رژیم کم نمک جهت رفع خطر حمله قلبی

در مضر بودن نمک بیش از حد برای بدن شکی نیست. این را هم می‌دانیم که ما ایرانی ها اصولا به نمک علاقه ویژه ای داریم و تقریباً تمام غذاها را بانمک بیش از حد استاندارد می‌خوریم. حتی این علاقه به فرهنگ لغات ما هم وارد شده و «بانمک» را به‌عنوان یک توصیف مثبت استفاده می‌کنیم. با این حال مضر بودن نمک همچنان پا برجاست. ولی نمک تا چه حد برای بدن مضر است؟ آیا تصور کلی در مورد ارتباط مصرف بیش از حد نمک با احتمال بالاتر حمله قلبی درست است؟ و چه رژیم غذایی برای کاهش مصرف نمک توصیه می شود؟
برای بررسی این موضوع سراغ مطالعه‌ای می‌رویم که در سال 2017 انجام شد. این مطالعه بسیار گسترده بود و بیشتر از 4000 هزار نفر، زن و مرد از سن 25 تا 64 سال را شامل می‌شد. عواملی که در این مطالعه در نظر گرفته شدند وزن، قد، فشار خون، نمونه ادرار (مجموع ادرار در 24 ساعت) و نمونه خون بود.
برای بررسی کامل اثرات مصرف نمک بر احتمال حمله قلبی، این مطالعه تا 12 سال ادامه پیدا کرد که نتایج بسیار جالبی به دست داد. در طول این 12 سال، 121 نفر دچار حمله قلبی شدند. بررسی آمار و ارقام نشان داد که افزایش مصرف نمک به‌طور محسوس باعث افزایش خطر حمله قلبی شده است. به‌طور دقیق‌تر وضعیت آماری افراد مورد بررسی چنین بود:
 
  • کسانی که روزانه 6.7 تا 8.8 گرم نمک مصرف می‌کردند 13% خطر حمله قلبی داشتند
  • افرادی با مصرف 8.8 تا 10.95 گرم، 45% حمله قلبی را تجربه کردند
  • مصرف 10.9 تا 13.7 گرم نمک در روز 56% خطر حمله قلبی به همراه داشت
  • و در نهایت مصرف نمک بالای 13.73 گرم احتمال حمله را به عدد هولناک 75% می‌رساند

البته اتکا به نتایج یک مطالعه منطقی نیست. این مطالعه هم مانند تمام مطالعات شرایط و محدودیت‌هایی داشته است. مثلاً فقط یک بار و آن هم ابتدای شروع آزمایش فاکتورهای مهم بررسی شدند. یعنی اگر افراد در طول این 12 سال شرایط زندگی خود را تغییر داده باشند، تأثیر آن لحاظ نشده است. همچنین فاکتورهای دیگر مثل سبک زندگی، فعالیت و ... هم در نظر گرفته نشده است. با همه این احوال، پیام این مطالعه واضح است. حتی اگر تمام این موارد را هم در نظر بگیریم، باز هم ارتباط میان مصرف نمک و حمله قلبی مشخص است. ولی چرا مصرف بیش از حد نمک تأثیر منفی بر سلامت ما دارد؟
 

تأثیر منفی نمک بر سلامت و افزایش احتمال حمله قلبی

نمک بیش از حد و حمله قلبی

یکی از ویژگی‌ها و خواص نمک، قابلیت خوب آن در جذب آب است. ولی متأسفانه این ویژگی در بدن ما نقش مفیدی ایفا نمی‌کند. احتباس آب ناشی از مصرف بیش از حد نمک به‌طور کلی باعث ذخیره آب بیشتر، بالا رفتن فشار خون و به هم خوردن تعادل و عملکرد بسیاری از اندام‌ها می‌شود. خطر این شرایط به‌خصوص برای کسانی که از پیش سابقه بیماری قلبی دارند، بیشتر خواهد بود. فشار خون بالا بیشتر از آن که قلب را تحت فشار بگذارد، به کلیه آسیب می زند.
متأسفانه نمک بالا در بیشتر مواقع به معنی چربی و قند بالای مواد غذایی هم هست. در اغلب موارد غذاهایی که پر ادویه و پر نمک هستند، چرب هم هستند. ولی ممکن شما هم‌چین چیزی را اصلاً متوجه نباشید چرا که بدن ما به‌خوبی با شرایط مختلف ارتباط برقرار می‌کند. در نتیجه شما به مقدار نمکی که همیشه می‌خورید عادت می‌کنید و اصلاً متوجه شوری غذا نمی‌شوید.
به همین دلیل قضاوت کردن مقدار بیش از حد نمک در غذا مسئله نیست که بخواهید خودتان آن را قضاوت کنید. ذائقه شما ممکن است به شوری عادت کرده باشد و بدون آنکه متوجه شوید به خودتان آسیب بزنید.
 

رژیم غذایی کم نمک برای کاهش خطر حمله قلبی

طبق آن چه سازمان سلامت جهانی (WHO) گفته، افراد بزرگ‌سال بهتر است نهایتاً 5 گرم در روز نمک مصرف کنند. در مورد افراد غیر بزرگ‌سال، می‌توان از این جدول تغذیه‌ای استفاده کرد:
 
  • کودکان 1 تا 3 سال کمتر از 2 گرم نمک
  • افراد 4 تا 6 سال کمتر از 3 گرم
  • افراد 7 تا 10 سال کمتر از 5 گرم
  • و افراد بالای 11 سال کمتر از 6 گرم

طبق اطلاعاتی که این سازمان منتشر کرده، به نظر می‌رسد اگر همه مردم میزان مصرف خود را کنترل کنند میزان مرگ و میر ناشی از حمله قلبی در جهان به نصف کاهش پیدا می‌کند!
 

روش‌های کاهش نمک در رژیم غذایی

رژیم غذایی کم نمک

برای کاهش نمک در غذای روزانه می‌توان از چند تکنیک استفاده کرد
 
  • اول از همه مقدار نمکی که در هنگام آشپزی مصرف می‌کنید را کاهش دهید. در نظر داشته باشید که بسیاری از مواد غذایی که برای آشپزی استفاده می‌کنید خودشان نمک افزوده دارند! رعایت این مورد به‌خصوص زمانی که از غذاهای فرآوری شده و فوق فراآوری شده استفاده می‌کنید بسیار مهم است.
  • نمکی که می‌خورید را به کمک میوه و سبزیجات جبران کنید. اثر نمک در بدن (که حاصل پیوند سدیم و کلر است) را می‌تواند به‌خوبی با مصرف پتاسیمی که در میوه و سبزیجات به‌وفور یافت می‌شود، خنثی کرد. علاوه بر اینکه میوه و سبزیجات مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر لازم برای بدن را هم تأمین می‌کنند.
  • برای طعم دادن به غذا از سبزیجات و گیاهان دیگر استفاده کنید. نمک تنها ترکیب طعم دهنده در آشپزی نیست. اگر روش دیگری برای خوش طعم کردن غذا به ذهنتان نمی‌رسد به این دلیل است که با ترکیبات دیگر آشنایی ندارید. سبزیجات و ادویه‌های زیادی هستند که هر کدام می‌توانند غذا را خوش طعم و عطر کنند. فقط کمی تجربه لازم است، و کمی صبر برای عادت کردن به طعم‌ها و عطرهای جدید.
 
باآنکه به‌طور قطعی نمی‌توان در مورد چگونگی و میزان ارتباط نمک و حمله قلبی اظهار نظر کرد، ولی می‌توان اثر منفی آن را ثابت شده در نظر گرفت. برای کاهش مصرف نمک به‌طور خلاصه سعی کنید رژیم غذایی سالم داشته باشید، غذاهای های آماده، فست فود، غذاهای فرآوری شده، پر ادویه و تند، بیسکوییت و اسنک و ...  نخورید. به‌علاوه حالا که استفاده از چراغ‌های راهنمای سلامت محصولات غذایی کاملاً جا افتاده، بهتر است هنگام خرید هر محصول به آن چراغ‌ها هم نگاهی بیندازید. مواد غذایی را بخرید که کمتر از 100 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم دارند.
 
منابع:
eufic
health.harvard
heartfoundation
 

نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیرژیم غذایی, نمک, حمله قلبی, بیماری کلیوی,
تاریخ ثبت1398/06/17




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com