غذاهای مناسب برای نوروپاتی دیابتیک

از بهترین روش‌های طبیعی برای کنترل نوروپاتی دیابتیک اصلاح روش تغذیه و مصرف خوراکی های دارای فیتونورتینت، امگا 3، اسیدهای چرب، غلات کامل، ویتامین ب 12 و لیپوئید اسید است.
از بهترین روش‌های طبیعی برای کنترل نوروپاتی دیابتیک اصلاح روش تغذیه و مصرف خوراکی های دارای فیتونورتینت، امگا 3، اسیدهای چرب، غلات کامل، ویتامین ب 12 و لیپوئید اسید است.
یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای کنترل نوروپاتی دیابتیک اصلاح روش تغذیه است. رژیم غذایی سرشار از فیتونورتینت، امگا 3، اسیدهای چرب، غلات کامل، ویتامین ب 12 و لیپوئید اسید به عملکرد صحیح سیستم عصبی بدن کمک می‌کنند. بنابراین هر چه حساسیت بیشتری نسبت به غذایی که می‌خورید داشته باشید، بدن بهتر کار کرده و نوروپاتی دیابتیک بهتر کنترل می‌شود.
البته در این مقاله قصد نداریم یک سیستم جامع و کامل غذایی برای کنترل نوروپاتی دیابتیک معرفی کنیم بلکه تنها به معرفی چند ماده غذایی مفید برای بهبود این مشکل بسنده می‌کنیم.
 

فیتونوترینت ها

فیتونوترینت ها یا فیتوکمیکال ها (مواد شیمیایی گیاهی) ترکیبات غذایی طبیعی در گیاهان هستند که به حفظ سلامت ما کمک می‌کنند و از ما در برابر تهدیدات خارجی حفاظت می‌کنند. فیتونوترینت ها در بدن ما همان کاری را انجام می‌دهند که در ساختار یک گیاه به عهده دارند. این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند که برای حفاظت از سیستم عصبی و گردش خون بسیار مهم است. به همین دلیل مصرف مواد سرشار از فیتونوترینت ها هم به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و هم تعادل سطح هورمون‌ها را باعث می‌شود. مواد خوراکی سرشار از فوتونی‌ترینت ها شامل: هویج، فلفل، گوجه فرنگی، کلم، اسفناج و کاهوی بوک چوی هستند. معمولاً وعده‌های غذایی پر از سبزیجات شامل یکی از این اقلام هستند و در نتیجه معمولاً شامل فوتونی‌ترینت بالایی هستند. همچنین در آشپزی به سبک آسیایی شرقی، می‌توان این سبزیجات را باهم مخلوط کرده و پخت و در ترکیب با برنج یا نودل یا ماکارانی مصرف کرد.
 

اسیدهای چرب امگا 3

بدن ما به‌طور طبیعی امگا 3 تولید نمی‌کند و در نتیجه ما برای تأمین این اسید چرب وابسته به منابع خارجی هستیم. بدن ما به امگا 3 نوع EPA و DHA نیازمند است تا مغز، سیستم عصبی و بینایی بتوانند به‌درستی کار خود را انجام دهند. همچنین این ترکیب می‌تواند با کاهش فشار خون و سطح هوموسیستین احتمال حمله قلبی و بیماری‌های عروقی را کاهش دهد. مواد غذایی سرشار از امگا 3 شامل ماهی ماکارل، ماهی آزاد، ماهی ساردین، تن و مغز گردو می‌شود.
از موارد ذکر شده، تنها دسترسی به ماهی تن و مغز گردو ساده و برای همه امکان پذیر است. در برخی مناطق که دسترسی به ماهی آزاد، ساردین و ماکارل ساده‌تر است، آن‌ها را با اضافه کردن سیر، روغن زیتون، نمک  و فلفل و ادویه‌های دیگر خوش طعم می‌کنند.
 

غلات کامل

غلات کامل منبعی عالی از مواد غذایی اساسی بدن مانند پروتئین‌ها، آهن، فیبر خوراکی، منیزیم، فسفر، روی، مس و ویتامین‌ها هستند. غلات کامل معمولاً چربی بسیار پایینی داشته و به‌واسطه داشتن فیبر خوراکی و پروتئین مدت بیشتری فرد را سیر نگه می‌دارند. همچنین قندهای پیچیده موجود در قلات کامل باعث تعادل بهتر سطح قند خون شده و عملکرد مغز را بهبود می‌دهد که برای نوروپاتی دیابتیک بسیار مهم است. غلات کامل شامل آرد کامل جو، برنج قهوه‌ای و ذرت هستند. غلات کامل را به روش‌های مختلف می‌توان در آشپزی استفاده کرد. از غذای سبک و اسنک‌ها گرفته تا یک وعده غذایی کامل را می‌توان با غلات و به کمک ترکیبات دیگر مانند سبزیجات و گوشت، درست کرد.
 

ویتامین ب 12

ویتامین ب 12 در عملکرد صحیح سیستم عصبی و تشکیل گلبول‌های قرمز خون بسیار مهم است. ویتامین ب خانواده‌ای بزرگ از ویتامین‌ها هستند که همگی برای حفظ عملکرد صحیح سیستم عصبی مهم هستند ولی در این میان ویتامین ب 12 نقش کلیدی دارد. ویتامین ب 12 بخشی جدانشدنی از فرآیند ساخت و تولید غلاف میلین است که رشته‌های عصبی را در خود نگه می‌دارد. ویتامین ب 12 می‌تواند را تنها می‌توان از محصولات حیوانی به دست آورد که گیاهخواران باید به آن توجه داشته باشند.
غذاهای سرشار از ویتامین ب 12 شامل گوشت اعضای مختلف بدن مثل کلیه، کبد و ... ، صدف، گوشت گاو، ماست و شیر همونیژه است.
 

لیپوئیک اسید

لیپوئیک اسید یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است که چند ویژگی منحصر به فرد دارد. این ترکیب می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند و همچنین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود رادیکال‌های آزاد تولید شده که به بافت‌های سالم آسیب می‌رسانند را خنثی کند. این فرآیند باعث کاهش استرس اکسیداتیو شده و جلو بر هم خوردن تعادل سطح رادیکال‌های آزاد در بدن را می‌گیرد. اگرچه لیپوئیک اسید در چندین ترکیب غذایی یافت می‌شود و اصولاً برای دریافت آن نیازی به استفاده از مکمل نیست. اسفناج، کلم بروکلی، سیب زمینی و جوانه کلم بروکسل. به‌طور مثال می‌توان جوانه کلم بروکسل را تفت داده و همراه با ماهی مصرف کرد. این مواد غذایی را به دلیل داشتن لیپوئیک اسید باید بیشتر در رژیم غذایی گنجانده و مصرف کرد که هم به دیابت و نوروپاتی کمک می‌کند. هم به‌طور کلی سازگار با یک رژیم غذایی سالم و مغذی است.
از راهکارهای دیگر برای کنترل و بهبود نوروپاتی دیابتیک، عدم مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع، سرخ کردنی و عدم مصرف الکل است.

منبع: piedmontpmr.com

نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدینوروپاتی، دیابت، تغذیه،
تاریخ ثبت1399/12/06




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com