سیب و سلامت

خواص سیب 

سیب میوه‌ای محبوب و جزء سه میوه اصلی تولید شده در کل دنیا، است. ذخیره و حمل آن آسان است و معمولا در کل سال در دسترس همگان قرار دارد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که این میوه محبوب، چگونه برای سلامتی مفید است.

 

خواص سیب 

سیب میوه‌ای محبوب و جزء سه میوه اصلی تولید شده در کل دنیا، است. ذخیره و حمل آن آسان است و معمولا در کل سال در دسترس همگان قرار دارد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که این میوه محبوب، چگونه برای سلامتی مفید است.

 

خواص سیب، آیا خوردن روزانه سیب، ما را از دکتر بی نیاز می‌کند؟

آیا خوردن روزانه سیب، ما را از دکتر بی نیاز می‌کند؟


سیب میوه‌ای محبوب و جزء سه میوه اصلی تولید شده در کل دنیا، است. ذخیره و حمل آن آسان است و معمولا در کل سال در دسترس همگان قرار دارد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که این میوه محبوب، چگونه برای سلامتی مفید است.
میوه سیب، منبع سرشار ویتامین ث، فیبرهای محلول و نامحلول و فیتوکمیکال‌هایی (مواد شیمیایی گیاهی) مانند کوئرستین، کاتچین، کلوروژنیک اسید و آنتوسیانین است.
یک وعده یا یک سیب متوسط حدود 95 کالری ، 0 گرم چربی ، 1 گرم پروتئین ، 25 گرم کربوهیدرات ، 19 گرم شکر (طبیعی) و 3 گرم فیبر را تأمین می‌کند.


 

سیب و سلامت

سیب سرشار از کوئرستین و پکتین است که هر دو به دلیل خواص مفیدی که دارند، شناخته شده هستند. کوئرستین یک فلاونوئید است، نوعی ماده شیمیایی گیاهی طبیعی که دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است. پکتین یک نوع فیبر محلول است که ممکن است به جلوگیری از یبوست کمک کند و تأثیر کمی در کاهشLDL  یا کلسترول "بد" داشته باشد. پکتین همچنین توسط باکتری‌های مفید در روده بزرگ تخمیر می‌شود و اسیدهای چرب با زنجیره‌های کوتاه تولید می‌کند که ممکن است در پیشگیری از بیماری‌های مزمن، از جمله سرطان‌ها و اختلالات روده‌ای نقش داشته باشد.

خواص سیب، آیا خوردن روزانه سیب، ما را از دکتر بی نیاز می‌کند؟

سیب تازه و کامل، حاوی بیشترین مواد مغذی است. جدا کردن و دورریزی پوست سیب سبب می‌شود بسیاری از فیبرها و فلاونوئیدهای موجود در آن دور ریخته شود. آب گیری و خشک کردن سیب ویتامین ث موجود در سیب ـ که عمدتاً در گوشت سیب وجود دارد ـ را کاهش می‌دهد. ضمن این که به سیب‌های خشک، اندکی شکر (کالری اضافی) افزوده می‌شود. آب سیب تحت تأثیر فیلترینگ و پاستوریزاسیون شفاف می‌شود و این امر بیشتر فلاونوئیدها و فیبرهای موجود در آب طبیعی سیب را از بین می‌برد.
مطالعات مختلف نشان می‌دهند، افزودن سیب به رژیم غذایی باعث می‌شود از فوائد سرشار آن بهره ببریم.

بیماری‌های قلبی و عروقی

مطالعات مختلف نشان می‌دهد، مواد شیمیایی گیاهی یا فیتوکمیکال‌ها به ویژه در پوست سیب، همراه با فیبر پکتین، ممکن است به کاهش کلسترول بد یا کلسترول LDL، کمک کرده و با مبارزه با رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن، جلوی آسیب‌های قلب و عروق را می گیرد. در یک تحقیق مشاهده شد تنها مصرف سیب تازه یا سیب خشک باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد خون می‌شود و آب سیب چنین فوائدی ندارد. یک تحقیق دیگر که به مدت ده سال روی 75000 زن و مرد سوئدی انجام شد، نشان داد، افرادی که سیب بیشتری مصرف می‌کردند، خطر سکته مغزی در آنان کمتر بود.

خواص سیب، آیا خوردن روزانه سیب، ما را از دکتر بی نیاز می‌کند؟


دیابت نوع 2 یا دیابت ملیتوس

در یک مطالعه که به مدت نه سال روی بیش از 38000 زن انجام شد، خطر دیابت در افرادی که روزانه یک یا چند سیب می‌خوردند، کمتر از افرادی بود که سیب در برنامه غذایی روزانه‌شان جائی نداشت. دانشمندان معتقدند شاید این اثر به خاطر فیتوکمیکال کوئرستین موجود در سیب باشد. جالب است که وقتی ماده شیمیایی کوئرستین به طور جداگانه بررسی شد، این تأثیر در آن مشاهده نشد. 

خواص سیب، آیا خوردن روزانه سیب، ما را از دکتر بی نیاز می‌کند؟  


مدیریت وزن

فیبرهای موجود در سیب می‌تواند هضم غذا را کند کرده و به فرد کمک کند بعد از غذا، احساس رضایت بیشتری داشته باشد. پس از پیگیری سه گروه بزرگ شامل 133،468 زن و مرد به مدت 24 سال، محققان دریافتند که مصرف بیشتر میوه‌های غنی از فیبر که بار قند خون پایینی (بار گلیسمیک) دارند، به ویژه سیب و گلابی، کمتر باعث افزایش وزن در طول زمان می‌شود. خوردن غذاهایی که قند خون را به آهستگی و به مقدار کم بالا می‌برند، باعث می‌شود احساس گرسنگی را کمتر کنند و از پرخوری جلوگیری کنند.  

خواص سیب، آیا خوردن روزانه سیب، ما را از دکتر بی نیاز می‌کند؟


سرطان‌ها

مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌ها) و فیبر موجود در سیب، دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند که ممکن است از DNA سلول در برابر آسیب اکسیداتیو، که پیش ساز سرطان است، محافظت کند. مطالعات نشان داده که این مواد شیمیایی می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جدید و گسترش سلول‌های سرطانی موجود، جلوگیری کنند.

خواص سیب، آیا خوردن روزانه سیب، ما را از دکتر بی نیاز می‌کند؟

 

سرطان‌های خاص

مطالعات مختلف نشان داده‌اند، مصرف بیشتر میوه‌ها از جمله سیب، باعث می‌شوند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان ریه، به ویژه در افراد سیگاری کنونی یا سیگاری سابق که سیگار خود را ترک کرده‌اند، کمتر شود. اما در مورد سایر سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، سینه و دستگاه گوارش، هنوز دانشمندان در حال تحقیقات بیشتر و دقیق‌تر هستند.  

آیا باید نگران آفت کش‌ها باشیم؟

سیب معمولاً از جمله میوه‌هایی است که بیشترین میزان آفت کش روی آن باقی می‌ماند. درختان سیب اغلب به سموم دفع آفات بیشتری احتیاج دارند، زیرا در برابر حشرات و بیماری‌ها حساس هستند. اگرچه سیب‌ها معمولاً قبل از فروش شسته می‌شوند، اما مقدار سموم باقی مانده روی محصول، مشخص نیست و ممکن است بسیار متفاوت باشد و به نوع و میزان سم مصرفی بستگی دارد.

خواص سیب، آیا خوردن روزانه سیب، ما را از دکتر بی نیاز می‌کند؟ ، آیا باید نگران آفت کش‌ها باشیم؟

یکی از رایج‌ترین سموم دفع آفات که پس از برداشت سیب، روی آن استفاده می‌شود، دی فنیل آمین (DPA) است که برای جلوگیری از سوختن یا قهوه‌ای شدن سیب در طی ذخیره سازی مصرف می‌شود. دی فنیل آمین، یک ترکیب آلی است که خواص آنتی اکسیدانی دارد.
در ایران در طی فرایند انبارداری، از واکس نیز برای نگهداری طولانی‌تر سیب در انبار استفاده می‌شود. واکس دارای مشتقات هیدروکربنی یا مشتقات پارافینی است. بنابراین مصرف آن با عوارض گوارشی و نفخ همراه است. همچنین در ایران بیشتر سردخانه‌دارها برای نگهداری طولانی‌تر سیب در انبار، ترکیبات کلسیم‌دار مانند سولفات کلسیم می‌پاشند که البته عارضه خاصی ندارد.
اگرچه برخی از بقایای آفت کش‌ها می‌توانند در گوشت سیب نفوذ کنند، اما شستشو و پوست کندن پوست سیب، قسمت اعظم آفت کش را از بین می‌برد. از سوی دیگر، پوست سیب حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی گیاهی و فیبر سالم است، بنابراین حذف آن راهکار چندان مناسبی نیست. شاید یکی از بهترین گزینه‌ها برای این که مطمئن باشیم، سموم آفت کش کمتری وارد بدن ما می‌شود، خرید و مصرف سیب‌های ارگانیک است که از سموم دفع آفات طبیعی برای پرورش میوه استفاده می‌شود.  

چند نکته کلی برای تمیز کردن سیب

طبق توصیه سازمان غذا و دارو امریکا، بهتر است قبل از تهیه یا خوردن، همه محصولات به طور کامل (زیر آب جاری شسته شوند. محصولات سفت مانند سیب، با یک برس مخصوص شستن میوه‌ها، به خوبی شسته و تمیز می‌شوند. شستشوی محصولات کشاورزی خوراکی با صابون، مواد شوینده یا حتی شوینده‌های تجاری مخصوص سبزی و میوه توصیه نمی‌شوند. شستشوی میوه‌ها و سبزیجات بیشتر به منظور حذف باکتری‌هاست تا سموم دفع آفات و آب بهترین شوینده برای حذف این باکتری‌هاست.  
جوش شیرین برای از بین بردن باکتری‌ها و تجزیه بقایای سموم دفع آفات، موثر است. سیب را در محلول جوش شیرین حاوی 1 قاشق چایخوری جوش شیرین و 2 فنجان آب، به مدت 10-15 دقیقه، خیس کنید، سپس خوب بشویید. در صورتی که می خواهید سیب شسته شده را تا زمان مصرف در یخچال نگهداری کنید، پس از شستشو، آن‌ها با حوله کاملاً خشک کنید، زیرا رطوبت اضافی باقی مانده روی میوه، می‌تواند باعث ایجاد کپک یا فساد میوه شود.

نگهداری سیب

برای حفظ طراوات و تازگی سیب، آن را در کشوی میوه نگهداری کنید. به این ترتیب، سیب حداقل یک تا دو ماه، تازگی و طراوات خود را حفظ می‌کند. ضمناً سیب‌ها پس از برداشت، به دلیل انتشار گازی به نام اتیلن، به بلوغ خود ادامه می‌دهند. دمای سرد یخچال تولید گاز اتیلن سیب را کند می‌کند، اما همچنان اندکی اتیلن تولید و منتشر می‌شود که می‌توانند به رسیدن سایر میوه‌های ذخیره شده در کنار سیب، سرعت ببخشند. برای جلوگیری از این اتفاق، سیب‌ها را جدا از سایر محصولات در کشوی خود ذخیره کنید. اگر سیب را در دمای اتاق نگهداری می‌کنید، آنزیم‌ها و گاز اتیلن موجود در سیب، بیشتر تولید شده و سیب حدود 1 تا 2 هفته دوام می‌آورد. هر چند در این مدت، بافت سیت نیز اندکی تغییر می کند.  

سرو سیب

انواع زیادی سیب در دنیا وجود دارد که به خاطر طعم‌های مختلف؛ ترش، شیرین و آبدار بودنشان، برای مصارف مختلف خام یا پخته استفاده می‌شوند. غیر از این که می‌توان سیب را متناسب با طعم آن، برای میان وعده، مربا، رب یا سالاد میوه مصرف کرد، می‌توانید از روش‌های زیر برای ایجاد تنوع در مصرف سیب استفاده کنید:

1.سیب را به برش‌های نازک خرد کنید و با کره مغزها مانند کره بادام زمینی میل کنید.

2.اگر از ترکیب شیرین و شور یا ترد و خامه‌ای لذت می‌بردید، تکه‌های سیب را با انواع پنیر چدار مصرف کنید.

3.با سیب ساندویج درست کنید؛ دانه‌ها و قسمت وسط یک سیب را جدا کنید و سیب را به قطرهایی به ضخامت حدود 4 سانتیمتر برش دهید. روی یک تکه سیب پودر آجیل بپاشید یا کره مغزها بمالید و سپس، تکه دیگر سیب را روی آن قرار دهید.

4.چیپس سیب پخته شده در فر: سیب را به صورت نازک و ورقه‌ای برش دهید. در سینی فر یک کاغذ روغنی یا فویل که کمی چرب شده، بگذارید. سیب ها را روی سینی گذاشته و دارچین روی آن‌ها بپاشید. سینی را در دمای 225 درجه فارنهایت به مدت یک ساعت در فر بگذارید. دمای بالاتر سیب‌ها را می‌سوزاند. برش‌های سیب را برگردانید و تا 1 ساعت دیگر یا تا زمانی که چیپس سیب خشک شود، بگذارید در فر بماند. سپس سینی را از فر خارج کنید تا سیب‌ها کاملا خنک شوند. چیپس سیب را در ظروف در دار نگهداری کنید.

خواص سیب، 4.	چیپس سیب پخته شده در فر، آیا خوردن روزانه سیب، ما را از دکتر بی نیاز می‌کند؟

5.سالاد والدورف: دو عدد سیب بزرگ را به قطعات کوچک خرد کنید. نصف فنجان گردو، 1 ساقه کرفس خرد شده، و یک چهارم فنجان کشمش به آن اضافه کنید. روی این مخلوط آب لیموی تازه بپاشید. سپس با ترکیب نصف فنجان ماست ساده کم چرب، یک یا دو قاشق غذاخوری سس مایونز، اندکی پوست لیموترش و کمی فلفل سس بسازید. سس را روی سالاد بریزید و خوب هم بزنید. از خوردن این سالاد لذت ببرید.

خواص سیب، آیا خوردن روزانه سیب، ما را از دکتر بی نیاز می‌کند؟ ، 5.	سالاد والدورف
 


برگرفته از 
نام نویسندهعالمه حریری فر
کلمه های کلیدیسیب
تاریخ ثبت1400/07/07




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com