التهاب و رژیم‌های غذایی

مواد غذایی ضد التهاب مفاصل 


سیستم ایمنی بدن زمانی فعال می‌شود که بدن ورود یک ماده خارجی به بدن ـ مانند یک میکروب مهاجم، گرده گیاهان یا مواد شیمیایی ـ را شناسایی کند. این پدیده اغلب باعث ایجاد فرآیندی به نام التهاب می‌شود. وقتی انگشت خود را می‌برید، بدن برای توقف و التیام آسیب وارد شده، شروع به پاسخ می‌کند. این پاسخ همان التهاب حاد است که بدن تا بهبود وضعیت موجود، تلاش می‌کند. در حقیقت التهاب در این شرایط یک عامل محافظت کننده سلامت بدن در برابر هر ماده تهدید کننده برای زندگی است.  

مواد غذایی ضد التهاب مفاصل 


سیستم ایمنی بدن زمانی فعال می‌شود که بدن ورود یک ماده خارجی به بدن ـ مانند یک میکروب مهاجم، گرده گیاهان یا مواد شیمیایی ـ را شناسایی کند. این پدیده اغلب باعث ایجاد فرآیندی به نام التهاب می‌شود. وقتی انگشت خود را می‌برید، بدن برای توقف و التیام آسیب وارد شده، شروع به پاسخ می‌کند. این پاسخ همان التهاب حاد است که بدن تا بهبود وضعیت موجود، تلاش می‌کند. در حقیقت التهاب در این شرایط یک عامل محافظت کننده سلامت بدن در برابر هر ماده تهدید کننده برای زندگی است.  

، مواد غذایی ضد التهاب مفاصل رژیم غذایی ضدالتهابی، التهاب


اما زمانی وجود دارد که التهاب حاد نیست و دیگر متوقف نمی‌شود و التیام نمی‌یابد. به این حالت، التهاب مزمن گفته می‌شود که به سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن آسیب می‌رساند. متخصصان سلامت می‌گویند: این التهاب مزمن، به تدریج می‌تواند به بروز بیماری‌های مزمن اصلی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و بسیاری از انواع سرطان دامن بزند. شاید هنوز دانشمندان نمی‌توانند با اطمینان بگویند که التهاب مزمن، یک عامل بروز بیماری‌های مزمن است، اما مشاهدات علمی نشان داده، هر چه التهاب بیشتر باشد، خطر بیماری‌های مزمن نیز بیشتر است!

، مواد غذایی ضد التهاب مفاصل  التهاب، رژیم غذایی ضدالتهابی

 

التهاب چه می‌کند؟

التهاب داخل بدن زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن برای التیام یک عفونت یا جراحت با فرستادن ارتشی از گلبول‌های سفید وارد عمل می‌شود. اگر بریدگی دارید، ممکن است ناحیه اطراف آن قرمز یا متورم شود، و در این روند، بهبودی ناحیه آسیب دیده، رخ می‌دهد. زمانی که مشکل کنترل شد، التهاب کاهش می‌یابد و بدن به حالت عادی باز می‌گردد.
با این حال، گاهی اوقات التهاب، روز به روز ادامه می‌یابد، حتی زمانی که توسط یک مهاجم خارجی تهدید نمی‌شوید. آن وقت است که التهاب می‌تواند به دشمن بدن تبدیل شود. بسیاری از بیماری‌های اصلی که ما را آزار می‌دهند - از جمله سرطان، بیماری قلبی، دیابت، آرتریت، افسردگی، و آلزایمر- با التهاب مزمن مرتبط هستند.
یکی از شایع‌ترین موارد التهاب، برخی دردهای مفصلی هستند. این دردها با بروز التهاب در بدن، تحریک یا تشدید می‌شوند. به عنوان مثال، نقرس، که در اثر تجمع ماده‌ای به نام اسید اوریک ایجاد می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که کریستال‌های ریز در مفاصل ایجاد می‌شود. این کریستال‌ها بافت‌های مفصل را تحریک می‌کنند و می‌توانند باعث التهاب مزمن شوند. حتی آرتروز که زمانی فقط به عنوان ساییدگی مفاصل شناخته شده بود، اکنون به عنوان یک بیماری همراه با التهاب مزمن معرفی می‌شود، البته کمتر از آنچه در سایر انواع آرتریت دیده می‌شود.

ابزار مبارزه با التهاب مزمن چیست؟

شاید اولین راهکاری که برای مبارزه با التهاب به ذهنمان برسد، داروهای ضدالتهابی هستند. اما بسیاری از مطالعات تجربی نشان داده‌اند، برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها ممکن است اثرات ضدالتهابی خوبی داشته باشند. مثلاً یک تحقیق که از سال 1976 تاکنون توسط دانشکده پزشکی و دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد و بیمارستان بریگهام و زنان روی پرستاران ـ مطالعه سلامت پرستاران (NHS) ـ انجام می‌شود، نشان می‌دهد، یک رژیم غذایی ضدالتهابی نه تنها می‌تواند به پیشگیری از آرتریت ـ یک بیماری التهابی در مفاصل ـ کمک کند، بلکه ممکن است از شرایطی مانند بیماری قلبی و دیابت که افراد مبتلا به آرتریت، بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند، جلوگیری کند. بر اساس این مطالعات، هرچند تغییر رژیم غذایی نمی‌تواند شرایطی مانند آرتریت را درمان کند، اما ممکن است به پیشگیری یا مدیریت بیماری کمک کند.

، مواد غذایی ضد التهاب مفاصل التهاب، رژیم غذایی ضدالتهابی

 

رژیم ضدالتهابی چه می‌کند؟

این روزها تبلیغات بسیاری درباره معجون‌ها یا مواد غذایی و دارویی که اثرات ضدالتهابی دارند، وجود دارد. بسیاری از این توصیه‌ها شاید چندان مبتنی بر علم و تحقیقات نباشند. اما در بین مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم، غذاهایی هستند که تأثیرات ضدالتهابی‌شان ثابت شده است. محققان در ابتدا، رژیم‌های غذایی مختلف را بررسی کردند تا متوجه شوند کدامیک در کاهش بیماری‌های قلبی و سرطان، تأثیرات بهتری دارند. در طول سال‌ها بررسی، مزایای دیگر این رژیم‌ها نیز آشکار شد. برخی از این رژیم‌های غذایی تأثیرات خوبی بر کاهش التهاب در بدن و به ویژه در مفاصل نشان دادند.
دانشمندان متوجه شدند، مصرف برخی غذاها یا پیروی از برخی رژیم‌های غذایی سبب می‌شود، ترکیباتی که به دلیل التهاب در بدن ایجاد می‌شوند؛ مانند پروتئین واکنش C، کمتر تولید شوند.  



غذاها یا رژیم‌های ضدالتهاب کدامند؟
ناتالی مک کورمیک، محقق پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید؛ دو الگوی غذایی اصلی وجود دارد که تصور می‌شود فواید ضدالتهابی دارند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای که در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه رایج است و رژیم غذایی DASH که برای بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا توصیه می‌شود. این دو رژیم، سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها، زیتون و روغن زیتون، اندکی محصولات لبنی کم چرب و گوشت بدون چربی هستند. بسیاری از غذاهایی که در رژیم‌های غذایی غربی رایج هستند، مانند غذاها و نوشیدنی‌های فراوری شده و شیرین و همچنین گوشت‌های قرمز و فراورده‌های حاصل از آن در این دو رژیم غذایی، کمتر دیده می‌شوند.  

، مواد غذایی ضد التهاب مفاصل  التهاب، رژیم غذایی ضدالتهابی

در این مطالعات دیده شده، افرادی که به طور منظم از الگوی غذایی مدیترانه یا DASH، استفاده می‌کنند، پروتئین واکنشی c ـ یک ماده حاصل از التهاب در بدن ـ کمتری تولید می‌کنند، در حالی که افرادی که از رژیم‌های به سبک غربی استفاده می‌کنند، تولید این ترکیبات در آن‌ها بیشتر است.
این مطالعات نشان داده‌اند، یک الگوی غذایی سالم مانند این دو رژیم غذایی پیشنهادی، ممکن است خطر ابتلا به بیماری دردهای مفصلی را نیز کاهش دهد، مثلاً پیروی از الگوی غذایی ضدالتهابی در طول چندین سال، ممکن است خطر ابتلا به نقرس را تا 60 درصد کمتر کند. یک رژیم غذایی ثابت که از غذاهای ضدالتهابی تشکیل شده، همچنین ممکن است به کاهش درد مفاصل برای افرادی که مبتلا به آرتروز هستند، کمک کند و حتی پیشرفت آسیب را کاهش دهد.

، مواد غذایی ضد التهاب مفاصل  التهاب، رژیم غذایی ضدالتهابی

این دو رژیم غذایی، حاوی فیتوکمیکال‌ها هستند که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل ضدالتهابی عمل می‌کنند و به کاهش سطح التهاب و مقابله با اثرات مضر التهاب کمک می‌کنند. ضمن این که این غذاها، فوائد سلامتی دیگری مانند؛ کاهش کلسترول، کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سکته مغزی، بهبود فشار خون، افزودن محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و حتی کاهش درد و درد بعد از ورزش نیز دارند.

 

میوه‌های ضدالتهاب

برخی میوه‌ها به دلیل داشتن فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، در رژیم‌های ضدالتهابی مورد توجه هستند. میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها ـ از توت فرنگی و شاه توت گرفته تا زغال اخته ـ به دلیل وجود ویتامین ث و رنگدانه گیاهی آنتوسیانین و اسید الاژیک که در کاهش خطر بیماری قلبی، آلزایمر و دیابت مفید هستند، سیب به دلیل وجود فیبر، ویتامین ث، پکتین و پلی فنول‌ها که به اثرات ضدالتهابی و افزایش میکروب‌های مفید در روده کمک می‌کند، میوه‌های هسته‌دار مانند گیلاس، هلو، زردآلو و آلو که با وجود ترکیبات بالای فنلی در کاهش قند خون، بهبود کلسترول و فشار خون و همچنین کاهش درد و کاهش خطر حملات نقرس شناخته شده است، انگور که به دلیل داشتن فیتوکمیکال قوی رزوراتول در انگور قرمز تأثیرات بسیاری بر بیماری‌های قلبی دارد، مرکبات ـ پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش ـ که حاوی مواد شیمیایی گیاهی ضدالتهابی مانند فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها هستند و در بهبود کلسترول خون، قند خون و عملکرد عروق خونی موثر هستند و انار به دلیل داشتن آنتوسیانین و رزوراترول که به کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون کمک می‌کنند، میوه‌های ضدالتهابی شناخته شده‌اند.

التهاب، رژیم غذایی ضد التهاب، مواد غذایی ضد التهاب مفاصل
 


سایر راهکارهای مدیریت دردهای التهابی مفصلی 
علاوه بر پیروی از الگوی غذایی سالم که عامل بسیار مهمی برای کنترل دردهای التهابی مفصلی محسوب می‌شوند، شما می‌توانید با رعایت راهکارهای زیر به دردهای فصلی خود را کاهش دهید:
حرکت کنید: ورزش‌های هوازی برای کاهش سطح التهاب بسیار سودمند هستند. اما حواستان باشد اگر ورزش بیش از حد باشد، واکنش‌های التهابی را تحریک می‌کند.
وزن خود را مدیریت کنید: کاهش چربی‌های شکمی با کاهش تولید برخی از مواد التهاب‌زا در بدن همراه است. پس حفظ وزن در محدودن نرمال را فراموش نکنید.
به اندازه کافی بخوابید: خواب ناکافی نه تنها انرژی و بهره وری را از شما می‌گیرد، بلکه التهاب را نیز افزایش می‌دهد، که به ویژه برای سلامت قلب خطرناک است.
سیگار را ترک کنید: به گفته کارشناسان، ترک این عادت می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر سطح التهاب در عرض چند هفته شود.
مصرف الکل را محدود کنید: مصرف الکل اگر بیش از میزان توصیه شده باشد، می‌تواند التهاب را در بدنتان شعله ور کند. بنابراین در این مورد حتما با پزشک یا مشاور تغذیه خود مشورت کنید.
بر استرس مزمن، غلبه کنید: استرس مزمن می‌تواند باعث ایجاد التهاب و در نتیجه تشدید مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری قلبی عروقی، افسردگی و بیماری التهابی روده شود.


 
خلاصه اینکه؛ التهاب مزمن برای بدن چندان مفید نیست. اگر تحت استرس مزمن هستید، چاق هستید یا یک اختلال خود ایمنی دارید، التهاب از بین نمی‌رود. ادامه می‌یابد، به بدن آسیب می‌رساند و به طور بالقوه منجر به مشکلاتی مانند آرتریت، بیماری قلبی یا سرطان می شود.
خوردن رژیم غذایی مناسب ممکن است به خاموش کردن این روند التهابی کمک کند و از بدن در برابر آسیب محافظت کند. هنوز ناشناخته‌های زیادی در مورد ارتباط غذایی که می‌خورید با سطوح التهاب در بدن وجود دارد.
بنابراین، اگر در طول چند سال از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، ممکن است کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند نقرس یا انواع دیگر آرتریت باشید. شاید اگر قبلاً مشکلات مفصلی داشته باشید، فایده آن کمتر دیده شود، اما همین نیز می تواند برای مدیریت دردهای مفصلی، کمک کننده باشد. 

، مواد غذایی ضد التهاب مفاصل  رژیم غذایی ضدالتهابی، التهاب




 
https://www.health.harvard.edu/
 
 
نام نویسندهعالمه حریری فر
کلمه های کلیدیالتهاب، رژیم غذایی ضدالتهاب
تاریخ ثبت1400/11/30




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com