تغذیه جهت افزایش تولید کلاژن

با افزایش سن بدن به‌تدریج توانایی تولید کلاژن را از دست می‌دهد که نتیجه آن ایجاد چین و چروک در پوست، شل شدگی پوست و سفت شدن مفاصل است. ولی برخی غذاها حاوی کلاژن و الاستین و مواد مغذی حمایت کننده از تولید این ساختار هستند. 
با افزایش سن بدن به‌تدریج توانایی تولید کلاژن را از دست می‌دهد که نتیجه آن ایجاد چین و چروک در پوست، شل شدگی پوست و سفت شدن مفاصل است. ولی برخی غذاها حاوی کلاژن و الاستین و مواد مغذی حمایت کننده از تولید این ساختار هستند. 
کلاژن و الاستین از خاص‌ترین ساختارهای پروتئینی بدن ما هستند. پروتئین‌ها با قرار گرفتن در کنار هم ساختار مستحکم را تشکیل داده‌اند و عهده دار اتصال بافت‌های مختلف در بدن هستند، مثل پوست، استخوان، تاندون‌ها و رباط‌ها. با افزایش سن بدن به‌تدریج توانایی تولید کلاژن را از دست می‌دهد که نتیجه آن ایجاد چین و چروک در پوست، شل شدگی پوست و سفت شدن مفاصل است. 
در طرف مقابل برخی غذاها حاوی کلاژن و الاستین و مواد مغذی حمایت کننده از تولید این ساختار هستند. این پروتئین‌ها و مواد مغذی همچنین به‌صورت مکمل‌های کلاژنی در دسترس هستند. 
به‌صورت تقریبی می‌توان گفت یک سوم از تمام پروتئین‌های بدن را کلاژن و الاستین تشکیل می‌دهد. کلاژن در حقیقت یک نوع بافت همبند است که نقش آن‌ها شکل دهی و حمایت از بافت‌های و اندام‌های دیگر در بدن است. از جمله بخش‌هایی که کلاژن و الاستین نقش مؤثر در حفظ آن دارد، می‌توان به پوست، استخوان‌ها و دندان‌ها، رباط‌ها و مفاصل و اندام‌های داخلی اشاره کرد. مثلاً بافت‌های همبند بخش‌های ارتجاعی بدن را الاستین تشکیل داده و در ساختار بافت‌های محافظ مثل پوست کلاژن نقش مؤثر دارد. تفاوت اصلی کلاژن و الاستین در میزان دسترسی بدن به آن‌هاست. بدن ما معمولاً برای یافتن الاستین با چالش مواجه نمی‌شود، این در حالی است که کلاژن سومین پروتئین نادر در بدن ما محسوب می‌گردد. 
کلاژن به غیر از وظیفه حفظ طراوت و جوانی پوست در ترمیم آسیب‌های وارد شده و کبودی‌ها و همچنین ترمیم ساختارهای استخوانی نقش دارد. از نقش‌های دیگر مهم کلاژن حفظ سلامت دستگاه گوارش است. 
کلاژن انواع مختلفی دارد که چهار نوع در بدن ما رایج‌تر هستند:
  • نوع یک: این نوع کلاژن در بافت همبند پوست، استخوان، دندان، تاندون و رباط وجود دارد.
  • نوع دو: غضروف‌های بدن ما عمدتاً از این نوع کلاژن تشکیل شده‌اند
  • نوع سه: نوع سوم کلاژن باعث شکل دهی و تقویت ساختار اندام‌ها، پوست، عضلات و رگ‌های خونی می‌شود
  • نوع چهارم: این نوع کلاژن تشکیل دهنده غشایی است که اعضای داخلی بدن را از هم جدا می‌کند.
 

غذاهای سرشار از کلاژن

برخی از غذاها حاوی نوعی از پروتئین به نام اسید آمینه است. اسید آمینه برای ساخت و تولید کلاژن در بدن ضروری است. اسید آمینه‌های مورد نیاز معمولاً در مغز استخوان، لبنیات، گوشت حیوانی، ماهی و تخم مرغ یافت می‌شود. اسید آمینه‌های مهم برای بدن شامل گلیسین، پرولین، لیزین و لوسین هستند. بدن ما برای ساخت کلاژن به ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل ویتامین ث، روی، منگنز و مس نیاز دارد. 
برخی از مردم ترجیح می‌دهند به کمک مکمل‌های غذایی بدن خود را به تولید کلاژن بیشتر تشویق کنند. مکمل‌ها به‌صورت قرص، پودر کلاژن پپتید، پودر پروتئین کلاژن، کلاژن مایع، نوشیدنی کلاژن و کلاژن دریایی از پوست ماهی هستند. 
 

تأثیر استفاده از مکمل‌های کلاژن

تحقیقاتی که در مورد مصرف مکمل‌های کلاژن انجام شده مکمل‌ها را از دو جنبه مؤثر و مفید می‌دانند. اول افزایش تولید کلاژن« و دوم بهبود عملکرد بافت‌های همبند. 
در سال 2019 مطالعه‌ای انجام شد که میزان کلاژن موجود در جریان خون پس از مصرف انواع کلاژن، پروتئین‌های لبنی و آب گوشت مغز استخوان را مورد بررسی قرار داد. نتایج این مطالعه نشان داد که دریافت اسید آمینه می‌تواند باعث افزایش تشکیل کلاژن در رباط‌ها و تاندون‌ها در طول انجام فعالیت‌های ورزشی شود. به‌طور دقیق‌تر، مصرف پروتئین کلاژن« باعث افزایش اسید آمینه گلیسین و مصرف پروتئین لبنی باعث افزایش اسید آمینه لوسین شد. همچنین مصرف مغز پروتئین مغز استخوان افزایش تدریجی و طولانی مدت تر اسید آمینه را نسبت به مصرف مکمل‌ها نشان داد. 
البته طبق تحقیقات دیگری که در این زمینه انجام شده است می‌توان گفت اسید آمینه موجود در استخوان نمی‌تواند به‌طور دائم از ساخت کلاژن جدید پشتیبانی کند. 
یکی از ایراداتی که به مکمل‌های کلاژن وارد است این حقیقت است که کلاژن موجود در آن‌ها در واقع توسط اسیدها و آنزیم‌های معده از بین می‌رود. البته نوع کلاژن هیدرولیزه که نوع فراوری شده کلاژن است می‌تواند همچنان پس از فرایند هضم سالم باقی بماند و جذب بدن شود. مطالعه‌ای که در سال 2015 انجام شد هم بر همین مسئله تأکید می‌کند و بر همین اساس مصرف مکمل‌های حاوی کلاژن هیدرولیزه شده را برای حفظ سلامت و ظاهر پوست برای زنان یائسه توصیه می‌کند. 
 

کلاژن طبیعی یا مکمل‌های غذایی؟

استفاده از مکمل‌های غذایی روشی قابل توجیه برای افزایش کلاژن در بدن است. البته از آن جا که کلاژن انواع مختلف داشته و بدن ما به همه آن‌ها نیاز دارد، ممکن است تکیه بیش از حد بر مکمل‌های غذایی منطقی نباشد. به همین دلیل است که استفاده از مکمل‌های غذایی به‌تنهایی به‌سختی باعث ایجاد تغییرات محسوس در بدن می‌شود. همچنین باید به این نکته توجه کرد که برخی مراجع رسمی مثل سازمان غذا و داروی آمریکا از تائید مکمل‌های غذایی خود داری می‌کند. به‌علاوه اینکه بیشتر مکمل‌های کلاژن محصولاتی حیوانی هستند و از پوست و استخوان حیواناتی مثل گاو به دست می‌آیند. بنابراین کسانی که تصمیم سرسختانه مبنی بر گیاهخوار بودن دارند، ممکن است در مورد این محصولات تغییر عقیده دهند. 
به همین دلیل بسیاری دریافت کلاژن به‌صورت طبیعی و از طریق مواد غذایی سالم و متنوع را توصیه می‌کنند که هم از نظر سلامت ایمنی بیشتری دارد و هم مواد مغذی متفاوتی به بدن می‌رساند. 
برای حفظ سطح کلاژن لازم است برخی غذاها به‌شدت محدود یا شده یا به‌طور کامل از رژیم غذایی حذف شوند. به‌طور مثال شکر و قند می‌توانند به بافت کلاژن متصل شده و ترکیباتی به نام گلیکوژن تولید کنند که باعث آسیب رسیدن به بافت‌های بدن می‌شود. 

منبع: medicalnewstoday
 
نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیکلاژن، الاستین، پوست،
تاریخ ثبت1399/04/24




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com