کره‌های گیاهی متفاوت و خوش مزه

در دنیای امروز دسترسی به مواد غذایی مختلف بسیار ساده‌تر شده است. در گذشته انتخاب غذای ما به فصل و منطقه جغرافیایی محدود بود، ولی حالا ما در هر فصل و در هر نقطه‌ای از جهان که باشیم می‌توانیم با صرف کمی هزینه، به غذا یا خوراکی که دوست داریم دست پیدا کنیم. توسعه راه‌های ارتباطی باعث شده فرهنگ و خوراک کشورها و مناطق مختلف به شهرها و کشورهای جدید معرفی شود، مثل انواع کره‌های گیاهی. از آن جا که مشکل اضافه وزن، چربی بالا و به‌طور کلی یافتن منبع خوبی برای دریافت چربی مناسب و اندازه در این سال‌ها بیشتر از هر چیزی به یک معضل تبدیل شده، در ادامه برخی از کره‌های گیاهی خوش مزه و رایج را معرفی می‌کنیم که اتفاقاً برای رفع مشکل اضافه وزن هم مفید هستند.
کره مغزها و دانه‌های روغنی تنوع زیادی دارند. اخیراً در ایران مصرف کره بادام زمینی مرسوم شده است و این در حالی است که تا پیش از این کره فقط برای ما فقط یک معنی داشت که آن هم کره حیوانی یا گیاهی بود. چربی اشباع شده که مضرات خوردن آن بیشتر از سودش بود. اگرچه کره‌ها عمدتاً از چربی تشکیل شده‌اند، ولی این به معنی لزوم کنار گذاشتن آن‌ها نیست. بدن ما بخشی از انرژی مورد نیازش را از چربی‌ها تأمین می‌کند. روش درست آن است که مقدار و نوع مصرف چربی کنترل شود. از این نظر، کره‌های گیاهی گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. علاوه بر نوع چربی خوب، مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی و حتی فیبر در آن‌ها یافت می‌شود.
اولین سؤالی که همیشه در مورد کره‌های گیاهی پرسیده می‌شود، میزان چربی و کالری آن‌هاست. حقیقت آن است که کره‌ها چربی و کالری بالایی دارند. یعنی نباید خودتان را به امید سالم و طبیعی بودن یا مواد مغذی که دریافت می‌کنید گول بزنید. درست است که چربی موجود در کره‌های مغزهای روغنی عمدتاً از نوع خوب و سالم است ولی به هر حال مقدار مصرف روزانه آن باید همیشه تحت کنترل و محدود باشد.
بنابراین اگر بتوان کره‌های دانه‌های روغنی و مغزها را جایگزین بخشی از چربی مضر دریافتی روزانه کرد، رژیم غذایی بسیار سالم‌تر خواهد شد. دقت داشته باشید تمام مزایایی که در مورد کره‌ها گفته شد زمانی صحیح است که شکر اضافه یا چربی اضافه در آن وجود نداشته باشد. مثلاً وقتی شما کره بادام زمینی آماده می‌خرید، باید مراقب شکری که به آن اضافه شده است، مواد نگه دارنده و تمام فرآیندهایی که بر روی بادام زمینی انجام گرفته شده تا به کره تبدیل شود، باشد. در واقع بهترین کره‌های گیاهی کره‌هایی هستند که بدون هیچ گونه افزودنی و نگه دارنده یا روغن‌های هیدروژنه تولید شده باشند.
البته این مواد افزودنی برای سالم ماندن کره و همچنین جلوگیری از جدا شدن روغن و ... لازم است. با این حال توصیه می‌شود اگر ممکن است، کره‌های طبیعی‌تر بخرید و آن را در مکان مناسب نگه دارید.
 

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین کره‌های گیاهی در جهان است. در کشورهای غربی مدت‌هاست که کره بادام زمینی به‌عنوان یک صبحانه رایج خورده می‌شود. ساندویچ کره بادام زمینی وعده‌های غذایی ایده آلی به‌خصوص برای دانش آموزان محسوب می‌شود که انرژی مورد نیاز برای آغاز یک روز به شکل چربی، قند و پروتئین در اختیارشان می‌گذارد. البته امروزه روش‌های دیگری هم برای مصرف بادام زمینی ایجاد شده. مثل خوردن بادام زمینی با تکه‌های سیب یا حتی کرفس و سبزیجات!
مهم‌ترین ویژگی کره بادام زمینی سیر کنندگی آن است که به علت وجود فیبر و همچنین چربی و پروتئین به دست می‌آید. کره بادام زمینی بر خلاف شکلات و غذاهای شیرین سطح قند خون را به یک باره بالا نمی‌برد. در نتیجه انرژی بدن تقریباً تا چند ساعت در یک سطح مشخص باقی می‌ماند. یعنی با خوردن کره، دیگر از گرسنگی که معمولاً در طول روز احساس می‌کنیم، خبری نخواهد بود.
بادام زمینی یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین در میان دانه‌ها و مغزهاست. تنها 2 قاشق غذاخوری از کره بادام زمین حاوی حدود 7 گرم پروتئین است. همچنین منیزیم موجود در آن هم می‌تواند به عضلات و استخوان‌ها کمک کند و گرفتگی عضلات را کاهش دهد. پتاسیم موجود در آن هم برای تنظیم فشار خون مفید است.
کره بادام زمینی خالص حدود 20 درصد کربوهیدرات دارد که برای رژیم های غذایی کم کربوهیدرات گزینه خوبیست. مطالعات نشان می دهند کسانی که 5 بار یا بیشتر در طول هفته کره بادام زمینی مصرف می‌کنند 21 درصد کمتر در معرض خطر دیابت نوع دوم هستند.
 

کره بادام

کره بادام درختی

کره بادام زمینی هم یکی دیگر از کره‌های گیاهی است که سرشار از انواع و اقسام مواد مغذی است. انواع ترکیبات معدنی لازم و ضروری برای حفظ ساختار استخوان‌ها مثل کلسیم، منیزیم، فسفر و منیزم یک نمونه از این دسته است.
بادام همچنین به علت داشتن مس بهبود حافظه و سلامت ذهن کمک می‌کند و منبع عالی دریافت ویتامین E است که برای سلامت چشم و قلب ضروری ارزیابی شده است. فیبر بالای موجود در آن هم باعث می‌شود کره بادام مشابه کره بادام زمینی قدرت سیر کنندگی بالایی داشته باشد و به هضم بهتر غذا کمک کند.
کره بادام کمترین میزان چربی اشباع را در میان تمام کره‌های گیاهی دارد و به کاهش کلسترول کمک می‌کند. از آن جا که برخی افراد به کره بادام زمینی حساسیت دارند، کره بادام می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای آن محسوب شود.
 

کره بادام هندی یا کاشو

کره بادام هندی

آن چه که ما با نام بادام هندی می‌شناسیم در حقیقت محصول درختی به همین نام، یعنی بادام هندی است. میوه این درخت یک نوع سیب است که در انتهای آن دانه‌ای وجود دارد که به آن بادام هندی می‌گوییم. بادام هندی در ابتدا در داخل  پوسته‌ای بسیار سخت و البته سمی قرار دارد که خارج کردن آن را بسیار دشوار می‌کند. بخشی از علت هزینه بالاتر بادام هندی نسبت به دانه‌های روغنی دیگر هم همین است.
بادام هندی نسبت به دانه‌ها و مغزهای دیگر نرم‌تر است. در نتیجه کره‌ای که از آن به دست می‌آید هم نرم‌تر، خامه‌ای‌تر خواهد بود. بادام هندی به نسبت کره‌های گیاهی مغزهای دیگر چربی کمتری دارد و عاری از اسیدهای چرب امگا 3 است. ولی منبع خوبی برای تأمین اسیدهای چرب تک سیر نشده، آمینواسیدهای ضروری و منیزیم محسوب می‌شود.
کره بادام هندی برای تثبیت فشار خون، کنترل کلسترول، سیستم ایمنی، سلامت استخوان و همچنین افزایش متابولیسم که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، کمک می‌کند. نکته مهم در مورد بادام هندی آن است که این مغز روغنی کربوهیدرات نسبتاً بالایی دارد. در نتیجه افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات و یا مبتلا به بیماری دیابت هستند باید در مورد مصرف آن بیشتر دقت کنند.
 

کره فندق

کره های گیاهی فندق

فندق یکی از طعم دهنده‌های محبوب برای ساخت انواع شکلات‌هاست. فندق علاوه بر داشتن انرژی بالا، اسیدفولیک بالایی هم دارد. فندق به‌خصوص برای خانم‌های باردار که نیاز به دریافت اسیدفولیک بالا دارند، مفید است که به شکل گیری مغز و ستون فقرات جنین کمک می‌کند.
بر خلاف کره‌های گیاهی دیگر، کره فندق پروتئین بالایی ندارد. یعنی کره فندق به‌تنهایی معمولاً قادر نیست شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد و ترجیح آن است که به همراه غذاهای غنی از پروتئین دیگر مصرف شود (البته اگر قصد سیر شدن به مدت طولانی دارید).
انواع مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها در فندق یافت می‌شود که به‌سلامت، تمیزی و شفافیت پوست هم کمک می‌کند. همچنین کسانی که فندق مصرف می‌کنند معمولاً مشکلات قلبی و عروقی کمتری دارند و تناسب کلسترول بد و کلسترول خوب در خون آن‌ها بهتر است.
 

کره دانه آفتاب گردان

کره تخمه آفتاب گردان

بیشتر ما با تخمه آفتاب گردان به‌عنوان تنقلات آشنا هستیم. ما معمولاً تخمه آفتاب گردان را باپوست هنگام فیلم دیدن یا خوش گذرانی و دور همی ها و به‌صورت بدون پوست (آماده) به‌عنوان اسنک یا بر روی خوراکی‌هایی مثل کیک و شکلات و بیسکوییت و ... مصرف می‌کنیم. ولی تبدیل کردن دانه‌های آفتاب گردان به کره گیاهی تجربه‌ای کاملاً جدید خواهد بود که ذهنیتتان را در مورد طعم تخمه آفتاب گردان تغییر می‌دهد.
تخمه آفتاب گردان هم مانند دیگر کره‌های گیاهی در این فهرست، غنی از مواد مغذی است. با این حال به دلیل وجود چربی امگا 6 زیاد موجود در آن باید مصرف تخمه آفتاب گردان را کنترل کرد تا نسبت امگا 3 به امگا 6 بر هم نخورد. یک قاشق چای‌خوری کره تخمه آفتاب گردان نسبت این دو اسید چرب را به مرز عدم تعادل می‌رساند. خوردن بیشتر از آن تخمه آفتاب گردان به شرطی مشکلی ندارد که همراه با منابع امگا 6 مصرف شود. به هر حال تخمه آفتاب گردان گزینه جایگزین خوبی برای کره بادام زمینی یا کره‌های مغزهای روغنی دیگر است.
در میان تمام کره‌های گیاهی، تخمه آفتاب گردان بیشترین میزان پروتئین را در خود دارد. ویتامین E، منیزیم و چربی‌های خوب در کره تخمه آفتاب گردان به میزان یافت می‌شود. شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد، ولی استفاده از کره آفتاب گردان همراه با سالاد، یک ترکیب رایج محسوب می‌شود.
 

کره گردو

کره های گیاهی گردو

گردو منبع امگا-3 محسوب می‌شود و کره گردو برای عملکرد سالم قلب، جریان خون، کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و کاهش علائم آرتریت مفید است.

 

کره نارگیل

کره نارگیل

کره نارگیل از خود نارگیل تشکیل می‌شود  و با روغن نارگیل متفاوت است. پس از له کردن و مخلوط کردن کامل بافت نارگیل، ترکیبی خمیری و خامه‌ای خواهیم داشت که معمولاً برای طعم دار کردن غذاهای پخته شده از آن استفاده می‌شود. کره نارگیل حجم چربی اشباع بالایی دارد و در عین حال خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد میکروبی دارد.
مصرف کره نارگیل می‌تواند هم کلسترول خوب و هم کلسترول بد خون را به‌سرعت افزایش دهد که چندان مطلوب نیست و این مسئله مهم‌ترین وجه منفی استفاده از کره نارگیل محسوب می‌شود.

 

کره تخمه کدو

کره تخمه کدو

تخمه کدو را هم مانند تخمه آفتاب گردان می‌توان به کره تبدیل کرد. اگر به دنبال یک طعم کاملاً جدید و تجربه‌ای متفاوت هستید، می‌توانید کره تخمه کدو را امتحان کنید. تخمه کدو به‌طور کلی همان ویژگی‌های تمام دانه‌ها و مغزهای روغنی را دارد با این تفاوت که تقریباً نیمی از چربی آن را چربی‌های اشباع تشکیل داده‌اند.
کره تخمه کدو مقدار زیادی روی در خود دارد و تنها با خوردن دو قاشق مربا خوری از آن می‌توانید بیشتر از یک سوم میزان کل روی مورد نیاز بدن را تأمین کنید. روی برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی، سنتز پروتئین و متابولیسم سلولی بسیار مهم است. از آن جا که بدن قادر به حفظ و ذخیره روی نیست، ما باید هر روز این ماده معدنی را دریافت کنیم و از این نظر کره تخمه کدو یک منبع تغذیه خوب محسوب می‌شود.
 

کره پسته

کره پسته

درسته است که خریدن پسته و در نتیجه خرید کره آن این روزها برای همه مقدور نیست، ولی امتحان کردن طعم متفاوت آن خالی از لطف نیست. پسته به نسبت بیشتر دانه‌ها و مغزهای روغنی، چربی کمتری دارد. 2 قاشق چای خوری از کره پسته حدود 14 گرم چربی در خود دارد در حالی که کره‌های گیاهی دیگر، مثلاً کره بادام، در همین حجم 16 گرم چربی در خود جای داده‌اند.
پسته سرشار از مس است طوری که 28 گرم از آن حدود 40 درصد از مس مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند. مس برای تولید انرژی، متابولیسم و حفظ ساختار استخوان‌ها و بافت‌های همبند اهمیت زیادی دارد.
 
البته دانه‌ها و مغزهای روغنی و در نتیجه گره‌های گیاهی آن‌ها به این فهرست محدود نمی‌شود، ولی این کره‌های گیاهی رایج‌ترین کره‌هایی هستند که تولید و مصرف می‌شوند. تنها کره گیاهی رایجی که ما در ایران به‌صورت سنتی مصرف می‌کنیم کره کنجد است که با اضافه شدن مواد افزودنی و شکر زیاد تبدیل به حلوا ارده یا حلوا شکری می‌شود و البته با کره کنجد تفاوت زیادی دارد! به غیر از کره کنجد و اخیراً کره بادام زمینی، باقی کره‌ها در ایران کاملاً ناشناخته باقی مانده‌اند و هنوز طرفداران خاصی ندارد.

منبع: roadtobelle

نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیکره های گیاهی, تغذیه سالم, چربی, پروتئین
تاریخ ثبت1398/09/05




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com