کاهش مصرف چربی باعث بهبود دیابت می شود؟

باور رایج آن است که مصرف کمتر چربی و انتخاب رژیم غذایی با چربی پایین باعث کاهش ابتلا به دیابت می شود. ولی مطالعات جدید این موضوع را تایید نمی کنند و عوامل کلی تری را در مورد این بیماری موثر می دانند!
باور رایج آن است که مصرف کمتر چربی و انتخاب رژیم غذایی با چربی پایین باعث کاهش ابتلا به دیابت می شود. ولی مطالعات جدید این موضوع را تایید نمی کنند و عوامل کلی تری را در مورد این بیماری موثر می دانند!
رژیم غذایی و سبک زندگی از جهات مختلف سلامت ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باور داریم برخی ترکیبات غذایی به طور کلی برای بدن ما مضر هستند. با این حال نتایج برخی از مطالعات انجام شده گاهی خلاف باورهای رایج را نشان می‌دهند. به‌طور مثال مطالعات نشان می‌دهند که بیماری دیابت و احتمال ابتلا به آن با میزان چربی که فرد در طول روز مصرف می‌کند ارتباط زیادی ندارد. یعنی باور رایج که مصرف کمتر چربی و انتخاب رژیم غذایی با چربی پایین را مساوی بهبود سلامت بهتر بدن می‌داند دست کم در مورد کاهش احتمال ابتلا به دیابت، نقض می‌شود.
بیماری مثل دیابت تحت تأثیر عوامل بسیار مختلف قرار دارد. به‌طور مثال رژیم غذایی، وزن بدن، ژنتیک، سبک زندگی و ... همگی در احتمال ابتلا و پیشرفت آن دخیل‌اند. در این میان معمولاً بیشتر از هر چیز بر تصحیح رژیم غذایی تأکید می‌شود که به‌طور ویژه در پیش گیری از دیابت نوع دو مؤثر به نظر می‌رسد. 
از طرف دیگر می‌دانیم که رژیم‌های غذایی پر کالری معمولاً افزایش وزن، افزایش مقاومت به انسولین، شدت نوسانات غیرطبیعی سطح قند خون و افزایش احتمال ابتلا به دیابت را به دنبال دارند. 
از آن جا که چربی از نظر میزان کالری در واحد حجم، چگال ترین ترکیب محسوب می‌شود، کاهش مصرف آن جهت پیش گیری از ابتلا به دیابت ساده‌ترین راه حل ممکن به نظر می‌رسد. ولی مطالعات انجام شده در این زمینه نتایجی متفاوت داشته‌اند. این تحقیقات نشان می‌دهند مصرف چربی به‌تنهایی تأثیر مشخص و واضحی ندارد ولی کیفیت کل رژیم غذایی و ترکیباتی که مصرف می‌شود در کنار یکدیگر می‌تواند اثری چشم گیر در مقابله با دیابت داشته باشد. 
به‌طور مثال در یکی از مطالعات که توسط پژوهشگران ایرانی انجام شده است، مشخص شده که الگوی غذایی سرشار از غلات تصفیه شده، گوشت فراوری شده و شکر افزوده خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. این در حالی است که مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل و چربی‌های سالم (مثل روغن زیتون) می‌تواند از ابتلا به دیابت پیش گیری کند. 
مشخص است که کیفیت رژیم غذایی به‌طور مستقیم بر خطر ابتلا به دیابت تأثیر می‌گذارد ولی مهم است که میان تأثیر مستقیم مصرف چربی به‌تنهایی و تأثیر یک رژیم غذایی به‌طور کلی تفاوت قائل شویم. 
در مطالعه دیگری که در سال 2019 محققین ایرانی انجام دادند و در آن 2139 نفر تحت مطالعه قرار گرفتند، هم همین موضوع را می‌توان مشاهده کرد. مطالعه بر روی این افراد مشخص کرد که نه چربی حیوانی و نه چربی گیاهی تأثیر ویژه‌ای بر پیشرفت دیابت ندارد.  به‌علاوه مطالعات دیگر هم نشان می‌دهند رژیم‌های مبتنی بر کاهش کربوهیدرات و افزایش چربی و رژیم‌های مبتنی بر کاهش چربی و افزایش پروتئین هر دو در کنترل قند خون مؤثر هستند که باعث ایجاد شبهاتی در باور کلی در مورد مضر بودن مصرف چربی، شد. 
متأسفانه توصیه‌های تغذیه‌ای معمولاً در خصوص یک ترکیب مشخص اظهار نظر می‌کنند. به‌طور مثال گفته می‌شود برای پیش گیری از یک بیماری مصرف چربی یا کربوهیدرات و ... کاهش یا افزایش داده شود. این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهند کیفیت کلی رژیم غذایی است که در اغلب موارد نقش تعیین کننده در میزان سلامت بدن ما دارد. بنابراین توصیه می‌شود که به‌جای پیگیری رژیم‌های غذایی خاصی که کاهش شدید مصرف چربی یا کربوهیدرات را توصیه می‌کنند، به تصحیح چند جانبه رژیم غذایی دست بزنید. در مورد بیماری دیابت، تحقیقات نشان می‌دهند که بهترین راه مقابله با آن مصرف غذاهای مغذی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، پروتئین و البته چربی‌های سالم است. 
 
منبع: healthline.com
نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیرژیم غذایی, دیابت, چربی
تاریخ ثبت1399/03/27




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com