قند و شکر چگونه باعث پیری می شوند
قندها صرف نظر از این‌که از چه منبعی مصرف شده باشند، به پروتئین‌ها می‌چسبند، با پوشاندن آنها از عملکردشان جلوگیری می کنند، آن‌ها را بی‌اثر می‌کنند و محصولات نهایی این فرآیند گلیکوزیله شدن، تشکیل ترکیباتی به‌ نام (AGEs) می‌باشد. این مولکول‌ها در جاهای مختلفی از جمله پوست، مغز، سیستم عصبی، اندام‌های حیاتی و سیستم عروقی تجمع کرده و همانطور که از اسم آنها مشخص است فرآیند پیری را تسریع می‌ کنند. همچنین در طی این اثرات مخرب، شکر منجر به چسبناک شدن فیبرهای کلاژنی  نیز می شود و به پوست شما آسیب می رساند.  بنابراین اگر می‌خواهید پوستتان تحت تاثیر این عناصر قرار نگیرد و پیر نشود، باید استراتژی‌های غذایی خاصی داشته باشید تا آسیب‌های ناشی از AGEs را به کم‌ترین میزان برسانید.
 
استفاده از آب بجای نوشیدنی های شیرین شده: اصلا نباید فریب تبلیغ‌های پُر زرق ‌و برق شرکت‌های بزرگ نوشیدنی را بخورید. نوشیدنی‌های تهیه‌ شده از قند ارگانیک هنوز هم حاوی قند مضر هستند و آب‌میوه‌های مصنوعی معمولا بیشتر از نوشابه‌های گازدار به افراد آسیب می‌رسانند. بنابراین اگر به سلامتی خودتان و به‌خصوص پوستتان علاقه دارید، حتما آب تصفیه ‌شده را جایگزین این محصولات کنید. پوست، بزرگ‌ترین اندام بدن است و نقش کلیدی و مهمی در فرآیند سم‌زدایی ایفا می‌کند. تعریق و تبخیر،‌ پوست را تمیز می‌کنند و ضایعات را از بین می‌برند. در واقع، پوست بدون آب کافی، ضایعات بیشتری می‌سازد، بروز جوش‌ها و آکنه‌ها را تحریک می‌کند و باعث مشکلات دیگر می‌شود. ضمنا تامین نکردن آب مورد نیاز بدن، می‌تواند تولید کلاژن‌های پوست را کمتر کند و کلاژن‌های موجود را هم در معرض شکنندگی قرار دهد. بنابراین تامین آب بدن را جدی بگیرید و سعی کنید حداقل 64 اونس (هر اونس حدود 30 میلی لیتر می باشد)  یا ترجیحا به اندازه نصف وزن بدن خود به اونس آب دریافت کنید.
 
افزایش دریافت آنتی اکسیدان ها : آنتی ‌اکسیدان‌هایی که در مواد غذایی گیاهی وجود دارند، دارای مزیت‌های زیادی هستند. مبارزه با رادیکال‌های آزاد و التهاب، دو مورد از مهم‌ترین مزیت‌های این آنتی‌اکسیدان‌ها برای بهبود پوست‌های آسیب ‌دیده هستند که از پیری پوست هم جلوگیری می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید از مزیت‌های مهم آنتی‌اکسیدان‌ها برخوردار شوید، حتما از انواع رنگارنگ سبزیجات استفاده کنید. میوه‌های کم‌قند مثل انواع توت‌ها و آووکادو در کنار انواع حبوبات هم می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. البته بعضی گزینه‌ها در بین انواع سبزیجات و میوه‌ها، مزیت‌های بیشتری دارند. مثلا انواع کلم‌ها مانند کلم بروکلی حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به ‌نام سولفورافان هستند که یک سم‌ زدای طبیعی محسوب می‌شود و خواص ض دسرطانی هم دارد؛ یا کنگر فرنگی که سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدان به‌ نام گلوتاتیون است که فوق‌العاده تاثیر مثبتی دارد. البته شکلات تلخ هم می‌تواند مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان برای بدن فراهم کند.
 
 توجه به عدم تحمل غذایی : محصولات لبنی و غذاهای  دیگر که به مقدار زیاد واکنش نشان می دهند، می توانند بروز آکنه‌ها، خارش و مشکلات پوستی دیگر را تحریک کنند. در چنین شرایطی، بدن فرد نمی‌تواند این مواد غذایی را تحمل کند و بنابراین این افراد باید چنین غذاهایی را کنار بگذارند. مطالعه محققان نشان می‌دهد کسانی که سال‌ها با کاهش وزن مشکل داشته ‌اند، توانسته ‌اند  هم وزن‌شان را بعد از کنار گذاشتن محصولات لبنی، سویا، گلوتن و غذاهای واکنشی دیگر، کاهش دهند و هم پوست این افراد بعد از کنار گذاشتن این مواد غذایی خیلی وضعیت بهتری پیدا کرده است. 
 
شناسایی قندهای پنهان : امروزه بیشتر انسان‌ها می‌دانند که قند چه‌ قدر ضرر دارد و کمتر کسی پیدا می‌شود که مستقیما خود قند را بیش از حد مصرف کند.  متاسفانه امروزه قندهای پنهان حتی در غذاهای سالم هم وجود دارند و به پوست آسیب می‌رسانند، اندازه دور کمر را بیشتر می‌کنند و به سلامتی عمومی افراد ضربه می ‌زنند. مثلا سرکه بالزامیک و انواع سس گوشت و اسموتی ها  از محصولاتی هستند که قند پنهان دارند. بنابراین نباید به همه محصولات غذایی خو‌ش ‌بینانه فکر کنید که قند ندارند و بهتر است لیستی از خوراکی‌های حاوی قند تهیه کنید .
 
افزایش مصرف غذاهای ضدالتهابی : یکی از توصیه‌های متخصصان در چنین شرایطی این است که مصرف غذاهای ضدالتهابی را بیشتر کنید تا مانع از تاثیر منفی قندها شوند، در واقع، قندها می‌توانند باعث مجموعه‌ای از التهاب‌ها در بدن شوند. برای این ‌که پوست شفاف ‌تر و بهتری داشته باشید، باید به‌جای قندها و چربی‌های مضر از چربی‌های سالم استفاده کنید. بنابراین روغن‌های گیاهی التهاب‌ زا را حذف کنید و روغن زیتون فرابکر یا روغن ناگیل را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. بذر کتان تازه و انواع ماهی‌ها هم گزینه‌های خوبی به‌عنوان غذای ضدالتهابی به شمار می‌روند. ضمنا می‌توانید زردچوبه بیشتری به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید و از یک مکمل‌ امگا 3 خوب که حاوی 1 گرم اسیدهای چرب ضروری EPA و DHA باشد هم استفاده کنید. 
 
مترجم : زهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
Reference: www.rodalewellness.com
 
 
 
 
نام نویسندهمترجم : زهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیقند, شکر ,پیری
تاریخ ثبت1396/05/08


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir