کاهش وزن با سن ارتباط ندارد

تصور رایج آن است که توانایی کاهش وزن بدن انسان با افزایش سن کاهش می یابد. در صورتی که بررسی نتیجه برنامه کاهش وزن مشابه و تطبیق یافته برای افراد دارای اضافه وزن با سن بالای 60 سال و جوان، این باور را نقض می کند. 
تصور رایج آن است که توانایی کاهش وزن بدن انسان با افزایش سن کاهش می یابد. در صورتی که بررسی نتیجه برنامه کاهش وزن مشابه و تطبیق یافته برای افراد دارای اضافه وزن با سن بالای 60 سال و جوان، این باور را نقض می کند. 
به‌طور معمول تصور می‌شود توانایی کاهش وزن به‌مرور زمان کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که بیشتر مردم باور دارند بالا رفتن سن باعث استقامت بیشتر چربی‌ها می‌شود. در صورتی که تحقیقات جدید نشان می‌دهد چنین باوری لزوماً درست نیست و بدن انسان می‌تواند قابلیت کاهش وزن را برای همیشه حفظ کند. بنابراین نتیجه این آزمایش مشوقی بسیار مؤثر برای سالمندان است. یعنی صرف نظر از سن، هر فردی می‌تواند کوشش برای بهبود سلامت خود را آغاز کند.
این نتیجه پس از انجام یک برنامه آزمایشی کاهش وزن در یکی از بیمارستان‌های بریتانیا بر روی افراد جوان و افراد بالای 60 سال، به دست آمد. کاهش وزن برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند در هر سنی مفید است و طبیعتاً باعث افزایش کیفیت زندگی و سلامت می‌شود. با افزایش سن معمولاً شرایط زندگی و بدن به گونه‌ای می‌شود که احتمال افزایش وزن و ایجاد اضافه وزن بیشتر می‌شود. این اتفاق عمدتاً تحت تأثیر تغییرات بدن در این سن است. ولی توانایی کاهش وزن از مواردی نیست که تحت تأثیر افزایش سن و تغییرات بدن قرار بگیرد.
بیشتر ما در دنیای مدرن پس از گذر از دوران جوانی باید بیشتر مراقب وزن و سلامت خود باشیم و تغییراتی که بدن ما به خود می‌بیند را بپذیریم. حفظ قابلیت کاهش وزن از آن جهت بسیار مهم است که بیماری‌های رایج مثل دیابت، پوکی استخوان و ... که با افزایش سن ارتباط مستقیم دارند، همگی باوجود اضافه وزن تشدید شده و بدتر می‌شوند که خود باعث ایجاد انواع اختلالات فیزیکی و حتی روانی می‌شود. البته نبود انگیزه افراد مسن‌تر برای کاهش وزن هم خود دلیلی مهمی در عدم کاهش وزن و یا ادامه روند اضافه وزن است.
نتیجه تحقیقی که توانایی کاهش وزن یکسان بدن در سنین مختلف را نشان داد پس از انجام آزمایش بر روی 242 فرد به دست آمد. این افراد به‌صورت تصادفی انتخاب شده و مطابق اصول کاهش وزن تعیین شده اقدام به کاهش وزن کردند. محققین افراد را به دو گروه 60 تا 78 سال و زیر 60 سال تقسیم شدند. همچنین تمام افراد شرکت کننده در آغاز دارای اضافه وزن بوده و شاخص توده بدنیآن‌ها (BMI) بالای 40 بود. نتایج کاهش وزن این دو گروه در انتها با یکدیگر مقایسه شده و مشخص شد قابلیت کاهش وزن در این دو گروه تفاوت چندانی نداشته است. افراد شرکت کننده در این آزمایش از طریق تغییر رژیم غذایی، تحرک بدنی و ورزش بیشتر برای کاهش وزن اقدام کردند. البته برنامه برای هر فرد توسط پزشکان با توجه به نیاز هر فرد کمی تغییر داده و شخصی سازه شده بود. علاوه بر این اقدامات، شرکت کنندگان تحت حمایت روحی و روانی قرار گرفتند تا انگیزه کافی برای ادامه مسیر را داشته باشند.
برای مقایسه وضعیت افراد پیش و پس از انجام آزمایش، وزن افراد شرکت کننده در ابتدا و انتهای آزمایش ثبت شد. افراد بالای 60 سال مدت کمتر، یعنی 33.6 ماه را در این برنامه گذراندند که در مقایسه با مدت 41.5 ماه افراد زیر 60 سال حدود 25 درصد کمتر است. با این وجود میزان کاهش وزن در هر دو گروه از نظر آماری تقریباً مشابه بود. گروه بالای 60 سال به‌طور متوسط 7.3 وزن بدن خود و گروه زیر 60 سال 6.9 درصد از وزن بدن خود را در انتهای این برنامه از دست دادند.
البته نباید فراموش کرد تغییراتی که بدن پس از سن 30 سال تجربه می‌کند تأثیرات خود را خواهد داشت و احتمال اضافه وزن را بالا خواهد برد. به‌طور مثال از دست رفتن توده عضلات که به‌طور متوسط 3 تا 8 درصد به ازای هر 10 سال است باعث کاهش مصرف کالری خواهد شد. در صورتی که میزان مصرف غذا و دریافت کالری با این تغییرات، مطابق نشود، نتیجه افزایش وزن خواهد بود. همچنین تغییرات طبیعی سطح هورمون‌ها در بدن می‌تواند باعث کاهش سوخت و ساز و در نتیجه عدم نیاز به دریافت انرژی باشد که مجدداً بدون تغییر رژیم غذایی و دریافت کالری، منجر به‌اضافه وزن خواهد شد. البته همه چیز به تغییراتی که در بدن اتفاق می‌افتد مربوط نیست. بخشی از این تغییرات در واقع مربوط به تغییر سبک زندگی است. بیشتر مردم در دهه 4 ام زندگی خود تشکیل زندگی داده‌اند و سبک زندگی کم تحرک تر و آرام‌تر را خواهند پذیرفت که طبیعتاً اگر همراه با سازگاری و تغییر رژیم غذایی یا پیدا کردن روش‌هایی برای جبران این کم تحرکی نباشد، منجر به افزایش وزن خواهد شد.
 
منبع: medicalnewstoday.com
نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیاضافه وزن، افزایش سن، متابولیسم، دیابت، شاخص توده بدنی، BMI
تاریخ ثبت1399/10/13




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com