فواید کره مغزها و دانه‌های روغنی

دانه‌ها و مغزها به شکل‌های متفاوت استفاده می‌شوند. گرفتن کره از این دسته از خوراکی‌ها در برخی کشورها درست مثل گرفتن روغن مرسوم است. بیشتر ما ایرانی‌ها شاید در سال‌های اخیر با تنوع کره‌ها آشنا شده‌ایم. مشهورترین آن‌ها احتمالاً کره بادام زمینی باشد که همه کم و بیش اطلاعاتی راجع به آن داریم. ولی فهرست کره‌های متنوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. کنجد، بادام، گردو، فندق، آفتاب گردان و ... همگی به‌صورت کره‌های خوش مزه طرفداران خاص خود را در سراسر جهان دارند. ولی فواید کره مغزها و دانه‌های روغنی چیست؟  
مصرف مغزها و دانه‌های روغنی در کشور ما از قدیم رایج بوده است. مغزها و دانه‌های روغنی معمولاً به‌صورت تنقلات یا به‌عنوان یک ترکیب خوش مزه در غذاها مورد استفاده قرار می‌گرفت. از نون و پنیر و گردو که رایج‌ترین و سنتی‌ترین شکل استفاده از آن‌هاست تا درست کردن غذاهای اعیانی و خوش مزه مثل فسنجان و ... . در عین حال که شیوه‌های مختلفی برای استفاده از مغزها و دانه‌ها وجود دارد، این شیوه‌ها کماکان در طول سالیان دراز ثابت مانده است. ولی حالا با گسترش ارتباطات می‌دانیم که در سوی دیگر جهان دانه‌ها و مغزها به طرق دیگر هم استفاده می‌شوند. شاید این بهترین شیوه برای تبدیل کردن این خوراکی‌های خوشمزه و مغذی به محصولی آماده برای مصرف روزانه باشد. بگذارید نگاهی به فواید کره مغزها و دانه‌ها بیندازیم
 

کنترل و کاهش وزن با کره

کاهش و کنترل وزن کره

نیازی نیست به تناقض اولیه این ادعا زیاد بپردازیدم! کره‌ها پر از چربی هستند و چربی همیشه به معنی افزایش وزن! ولی این تمام ماجرا نیست. یکی از فواید کره دانه‌ها و مغزها مربوط به همراه بودن چربی آن با فیبر و پروتئین می شود. به این طریق است که شما می توانید با خوردن مقدار کمتری کالری، زودتر سیر شوید. یعنی کره‌ها شاخص سیر کنندگی بالایی دارند که به کاهش و کنترل وزن کمک می‌کند. بنابراین خوردن کره لزوماً به رژیم غذایی آسیبی وارد نمی‌کند. ولی طبیعتاً باید مراقب پر خورید باشید!
 

چربی خوب از فواید کره مغزها و دانه‌هاست

چربی خوب فواید کره مغزها و دانه های روغنی

بیشتر چربی یافت شده در کره مغزها و دانه‌ها از نوع غیراشباع است. همان نوع چربی که به‌اصطلاح چربی خوب نامیده می‌شود. این نوع چربی بهتر از چربی است که در گوشت یا غذاهایی فرآوری شده وجود دارد. به این ترتیب یکی از فواید کره مغزها و دانه‌ها را می‌توان تنظیم قند خون و انسولین و هورمون های مرتبط با ان دانست.
 

کره مغزها معدن مواد مغذی هستند

مغزها و دانه‌های روغنی علاوه بر چربی خوب و پروتئین بالا و فیبر خوراکی، مواد مغذی بسیار زیادی هم در خود دارند. ویتامین ای، ب 6، فولیک اسید، نیاسین، منیزیم، روی، مس و پتاسیم از مواد معدنی هستند که معمولاً در کره دانه‌ها و مغزها یافت می‌شوند. فقط هنگام خرید این کره‌ها یا درست کردن آن در خانه مراقب مواد افزودنی مثل شکر، نمک، نگه‌دارنده‌ها و چربی‌های غیرسالم باشید.
 

سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند

مغزها و دانه‌های روغنی سرشار از مواد معدنی مثل سلنیوم، منگنز، ویتامین C، ویتامین E، فلاونوئید، فنول ها، پلی فنول ها و ترکیبات دیگر هستند. تمام این ترکیبات به حفظ و حمایت از سلول‌های بدن کمک می‌کنند. به همین دلیل است که یکی از فواید کره دانه‌ها و مغزهای روغنی سلامت بهتر قلب است. همین طور این ترکیبات می‌توانند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کنند.
 

به تنظیم کلسترول کمک می‌کند

کاهش کلسترول

کلسترول بالا برای بدن مثل یک سم است. کلسترول رگ‌های بدن را سفت می‌کند و م تواند باعث بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شود. بادام، گردو و دیگر مغزهای روغنی می‌توانند به کاهش کلسترول کمک کنند. اگرچه بدن بیشتر کلسترول مورد نیازش را خودش تولید می‌کند ولی همیشه نیاز به یک منبع خارجی برای تأمین بخش باقی مانده دارد. خوشبختانه کره‌های خوشمزه خیلی راحت این نیاز بدن را برطرف می‌کنند.
 

کنترل دیابت نوع دو از فواید کره مغزها و دانه‌های روغنی است

این تأثیر گذاری را به‌نوعی می‌توان موازی با همان کاهش و کنترل وزن دانست. با خوردن دانه‌ها و مغزها قند خون بهتر کنترل می‌شود، چربی خون متعادل است و بدن از اضافه وزن رها می‌شود. این‌ها مشکلاتی هستند که می‌توانند نهایتاً به دیابت نوع 2 منجر شوند. ترکیبات موجود در کره‌ها همچنین تا حدی باعث سلامت بهتر و باز شدن رگ‌ها می‌شود که به جلوگیری از مشکلات قلبی و دیابت کمک می‌کند.
 

به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند

همان طور که گفتیم، باز کردن عروق و رگ‌ها یکی از اصلی‌ترین فواید کره مغزها و دانه‌های روغنی است. تحقیقات نشان می‌دهند کسانی که 2 بار در هفته یا بیشتر، مقدار 28 گرم یا 2 قاشق مغز یا کره آن‌ها را مصرف می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌های قلبی هستند.
 

دانه‌ها و مغزها سرشار از منیزیم هستند

وجود منیزیم برای عملکرد عصب‌ها، عضلات، استخوان‌ها، گلبول‌های خون، تعادل فشار خون و حتی سلامت DNA ضروری است. بسیاری از مردم منیزیم کافی دریافت نمی‌کنند که در دراز مدت باعث مشکلات مختلف می‌شود. هر چند مصرف بادام، بادام زمینی و ... می‌تواند به‌سادگی این مشکل را برطرف کند.

کپک زدن مغزها و دانه ها

تبدیل کردن دانه‌ها و مغزهای روغنی به کره یکی از بهترین روش‌ها برای تداوم مصرف و استفاده از مواد مغذی آن‌هاست. علاوه بر اینکه معمولاً طعم آن‌ها بهتر می‌شود و خود به‌عنوان یک وعده غذایی کامل می‌توانند استفاده شوند، نگهداری آن‌ها هم ساده‌تر می‌شود. با تبدیل دانه‌ها و مغزها به کره عملاً شما به فضای کمتری برای نگه داشتن آن نیاز دارید. یکی از مشکلات رایج این خوراکی‌ها که کپک زدن هست، هم با تبدیل آن به کره از بین می‌رود. خیلی ساده دانه یا مغزی که دوست دارید را آسیاب کنید و اگر دوست دارید باکمی شکر یا ترکیبات دیگر مخلوط کنید و یخچال بگذارید. به این شکل هم مدت زمان بسیار یادی می‌توانید آن را نگهداری کنید و هم یک غذای خوشمزه به فهرست خوراکی‌های صبحانه‌تان اضافه می‌کنید.

منبع: https://www.webmd.com/diet/ss/default.htm
 
نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیکاهش وزن, کره, چربی, مواد مغذی,
تاریخ ثبت1398/08/05




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com