انتخاب غذا برای مسافرت و تغذیه سالم

رعایت تغذیه سالم در زندگی امروزی چندان کار ساده‌ای نیست. علاوه بر اطلاعات کلی پزشکی و سلامتی که باید داشته باشیم، لازم است گاهی در مقابل خواسته‌هایمان هم مقاومت کنیم. با همه این احوال، رژیم غذایی سالم در شرایط معمول بسیار ساده‌تر از انتخاب صحیح غذا برای مسافرت است. تغذیه سالم در مسافرت حتی برای کسانی هم که در حالت معمول رژیم کاملاً سالم دارند، بسیار دشوار است. پیدا کردن گزینه‌های سالم‌تر غذایی در مسافرت معمولاً نیازمند پیش بینی و برنامه ریزی قبلی است.
در حقیقت ما کنترل زیادی بر روی حفظ سلامت رژیم غذایی در مسافرت نداریم. فقط با برنامه ریزی، می‌توانیم انحراف کمتری از رژیم غذایی سالم هر روزمان داشته باشیم. به این امید که وقتی مسافرت تمام شد، با برگشت به تغذیه سالم گذشته، همه چیز را جبران کنیم. با استفاده از این چند راهکار ساده می‌توانید سلامت تغذیه در مسافرت را تا حدی تضمین کنید
 

تنقلات و خوراکی سالم همراه داشته باشید

یکی از استراتژی‌هایی که سلامت غذای مسافرت را تضمین می‌کند، به همراه داشتن تنقلات و خوراکی‌های خوشمزه ولی سالم است. اگر بخواهیم به امید خوراکی‌های بین راهی، فرودگاه، ترمینال، ایستگاه‌ها و ... باشید، چیزی به غیر از اسنک و تنقلات‌های غیر سالم به دست نخواهید آورد. میوه‌های خشک شده، مغزها و دانه های روغنی (غیر بو داده) بهترین گزینه‌ها برای خوراک سبک در مسافرت و به خصوص در مسیر هستند. برای فواصل کوتاه‌تر و شرایط مناسب، میوه، ماست های طعم دار، سبزیجات، کیک و بیسکوییت و نان های غلات کامل یا جو، و ... گزینه‌های مناسب دیگری برای مسافرت هستند.
 

آماده کردن غذای مسافرت قبل از حرکت


حداقل برای وعده اول مسافرت می‌توان مقادیری خوراکی و غذا آماده کرد. مثلا سالاد و ساندویچ سرد و غذاهایی که فاسد نمی شوند را می‌توان شب قبل از مسافرت آماده کرد. اگر در طول مسافرت در هتل یا جایی که امکانات دارد می‌مانید، می‌توانید هر روز همین کار را کنید و غذای روز بعد را آماده کنید. البته در فصل تابستان، داشتن یک یخچال کوچک قابل حمل یا وسیله دیگری که غذا را سرد نگه دارد، به خوردن غذای از قبل آماده شده کمک زیادی می‌کند.
 

رژیم غذایی تان را با خرید در مسافرت حفظ کنید

مطمئنا در مسافرت نمی‌توانید تمام خوراکی و غذاهای مورد نیازتان را با خود بیاورید یا از قبل آماده کنید. تنقلات و خوراکی‌ها بالاخره تمام می شوند و غذایی که آماده می‌کنید نهایتا برای یک وعده در روز کافی هستند. بهترین کار خرید غذای مسافرت در حین مسافرت است. یک سوپر مارکت یا فروشگاه پیدا کنید. مواد خوراکی، اسنک و تنقلات ، سبزیجات و میوه‌هایی که فکر می‌کنید در طول مسافرت لازم می‌شود را بخرید. به این شکل با نبود تنوع غذایی و میان وعده مواجه نمی‌شوید. مهم ترین نتیجه این استراتژی کنترل میزان گرسنگی است! بنابراین وقتی زمان ناهار یا شام می‌شود، خسته و گرسنه به غذا حمله نمی‌کنید. به علاوه کمتر به غذاهای حاضری و مضر تمایل پیدا می‌کنید.
 

تغذیه سالم شامل آب هم می‌شود

تغذیه سالم و آب

یکی از مشکلات شایع هنگام مسافرت، کم آبی بدن است. در بیشتر مواقع ما خیلی ساده جایی برای حمل آب همراه خود در نظر نمی‌گیریم. فراموش می‌کنیم که در فصلی مثل تابستان بدن انسان می‌تواند تا 1 کیلوگرم آب در ساعت از دست بدهد. کمبود آب علاوه بر مضراتی که دارد، معمولاً باعث گرسنگی کاذب، سوء هاضمه و جذب ضعیف مواد مغذی هم می‌شود. بنابراین در کنار برنامه ریزی برای آماده کردن غذای مسافرت، باید فکری برای یک بطری آب هم بکنید.
 

تغذیه سالم در رستوران‌ها

اگر به رستوران می‌روید، غذاهایی انتخاب کنید که به طور کلی سالم‌تر هستند. احتمالا با غذاهای رستوران آشنایی ندارید و نمی‌دانید کدام غذا را سالم‌تر درست می‌کند. ولی به هر حال برخی گزینه‌ها سالم‌تر از بقیه هستند. مثلا غذاهای انتخاب کنید که سبزیجات زیادتری دارند یا سرخ شده نیستند. به‌جای غذاهای سرخ شده، غذاهای کبابی سفارش دهید. به عنوان پیش غذا سالاد سفارش دهید.
غذاهای فست فودی را از گزینه‌ها حذف کنید (اگر هم به خوردن فست فود اصرار دارید این موارد سالم‌تر هستند) غذاهای سنتی و مواردی مثل کباب، جوجه و ... هم به شدت بستگی به نوع طبخ و روش کار رستوران دارند. اگرچه خوردن این غذاها مشکلی ندارد، ولی برای این غذاها بهتر است به رستوران‌هایی بروید که مطمئن‌تر هستند. بهترین کار کمی جست و جو و برنامه ریزی برای رستوارن های معتبرتر با غذاهای سالم‌تر است.
رعایت کردن رژیم غذایی و تغذیه سالم در مسافرت چندان ساده نیست. ولی با آماده کردن غذای مسافرت و انتخاب غذاهای بهتر در رستوران می‌توانید در حین مسافرت تا حد ممکن رژیم غذایی تان را حفظ کنید.
 
منابع و مراجع:
chopra.com
webmd.com
coconutsandkettlebells.com
aaptiv.com

نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیمسافرت, تغذیه سالم, غذا برای مسافرت, تابستان
تاریخ ثبت1398/05/28


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com