کدام رژیم لاغری سریع و موثر است؟

طبق بررسی‌ها، بزرگ سالانی که از رژیم مدیترانه‌ای، رژیم‌های غذایی متناوب یا رژیم پالئو (Paleo) استفاده می‌کنند خیلی سریع کاهش وزن را تجربه کرده و از مزایای سلامتی آن رژیم‌های غذایی بهره می‌گیرند.
طبق بررسی‌ها، بزرگ سالانی که از رژیم مدیترانه‌ای، رژیم‌های غذایی متناوب یا رژیم پالئو (Paleo) استفاده می‌کنند خیلی سریع کاهش وزن را تجربه کرده و از مزایای سلامتی آن رژیم‌های غذایی بهره می‌گیرند.
اخیراً مقاله‌ای در یکی از ژورنال‌های زمینه تغذیه (American Journal of Clinical Nutrition) منتشر شده است که راه حلی برای کاهش وزن و حفظ آن ارائه کرده است. در این مقاله رژیم غذایی معرفی شده که می‌تواند برای این منظور به کار گرفته شود. این نتایج بر اساس مطالعه و بررسی بر روی 250 نفر شرکت کننده، به دست آمده است. طبق بررسی‌ها، بزرگ سالانی که از رژیم مدیترانه‌ای، رژیم‌های غذایی متناوب یا رژیم پالئو (Paleo) استفاده می‌کنند خیلی سریع کاهش وزن را تجربه کرده و از مزایای سلامتی آن رژیم‌های غذایی، مثل بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق بهره می‌گیرند.
نتایج این تحقیق مشخص کرد که رژیم مدیترانه‌ای در مقایسه با سه رژیم دیگر، بیشترین پایداری در کاهش وزن را ایجاد می‌کند. به این معنی که فرد پس از کاهش وزن بهتر می‌تواند وزنش را ثابت نگه داشته و از چاق شدن مجدد جلوگیری کند.
رژیم غذایی متناوب و پالئو هم مانند رژیم مدیترانه‌ای عملکرد خوبی در کاهش وزن داشته و باعث بهبود وضعیت سلامت بدن می‌شوند. به‌طور کلی، رژیم‌های غذایی که از غذاهای سالم و مناسب برای هر فرد تشکیل شده‌اند، بهترین رژیم غذایی هستند که کاهش و ثبات وزن را به همراه خواهند داشت.
 

نگاه دقیق‌تر به تأثیر این سه رژیم غذایی در کاهش وزن

رژیم غذایی مدیترانه ای

مطالعه انجام شده بر روی این 250 نفر شرکت کننده حدود 12 ماه به طول انجامید. 54 درصد از شرکت کنندگان رژیم غذایی متناوب را انتخاب کردند. 27 درصد دیگر از رژیم مدیترانه‌ای پیروی کرده و 18 درصد باقی مانده رژیم پالئو را ترجیح دادند.
شرکت کننده‌هایی که رژیم دوره‌ای متناوب گرفتند به‌طور متوسط 3.8 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کردند. آن دسته از افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای تبعیت کرده بودند، کمی بیشتر از 2.7 کیلوگرم کاهش وزن داشتند و رژیم پالئو باعث کاهش تنها 1.8 کیلوگرم شد. علاوه بر سرعت کاهش وزن که در این رژیم‌ها مورد مقایسه قرار گرفت، تأثیرات جانبی آن‌ها مثلاً کاهش فشار خون و قند خون هم بررسی شد. در این مقایسه مشخص شد که همه رژیم‌های غذایی به‌استثنای رژیم پالئو باعث کاهش قابل توجه فشار و قند خون می‌شوند.
اگرچه نتایج به دست آمده از دو رژیم مدیترانه‌ای و متناوب دوره‌ای چندان متفاوت نبود، ولی در نهایت کسانی پس از اتمام مطالعه به پیروی از رژیم غذایی ادامه دادند که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی کرده بودند. در نتیجه می‌توان گفت که رعایت کردن رژیم مدیترانه‌ای به نسبت ساده‌تر از رژیم متناوب دوره‌ای است. آمارها نشان می‌دهد که 57 درصد از شرکت کننده‌ها تا 12 ماه رژیم مدیترانه‌ای خود را حفظ کردند. این آمار برای رژیم متناوب 54 درصد و برای پالئو تنها 35 درصد است.

مقایسه رژیم غذایی پالئو، مدیترانه ای و متناوب با هم

رژیم غذایی متناوب
 
این سه رژیم غذایی نسخه‌های متفاوتی دارند. در این مطالعه، رژیم متناوب دوره‌ای برای زنانی به این صورت بود که آن‌ها را از مصرف بیشتر از 500 کالری در روز در دو روز از هفته منع می‌کرد. رژیم برای مردان محدودیت کمتری داشته و شامل 600 کالری در روز بود. همچنین کسانی که از رژیم مدیترانه‌ای استفاده کردند، باید وعده‌های غذایی مشخص و فرمول بندی شده استفاده می‌کردند که شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، حبوبات، مغزها و دانه‌ای روغنی، روغن زیتون و مقادیر محدودی مرغ، تخم مرغ، لبنیات و یک وعده با گوشت قرمز در یک هفته بود.
این در حالی بود که رژیم پالئو به‌صورت حذف اقلام غذایی مثل غلات، لبنیات و حبوبات در نظر گرفته شده بود. در این نسخه از رژیم پالئو، هر فرد باید هر روز باید یک وعده حبوبات و یک وعده غذای مبتنی بر غلات مصرف می‌کرد. همچنین استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها ، پروتئین‌های حیوانی، دانه‌ها و مغزهای روغنی، محصولات نارگیل و روغن زیتون به آن‌ها توصیه شده بود.

رژیم غذایی پالئو کاهش وزن
 
از این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که اول از همه رژیم‌های مدیترانه‌ای و متناوب دوره‌ای تأثیر گذاری قابل قبولی داشته و دوم اینکه احتمال ادامه پیدا کردن رژیم‌های غذایی باهم متفاوت است. به‌طور کلی می‌توان گفت که در میان این سه رژیم با ویژگی‌هایی که برای آن‌ها ذکر شد، استفاده از رژیم مدیترانه‌ای بهترین عملکرد را داشته است. چرا که هم باعث کاهش وزن قابل قبول شده و هم به‌طور متوسط احتمال ادامه دادن آن توسط فرد بیشتر از همه بوده است. مسئله تداوم رعایت رژیم غذایی از خود رژیم غذایی و کاهش وزن اهمیت بیشتری دارد چرا که در بیشتر مواقع فرد بارها و بارها دوره‌های کاهش وزن را تجربه کرده ولی موفق به حفظ کردن آن نمی‌شود. برای تعیین رژیم غذایی مناسب برای خود می توانید به این بخش مراجعه کنید. 
 
منبع: theladders
نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیرژیم غذایی, کاهش وزن, رژیم مدیترانه ای
تاریخ ثبت1398/11/12




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com