نوشیدنی‌های خوب و بد برای کاهش وزن

 انتخاب درست نوشیدنی به‌خصوص در فصول گرم‌تر سال می‌تواند تأثیر چشم گیری در کاهش وزن داشته باشد
 انتخاب درست نوشیدنی به‌خصوص در فصول گرم‌تر سال می‌تواند تأثیر چشم گیری در کاهش وزن داشته باشد
اگر در تلاش برای کاهش وزن و به حداقل رساندن کالری دریافتی در روز هستید، بهتر است به نوشیدنی‌هایی که در طول روز مصرف می‌کنید هم دقت داشته باشید. انتخاب درست نوشیدنی به‌خصوص در فصول گرم‌تر سال می‌تواند تأثیر چشم گیری در کاهش تلاش شما برای کاهش وزن داشته باشد. در ادامه به بهترین و بدترین انتخاب‌ها به‌عنوان نوشیدنی را بررسی خواهیم کرد. 
 

نوشیدنی‌های خوب

آب

جایگزین کردن نوشیدنی‌های شیرین و خوش مزه با آب به‌تنهایی می‌تواند صدها کالری از مجموع کالری دریافتی روزانه شما بکاهد . همچنین توصیه می‌شود پیش از هر وعده غذایی دو لیوان آب بنوشید تا معده سریع‌تر پر شده و احساس سیری ایجاد شود. این استراتژی خود به کاهش غذای دریافتی در روز می‌تواند کمک کند. 
 

شیر سویا

 

شیر سویا

شیر سویا یکی از نوشیدنی‌های کم کالری ولی بسیار مغذی است. این نوشیدنی برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مناسب است. به‌طور کلی شیرهای گیاهی مثل شیر سویا و شیر بادام نسبت به شیر گاو پروتئین و همچنین کالری کمتری دارند.  
 

چای سبز

از مزایای چای سبز بسیار گفته شده است که یکی از آن‌ها افزایش سوخت و ساز در بدن است. این نوشیدنی علاوه بر اینکه بدون کالری است، همچنین می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. نحوه اثر گذاری چای سبز بر بدن دقیق مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد کافئین و ریزمغذی دیگری به نام کاتچین (catechin) در این فرآیند نقش مهمی دارند. البته باید توجه داشت که این اثر چای سبز ظرف چند ساعت از بین خواهد رفت. به همین دلیل برخی متخصصان تغذیه نوشیدن چای سبز در دو مرحله در روز را توصیه می‌کنند. 
 

آب سبزیجات

آب سبزیجات
 
آب سبزیجات به‌اندازه آب میوه مغذی بوده ولی کالری بسیار کمتری دارد. به‌طور مثال یک لیوان عصاره گوجه تنها حاوی 41 کالری است. این در حالی است که همین میزان آب پرتقال 122 کالری را به بدن ما تزریق می‌کند. آب سبزیجات را می‌توان همراه با پالپ آن مصرف کرد که منبع بسیار خوبی برای دریافت فیبر خوراکی و البته کنترل اشتها است. 
عصاره سبزیجات معمولاً مقدار زیادی سدیم در خود دارند . به همین دلیل بهتر است ترجیحاً نوشیدنی‌هایی را انتخاب کنید که سدیم کمتری در خود داشته باشند. 
 

قهوه سیاه

قهوه سیاه یکی از بهترین گزینه‌ها برای تزریق کافئین به بدن است. گزینه‌ای به‌مراتب سالم‌تر و بهتر نسبت به نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی زا و ... . قهوه سیاه نوشیدنی بدون کالری است که آنتی‌اکسیدان زیادی در خود دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر متوسط قهوه سیاه به‌صورت روزانه، یعنی 3 تا 4 فنجان در روز، می‌تواند به بهبود خلق و خو و افزایش تمرکز کمک کند. این نوشیدنی همچنین می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو و برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. 
 

نوشیدنی‌های بد

کافی موکا و انواع قهوه‌های مخصوص

کافی موکا
 
کافی است یک و نیم لیوان کافی موکا بنوشید تا 300 کالری از سهم کالری روزانه تا را هدر دهید. در سال‌های اخیر مصرف انواع قهوه با تزیینات و ترکیبات مختلف که معمولاً شامل مقادیر زیادی شکر و خامه می‌شود رواج پیدا کرده است. بیشتر ما در حالی این قهوه‌ها را می‌نوشیم که حجم بسیار بالای کالری دریافتی از این طریق را اصلاً در ذهن خود محاسبه نمی‌کنیم. البته لزومی به کنار گذاشتن این نوشیدنی خوش مزه و پرطرفدار نیست. فقط کافی است کمی ترکیب آن تغییر داده شود. به‌طور مثال می‌توان قهوه را بدون خامه یا بدون شکر اضافه مصرف کرد. 
 

نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی گازدار
 
از نظر بحث تغذیه، بیشتر انواع نوشیدنی‌های گازدار مساوی مقدار زیادی کالری بدون هیچ ماده مغذی محسوب می‌شوند که حاصلی جز افزایش وزن و آسیب به بدن ندارند. بنابراین به‌طور کلی می‌توان گفت بهتر است همه تا حد امکان از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و شیرین خود داری کنند. 
 

موکتل یا ترکیب آب میوه‌ها

موکتل
 
اگرچه موکتل ها اساساً عصاره میوه‌های طبیعی و سالم هستند، ولی این به معنی بدون ضرر بودن آن‌ها نیست. آب میوه‌ها نوشیدنی بسیار سالم‌تری نسبت به گزینه قبل محسوب می‌شوند ولی همچنان به دلیل قند و کالری بسیار بالایی که دارند، به‌خصوص به دلیل شکر افزوده، مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود. بهترین حالت محدود کردن میزان مصرف آب میوه‌های شیرین و البته عدم استفاده از شکر اضافی است. 
 

نوشیدنی‌های انرژی زا

 
 یکی از اصلی‌ترین ترکیبات نوشیدنی‌های انرژی زا کافئین است که به همراه ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر مثل کراتین و ... به ترمیم سریع‌تر جراحات ، مواد مغذی و البته انرژی از دست رفته کمک می‌کند. انرژی از دست رفته از طریق شکر جبران می‌شود و این به معنی کالری بالای نوشیدن‌های انرژی زا است. البته برخی نوشیدنی‌های انرژی‌ها هم هستند که شکر کمی دارند که مصرف آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. به هر حال بهتر است پیش از خرید هر نوع نوشیدنی جدول ارزش غذایی و به‌خصوص میزان کالری آن را به‌خوبی مطالعه کنید. 
 
 

اسموتی ها

اسموتی
 
اسموتی ها تا حد زیادی مشابه آب میوه‌ها هستند با این تفاوت که در اسموتی معمولاً پالپ میوه دور ریخته نمی‌شود. البته در بسیاری از موارد برای خوش طعم تر کردن اسموتی از خامه و شیرین کننده‌های مختلف (مثل عسل یا شکر) استفاده می‌شود که از نظر میزان انرژی، آن را در جایگاهی مشابه آب میوه‌ها قرار می‌دهد. توصیه می‌شود اسموتی ها را بدون شکر و خوراکی‌های افزودنی پر کالری دیگر و البته با رعایت محدودیت، مصرف کنید. 
 
منبع: webmd
 
نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیکاهش وزن، نوشیدنی، کالری
تاریخ ثبت1399/04/28




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com