زندگی با پوکی استخوان

به زمین افتادن و شکستگی استخوان ها مهم ترین عارضه پوکی استخوان است که می تواند فرد را به طور جدی از زندگی روزمره بازدارد و او را کاملا ناتوان کند. اما پیشگیری از این اتفاق تلخ با رعایت چند اقدام ساده و بهبود وضعیت جسمانی امکان پذیر است:
به زمین افتادن و شکستگی استخوان ها مهم ترین عارضه پوکی استخوان است که می تواند فرد را به طور جدی از زندگی روزمره بازدارد و او را کاملا ناتوان کند. اما پیشگیری از این اتفاق تلخ با رعایت چند اقدام ساده و بهبود وضعیت جسمانی امکان پذیر است:
به زمین افتادن و شکستگی استخوان ها مهم ترین عارضه پوکی استخوان است که می تواند فرد را به طور جدی از زندگی روزمره بازدارد و او را کاملا ناتوان کند. اما پیشگیری از این اتفاق تلخ با رعایت چند اقدام ساده و بهبود وضعیت جسمانی امکان پذیر است:
  • سیگار کشیدن را کنار بگذارید و نوشیدن مایعات حاوی کافئین مانند قهوه، نوشابه های گازدار و انرژی زا را به حداقل برسانید.
  • به تغذیه و دریافت منابع کافی کلسیم توجه نمایید.
  • هر روز حدود نیم ساعت از منزل بیرون بروید تا در معرض نور خورشید قرار بگیرید و ویتامین D کافی تامین شود.
  • در صورت کمبود شدید کلسیم و ویتامین D تحت نظر پزشک از مکمل ها استفاده نمایید.
  • به طور منظم ورزش کنید. پوکی استخوان مانعی برای تحرک نیست؛ فقط باید احتیاط های لازم را رعایت نمود. پیاده روی یکی از بهترین تمرینات جسمی است که به حفظ مقاومت استخوان ها کمک می کند. تای چی نیز حفظ تعادل بدن را بهبود می بخشد.

  • هنگام خواب، ابتدا لبه تخت بنشینید، سپس به یک سمت بدن دراز بکشید و به آرامی به پشت بچرخید. اگر به یک سمت می خوابید، بین زانوها یک کوسن بگذارید تا استخوان های ران و پایین پشت در وضعیت بهتری باشند. در زمان بلند شدن از دست ها کمک بگیرید و پس از نشستن روی لبه تخت، پاها را زمین بگذارید.
  • لباس های خیلی بلند و گشاد نپوشید تا احتمال زمین خوردن کمتر شود.
  • همه قسمت های محل سکونت باید روشن باشد و امکان روشن کردن چراغ ها وجود داشته باشد زیرا تاریکی یکی از مهم ترین عوامل زمینه ساز افتادن است.
  • از کفش های کاملا اندازه که پاها را به خوبی نگه می دارد، استفاده شود.
  • همه وسایل ضروری روزمره باید در دسترس باشد تا نیازی به بالارفتن روی صندلی و... نباشد.
  • پادری ها و فرش ها حتما باید در جای خود ثابت باشند زیرا معمولا به راحتی روی سطح سرامیک و سنگی به راحتی حرکت می کند.
  • سیم های برق را از سطح زمین جمع کرده تا باعث گیر کردن پاها نشود.
  • در سرویس بهداشتی و حمام دستگیره هایی برای حرکت راحت تر تعبیه کنید.
  • هنگام جابجایی وسایل، به سمت جلو خم نشوید زیرا خطر شکستگی ستون فقرات وجود دارد. در این حالت پشت را صاف نگه داشته و زانوها را کمی خم کنید. البته از برداشتن اجسام سنگین، چرخش یکباره و شدید بدن، ورزش های فشار آورنده بر پشت و قرار گرفتن در حالت عدم تعادل خودداری نمایید.
  • به طور دوره ای و مرتب به پزشک مراجعه نمایید تا شکستگی ستون فقرات در مراحل اولیه تشخیص داده شود.
  • صندلی های راحتی برای کار و استراحت انتخاب کنید و پشت صندلی اتومبیل یک کوسن بگذارید تا پشت در حالت صاف قرار بگیرد.
  • بالا رفتن از پله ها نسبت به پایین آمدن فشار کمتری به ستون فقرات و مفاصل پایین بدن وارد می کند.
نام نویسندهمترجم: مریم سادات کاظمی
کلمه های کلیدیپوکی استخوان
تاریخ ثبت1398/10/10




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com