غذاهای گیاهی و کووید ـ 19

در طی اپیدمی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، توصیه‌های زیادی درباره رژیم غذایی موثر که پیشگیری کننده یا کاهش دهنده بیماری کووید – 19 باشد، شنیده‌ایم. اما آیا غذای خاصی وجود دارد که بتواند از بیماری کووید-۱۹ پیشگیری کند، یا علائم آن را کاهش دهد؟
در طی اپیدمی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، توصیه‌های زیادی درباره رژیم غذایی موثر که پیشگیری کننده یا کاهش دهنده بیماری کووید – 19 باشد، شنیده‌ایم. اما آیا غذای خاصی وجود دارد که بتواند از بیماری کووید-۱۹ پیشگیری کند، یا علائم آن را کاهش دهد؟

تغذیه و اپیدمی کووید - 19

بر اساس تحقیق جدیدی که در مجله تغذیه، پیشگیری و سلامت BMJ منتشر شده، به نظر می‌رسد خوردن غذاهای گیاهی از شدت و مدت علائم کووید ـ 19 بکاهد. در اولین مطالعه‌ای که ارتباط بین رژیم غذایی و پیامدهای کووید ـ 19 را مورد بررسی قرار داد، مشخص شد نوع رژیم غذایی با واکنش افراد نسبت به ویروس کووید -19 ارتباط دارد. در این مطالعه محققان 2300 نفر از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی از شش کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، ایالات متحده را بررسی کردند. آن‌ها دریافتند رژیم غذایی گیاهی با واکنش بدن افراد به ویروس ارتباط دارد.

 
تغذیه و اپیدمی کووید ـ 19، غذاهای مناسب کرونا

 
در این مطالعه کارکنان بهداشتی که ازغذاهای با منابع گیاهی استفاده می‌کردند، 73 درصد کمتر از سایرین، علائم متوسط تا شدید بیماری کرونا را نشان می‌دادند. در حالی که افرادی که در رژیم غذایی خود از منابع دریایی زیاد استفاده می‌کردند، 59 درصد کمتر علائم بیماری کرونا را نشان می‌دادند. بنابراین دانشمندان به این نتیجه رسیدند که رژیم‌های غذایی با منابع گیاهی اساساً فرد را بیشتر از سایر رژیم های غذایی، در مقابل علائم بیماری محافظت می‌کند. این مطالعه نشان داد، خوردن ماهی نیز این مزیت را دارد، اما کمتر از منابع غذایی گیاهی. اما هر دو این رژیم‌های غذایی، بهتر از رژیم‌های غذایی کسانی بودند که از غذاهای گوشتی بیشتری استفاده می‌کردند.
 

رژیم غذایی گیاهی در کاهش علائم کرونا موثرتر بود

در این مطالعه، از بین 2300 نفر کارکنانی که مطالعه شدند، 568 نفر تست کرونای مثبت داشتند. از این میان، 138 نفر علائم متوسط تا شدید بیماری داشتند و در 430 نفر نیز علائم بیماری، خفیف بود. این مطالعه نشان داد، افرادی که علائم متوسط یا شدید بیماری را تجربه کرده بودند، از غذاهای با کربوهیدرات کم و پروتئین بالا استفاده می‌کردند که عمدتاً شامل گوشت قرمز بود.  
در مطالعات گذشته بسیاری از دانشمندان دریافته‌اند که خوردن غذاهای گیاهی بیشتر، به بهبود عملکرد ایمنی بدن کمک می‌کند و و سبب کاهش التهاب در بدن و نشانه‌های بسیاری از بیماری‌ها در بدن می‌شود.
پزشکان و متخصصان تغذیه از زمان شروع همه گیری کووید – 19، افراد را به خوردن فواید خوردن گیاهی بیشتر تشویق می‌کنند. مطالعات قبلی بسیاری نشان داده‌اند، مصرف زیاد گوشت و لبنیات سبب افزایش التهاب در بدن و بروز مشکلاتی مانند چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و برخی سرطان‌ها می‌شود. در شرایط کنونی و با توجه به اپیدمی کووید ـ 19 در دنیا، وجود همزمان این بیماری‌ها و مشکلات با کووید ـ 19، بر شدت علائم و اثرات طولانی مدت بیماری کرونا می‌افزاید. هر چه شدت عفونت ناشی از کرونا بیشتر باشد، سلامت عمومی فرد نیز بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.  

ویروس کووید ـ 19 همچنان در حال جهش است، بنابراین اولویت سالم ماندن است

در اخبار می شونیم که ویروس کویود ـ 19 مدام در حال جهش است و هر بار گونه جدیدی از آن مردم دنیا را درگیر می کند. حتی با واکسیناسیون، گونه های مختلف ویروس مانند آلفا، بتا و دلتا سراسر جهان را فرا گرفته‌اند. برخی از این گونه‌ها بسیار مسری و برخی پنهان‌تر هستند. بنابراین هدف و اولویت ما، مراقبت از خود در برابر ورود این ویروس به بدن و دور ماندن از آن و در صورت ابتلا، انهدام آن در مراحل اولیه بیماری است. این هدف در صورتی میسر خواهد شد که ضمن مراقبت بیشتر از خود از قرار گرفتن در معرض ویروس، سیستم ایمنی بدن خود را قوی‌تر کنیم تا در صورت ورود آن، در مراحل اولیه و در اولین خط دفاعی بدن، آن را از بین ببریم.

طبق تحقیقات مختلف، عوامل زیادی مانند؛ تغذیه سالم، پرهیز از سیگار و الکل، ورزش و فعالیت بدنی، خواب کافی، نداشتن استرس و ... وجود دارند که بر بهبود عملکرد ایمنی بدن موثر هستند و تغذیه یکی از این عوامل است. علاوه بر این، بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، چاقی، دیابت، سرطان، بیماری کلیوی و بیماری مزمن انسداد ریه، عوامل اصلی هستند که باعث می‌شوند کووید ـ 19، بیشتر منجر به یک بیماری شدید و تهدید کننده زندگی شود. چیزی که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را زیاد می‌کند، مشکلاتی مانند چاقی، دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و بیماری‌های تنفسی است. بر طبق تحقیقات، چاقی و حتی اضافه وزن یعنی نمایه توده بدنی (BMI) بالاتر از 28، خطر دوره شدید کووید ـ 19 را شش تا هفت برابر بیشتر می‌کند.

غذاهای گیاهی و کووید ـ 19،

 
بنابراین، رژیم غذایی با منشأ گیاهی می‌تواند ضمن بالا بردن سطح ایمنی بدن به واسطه ترکیبات مفید آنتی اکسیدانی، به کاهش وزن، پیشگیری یا کنترل دیابت، کاهش فشار خون و پایین آوردن کلسترول LDL، کمک کند. این امر خطر ابتلای شدید به کووید ـ 19 را کمتر می‌کند. رژیم‌های غذایی ناسالم و حاوی گوشت قرمز زیاد، سلامت عمومی فرد را در معرض خطر قرار داده و شدت علائم کرونا را نیز بدتر می‌کند.   


برگرفته از:
 
Kim H, Rebholz CM, Hegde S, et al. Plant-based diets, pescatarian diets and COVID-19 severity: a population-based case–control study in six countries. BMJ Nutrition, Prevention & Health 2021;bmjnph-2021-000272. doi: 10.1136/bmjnph-2021-000272
نام نویسندهعالمه حریری فر
کلمه های کلیدیکووید ـ 19، تغذیه، رژیم های غذایی گیاهی
تاریخ ثبت1400/07/12




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com