشد.با این وجود کرفس منبع خوبی از ویتامین K می باشد و یک فنجان آن میتواند 30 درصد نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند.همچنین با مصرف کرفس می توانید مقادیر کافی فولات، فیبر و پتاسیم دریافت کنید. این سبزی حاوی مقادیر اندکی ویتامین C، A   و برخی ویتامین های گروه B نیز می باشد.
کاهش وزن :
هر ساقه کرفس فقط ۱۰ کالری دارد، ‌درحالی که میزان کالری در هر فنجان از کرفس خردشده فقط به ۱۶ کالری می‌رسد. به‌علاوه، هر فنجان کرفس حاوی ۱.۶ گرم فیبر غذایی است که با هوس‌های غذایی مقابله می‌کند، زیرا این توانایی را دارد که آب را در دستگاه گوارش نگه دارد و احساس سیری طولانی‌تری به‌وجود بیاورد. یکی از مطالعات اخیر ژورنال Annals of Internal Medicine نشان می‌دهد که اضافه کردن فیبرهای غذایی به رژیم غذایی می‌تواند یکی از عوامل حیاتی برای کاهش وزن باشد. بعضی از افراد فکر می‌کنند که  کرفس جزو سبزیحات با «کالری منفی» حساب می‌شود، اما متاسفانه چنین تصوری واقعیت ندارد. درواقع، اگرچه کرفس حاوی کالری ناچیزی است، اما نمی‌توان چنین ادعایی را درباره آن مطرح کرد.
 اثرات ضدالتهابی :
 کرفس سرشار از مواد مغذی گیاهی مهم مانند آنتی‌اکسیدان‌ها  می باشد که خاصیت ضدالتهابی دارند. یکی از مطالعات ژورنال Nutrition and Cancer نشان می‌دهد که کرفس، یکی از بهترین منابع برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌های مهمی مانند فلاونول‌ها و فلاون‌ها می باشد. طبق گزارش  World’s Healthiest Foods، مواد مغذی گیاهی موجود در کرفس عبارتند از: اسید فنولیک، فلاون‌ها مانند لوتئولین، فلاونول‌ها مانند کوئرستین و کامپفرول، دی‌هیدروستیل‌بنوئید، فیتواسترول و فورانوکومارین.
همچنین یکی از مطالعات ژورنال Molecular Nutrition & Food Research حاکی از آن است که آب کرفس یا عصاره کرفس، می‌تواند فعالیت  TNF-A و NF-KB که پروتئین های دخیل در مشکلات التهابی هستند را کاهش دهد. مطالعه دیگری نیز نشان می‌دهد که لوتئولین موجود در کرفس می‌تواند فعالیت آنزیم  COX-2 را که تحریک‌کننده التهاب است، مهار کند.
تامین آب بدن:
 یکی از نکات جالب درباره کرفس، ‌این است که ۹۵ درصد از کرفس را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین، مصرف کرفس می‌تواند راه مناسبی برای حفظ آب مورد نیاز بدن باشد. کرفس، با توجه به آب زیادش، یکی از بهترین میان‌وعده‌ها برای روزهای گرم تابستانی است، چون از کم‌آبی بدن و مشکلات ناشی از آن جلوگیری می‌کند.
سوزش  معده :
کرفس، یکی از گیاهان دارویی قدیمی برای مقابله با سوزش سر معده است زیرا که اسیدیته پایینی دارد. یکی از مطالعات چاپ شده در ژورنال  Annals of Otology،Rhinology & Laryngology  نشان می‌دهد که محققان، کرفس را در رژیم غذایی «کم‌اسید» برای افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس تجویز می‌کنند. البته با این‌که رژیم غذایی کم‌اسید برای این بیماران مفید است، اما محققان معتقدند که هنوز به بررسی‌های بیشتری برای تعیین نقش قطعی کرفس در مقابله با بیماری ریفلاکس نیاز دارند
کاهش کلسترول و فشار خون:
فیبرهای موجود در کرفس با اتصال به مقادیر اضافی کلسترول در روده و دفع آنها، به کاهش سطوح کلسترول کمک میکنند. مطالعات در زمینه ارتباط بین مصرف کرفس و کلسترول بر روی انسان ها بسیار کم است. در مطالعه ای که در دانشگاه شیکاگو انجام شد محققان دریافتند که وجود ماده ای به نام فتالید در کرفس ، کلسترول بد را به میزان 7 درصد و فشارخون را 14 درصد کاهش می دهد. فتالید با کاهش هورمون های استرس در خون، منجر به شل شدن و انبساط عروق خونی شده و جریان خون را در بدن افزایش می دهد.
هضم :
اثرات هضمی فیبرها به خوبی شناخته شده اند. فیبرها به حفظ حرکات منظم روده ای و در نتیجه کاهش یبوست و سلامت روده ها کمک میکنند.  همچنین آنتی اکسیدان های موجود در کرفس ریسک زخم های معدی را کاهش می دهند.
سرطان:
مطالعات در این زمینه قطعی نیست اما آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها و ترکیبات گیاهی مغذی با کاهش ریسک سرطان در ارتباط هستند. در مطالعه ای مشخص شد "اپی جنین " موجود در کرفس میتواند نقش محافظتی در مقابل تومورهای پانکراسی و سلول های سرطانی سینه داشته باشد. 

www.livescience.com
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیکرفس فواید سلامتی
تاریخ ثبت1396/06/10


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir