شلغم چه خواصی دارد؟

شلغم از سبزی‌هایی است که با رنگ سفید متمایل به کرمی و سر بنفش رنگش،  طرفداران زیادی دارد. شلغم جزو سبزی‌های ریشه‌ای است و مواد مغذی، ویتامین‌ها زیاد و کالری کمی در خود نگاه می‌دارد.
شلغم از سبزی‌هایی است که با رنگ سفید متمایل به کرمی و سر بنفش رنگش،  طرفداران زیادی دارد. شلغم جزو سبزی‌های ریشه‌ای است و مواد مغذی، ویتامین‌ها زیاد و کالری کمی در خود نگاه می‌دارد.
شلغم از جمله سبزی‌هایی محسوب می‌شود که با رنگ سفید متمایل به کرمی و سر بنفش رنگش، به‌خصوص در روزهای زمستانی در ایران، طرفداران زیادی دارد. شلغم هم مانند سیب زمینی، ترب و ... ریشه گیاه محسوب می‌شود که حکم انبار مواد مغذی آن برای روزهای سخت زمستان را دارد. با وجود شباهت زیاد این گیاه سیب زمینی و ترب، شلغم بیشتر به خانواده کلم‌ها نزدیک است. هر چند از نظر خواص و ویژگی‌ها، مانند باقی سبزی‌های ریشه‌ای است و مواد مغذی، ویتامین‌ها زیاد و کالری کمی در خود نگاه می‌دارد.
جالب است بدانید که برگ گیاه شلغم هم خوشمزه و قابل خوردن است هر چند فعلاً در کشور ما شکل سنتی مصرف آن، یعنی خوردن ریشه، رایج‌تر است. در این مقاله هم سعی می‌شود توضیح مختصری در مورد مزایای گنجاندن شلغم در رژیم غذایی، داده شود.
محققین و متخصصین تغذیه بسیاری بر این باورند که مواد مغذی موجود در شلغم طیف گسترده از نیازهای بدن ما را برطرف می‌کند و فواید زیادی برای ما دارد، از جمله کمک به رفع مشکلات روده، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کمک به کاهش وزن و هضم غذا.  
 

رفع مشکلات روده

یک فنجان شغلم در حدود 130 گرم وزن دارد که حاوی 2.34 گرم فیبر است. فیبر موجود در شلغم به از بین بردن التهاب در بخش تحتانی روده بزرگ کمک می‌کند. یکی از مزایای مصرف غذاهایی با درصد فیبر بالا، کاهش احتمال ابتلا به مشکلات روده مثل دیورتیکولیت (diverticulitis) است. شلغم به علت داشتن فیبر بالا و جذب آب در روده بزرگ، حرکت مواد را آسان‌تر کرده و از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.
البته بسته به شرایط، ممکن است مصرف غذاهایی با فیبر بالا برای کسانی که به دیورتیکولیت مبتلا هستند، قابل توصیه نباشد. بنابراین اگر به این بیماری دچار هستید، قبل از هر چیز، با پزشک مشورت کنید. علت این تناقض در مورد اثر گذاری فیبر به تنوع در نوع فیبرها باز می‌گردد. مطالعه‌ای که سال 2014 انجام شد نشان داد فیبرهای خوراکی انواع مختلفی دارند که واکنش بیماری دیورتیکولیت در برابر آن‌ها متفاوت است. مثلاً طبق تحقیقاتی که سال 2012 انجام شد، می‌توان گفت اگر بیماریدیورتیکولیت نشانه‌ای نداشته باشد، مصرف بیشتر فیبر تأثیر مثبتی در بهبودی آن نخواهد داست. با این حال به‌طور کلی می‌توان گفت مصرف فیبر به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.
 

کاهش فشار خون

طبق مطالعه‌ای که سال 2013 انجام و نتایجش در مجله British Journal of Clinical Pharmacology چاپ شد، شلغم و دیگر غذاهای حاوی نیترات خوراکی مثل کلم‌ها، می‌توانند به سیستم گردش خون کمک کنند. فواید این گیاهان شامل کاهش فشار خون و جلوگیری از چسبیدن پلاکت‌های خون است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که فعلاً در مورد مصرف بیش از نیترات خوراکی به مدت طولانی ممکن است چیزی نمی‌دانیم.
ولی به‌طور کلی داشتن رژیم غذایی متشکل از سبزی‌ها و میوه‌های زیاد تأثیر مثبت بر فشار خون دارد. به همین علت است که این ترکیبات غذایی در بیشتر رژیم‌های کنترل فشار خون دیده می‌شوند.
علاوه بر این موارد، شلغم حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که با خارج کردن سدیم از بدن به کاهش فشار خون و کمک به اتساع رگ‌ها کمک می‌کند.
 

کاهش خطر ابتلا به سرطان

 
مزایای مصرف شلغم

مصرف زیادی سبزی‌ها خانواده کلم، مثل شلغم، گلم کلم و کلم، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. این سبزی‌ها حاوی ترکیبات مختلفی مثل 3 و 3 دی ایندولیل متان   (3,3′-diindolylmethane) هستند که به مبارزه با سرطان کمک می‌کنند. ترکیب مهم دیگر موجود در شلغم، سولفورافان است که برای درمان سرطان استفاده می‌شود. گیاهان خانواده کلم همگی غنی از سولفورافان هستند که بر اساس یافته‌های مطالعات سال 2015، در کار آنزیم هیستون داستیلاز (histone deacetylase) اختلال ایجاد می‌کند. هیستون آستیلاز یکی از آنزیم‌هایی است که در پیشرفت و رشد سلول‌های سرطانی نقش مهمی ایفا می‌کند.
 

کمک به کاهش وزن و هاضمه

از آن جا که شلغم و دیگر سبزی‌ها این خانواده همگی حاوی مقدار زیادی فیبر هستند، مصرف آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد حس سیری برای مدت طولانی‌تر شود. وجود فیبر به‌اضافه کالری پایین باعث شده شلغم به یک غذای عالی برای کاهش وزن تبدیل شود.
در واقع خوردن ترکیباتی با فیبر بالا باعث می‌شود قند خون ثبات بیشتری داشته باشد که به‌طور متقابل باعث گرسنگی دیرتر می‌شود. فیبر موجود در شلغم همچنین باعث جلوگیری از یبوست می‌شود. از آن جا که هضم و دفع مناسب غذا تأثیر مستقیم بر دفع کامل سموم و عملکرد کل بدن دارد، مصرف فیبر کافی به‌صورت روزانه برای همه با هر رژیم غذایی توصیه می‌شود.

منبع: medicalnewstoday
نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیشلغم, رژیم غذایی, زمستان
تاریخ ثبت1398/10/10




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com