رژیم غذایی بعد از جراحی کاهش وزن
کسانی که عمل جراحی کاهش وزن انجام می‌دهند، باید عادت‌های تغذیه‌ای تازه‌ای انتخاب کنند تا بتوانند وزن‌شان را در حد مطلوب نگه دارند. این فقط به معنای اعمال تغییرات در نوع غذاهایی که می‌خورید نیست، بلکه چگونگی خوردن آن‌ها نیز اهمیت پیدا می‌کند.
 
غذاهای خوب بعد از جراحی :
خوردن پروتئین بدون چربی مثل مرغ یا ماهی در کنار سبزیجات، قبل از مصرف برنج یا نان، می‌تواند احساس سیری بیشتری ایجاد کند و دریافت مواد مغذی را افزایش دهد. این افراد باید روزانه حداقل بین 60 تا 80 گرم پروتئین بدون چربی مصرف کنند تا توده بدون چربی بدن‌شان بیشتر شود و در طول فرآیند کاهش وزن سریع، سالم و پُر انرژی باقی بمانند.
بعضی افراد بعد از عمل جراحی کاهش وزن با عارضه جانبی خاصی مواجه می‌شوند که آن‌ها را مجبور به انتخاب غذاهای سالم می‌کند. بدن این افراد بعد از عمل جراحی، غذاهای چرب و روغنی مثل فست فود ها را را به‌ سختی هضم می‌کند و می‌تواند به سندرم دامپینگ منجر شود. فرد در این حالت با احساس تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه و عرق زیاد، مواجه می‌شود که قطعا او را آزار خواهد داد. این افراد در چنین شرایطی دیگر نمی‌توانند هات‌ داگ، همبرگر یا نوشابه‌های گازدار بخورند.
بعضی از این افراد باید زیر نظر پزشک از مولتی‌ویتامین استفاده کنند. در واقع، عمل جراحی ممکن است جذب مواد مغذی را کاهش دهد و درنهایت منجر به کمبود آهن، کلسیم، فولات و ویتامین D شود. ضمنا به دلیل این‌که اکثر مولتی‌ویتامین‌ها حاوی ویتامین D کمی هستند، ممکن است پزشک به این افراد توصیه کند تا در کنار مولتی‌ویتامین از مکمل ویتامین D هم استفاده کنند.
 
غذاهای بد بعد از جراحی :
به نظر متخصصان با توجه به نوع جراحی کاهش وزن، نوع غذاهای مشکل‌ساز  فرق می کنند. مثلا کسانی که تحت عمل جراحی حلقه ‌گذاری قابل تنظیم معده یا Lap-Band قرار گرفته ‌اند، باید از غذاهای نرم، آبکی و مایعاتی که کالری زیادی دارند، دوری کنند؛ یا کسانی که عمل جراحی بای‌ پس (Bypass) انجام داده‌اند، نباید خوراکی‌هایی بخورند که حجم زیادی از قندهای مختلف دارند، مثل شیر کامل، شیرینی‌ها و انواع میلک ‌شیک‌ها. در واقع،  ورود ناگهانی این مواد غذایی به روده کوچک باعث بروز سندرم دامپینگ می شود.

صرف نظر از این‌که تحت کدام نوع عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته باشید، احتمالا معده شما بعد از عمل نمی‌تواند غذاهای جامد و مایع را هم‌زمان تحمل کند. بنابراین باید بین مصرف مایعات و غذاهای جامد، حداقل 30 دقیقه فاصله بگذارید و هیچ‌وقت این دو نوع غذا را هم‌زمان با هم نخورید. ضمنا بهتر است  مایعات را جرعه جرعه بنوشید و  روزانه حداقل 1.5 لیتر  مایعاتی مثل آب، چای و نوشیدنی‌های طبیعی کم‌کالری را دریافت  و تا 750 میلی لیتر شیر سویا، شیر بدون چربی و شیر کم چربی مصرف کنید.  
 
در ضمن متخصصان به این افراد توصیه می‌کنند که از غذاهای پُرکالری و غذاهایی که مواد مغذی خیلی کمی دارند، استفاده نکنند یا مصرف آن‌ها را به حداقل برسانند. غذاهایی مثل مرغ سوخاری، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و انواع مختلف فست‌فودها و کیک و کلوچه و بستنی و آب نبات در این گروه غذایی قرار می‌گیرند.  همچنین وعده های غذایی را با عجله میل نکنید و سعی کنید غذا را به آهستگی خورده و هر لقمه رو مزه مزه کرده و خوب بجوید تا از پرخوری جلوگیری شود.
 
مترجم : زهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
www.everydayhealth.com
 
 
نام نویسندهزهرا غلامپور
کلمه های کلیدیرزیم غذایی ,جراحی لاغری
تاریخ ثبت1396/05/08


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir