چای نوشیدنی محبوب

چای نوشیدنی سنتی برای رفع کم آبی

سال‌هاست که از چای به عنوان نوشیدنی اصلی ما ایرانی هاست. برای رفع خستگی، برای پذیرایی در مهمانی ها و ... . هر چند که ریشه و اصل استفاده از چای ریشه در فرهنگ کشور های دیگر دارد ولی به هر حال این نوشیدنی حالا دیگر بخشی از فرهنگ ما شده است. گفته می شود که چای خواص و مزایای بسیاری دارد. ولی این باور ها تا چه حد با آن چه که در آزمایش های علمی به اثبات رسیده اند مطابقت دارند؟ و مهم تر از همه اینکه نقش چای در رفع کم آبی بدن چیست؟ آیا چای به تأمین آب بدن کمک می کند؟ تا چه حد؟
 
چای در ایران یکی از اصلی ترین نوشیدنی های مصرفی به حساب می آید

چای و انواع آن

چای یکی از قدیمی ترین نوشیدنی ها در جهان محسوب می شود. بعد از آب، بیشترین نوشیدنی است که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. چایی که ما می نوشیم در واقع حاصل فرایند استخراج است. استخراج مواد داخل برگ های چایی به داخل آب داغی که به آن اضافه می شود. دم نوش های مختلف میوه و دم نوش های گیاهی مختلفی وجود دارد که درست مشابه چای درست و مصرف می شوند. به اصطلاح به آن ها هم چای گفته می شود. مثلاً چای آویشن، یا چای به و ... هر چند که منظور از چای در واقع دم نوش گیاه چای است. 
خود چای انواع مختلفی دارد. بسته به این که فرآیند تهیه و آماده سازی چای دقیقاً به چه صورت باشد، نام آن هم متفاوت می شود. چند نمونه پر مصرف از انواع چای در ادامه به صورت مختصر توضیح داده شده است:
چای سیاه: این چای رایج ترین نوع چای است که در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. این چای از برگ های تخمیر چای تولید می شود. در این فرآیند برگ های چای توسط آنزیم های به خصوص در دمای تحت کنترل تجزیه می شوند و سپس خشک می شوند. این فرآیند باعث تولید ماده شیمیایی به نام پلی فنول ها می شود که طعم و رنگ متفاوتی به چای می دهند. 
چای سبز: چای سبز از برگ های غیر تخمیر شده چای به دست می آید. برای تهیه چای سبز، برگ ها پیش از خشک شدن، بخارزنی می شوند تا اکسیداسیون آن ها با آنزیم ها به حداقل برسد. این کار باعث می شود که رنگ برگ ها همچنان سبز بماند و طعم خاص چای در آن مشهود باشد. 
چای اولانگ: چای اولانگ از نظر تخمیر شدن، در میانه طیف بین چای سبز و چای سیاه قرار دارد. در چای اولانگ، برگ های چای مقداری تخمیر می شوند و در نتیجه رنگ و طعم آن ترکیبی از چای سبز و چای سیاه است. 
با آن که چای سیاه ، چای سبز و چای اولانگ انواع مختلفی از پلی فنول ها را دارند ولی مقدار کل پلی فنول در آن ها با هم برابر است. چای را می توان ساده و فقط با دم کردن میل کرد یا آن که با اضافه کردن مقداری شیر، یا لیمو یا شکر طعم آن را بهبود داد. البته از نظر علمی تاثیر ترکیب کردن این مواد با چای هایی با پلی فنول های مختلف، هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. 
 

آیا چای برای سلامت مفید است؟

در مجامع علمی، تحقیقاتی که بر روی چای سبز انجام گرفته است بسیار بیشتر از چای سیاه و انواع دیگر چای هاست. در تحقیقاتی اخیر که به ارتباط بین غذاهای مختلف، گروه های نوشیدنی و بیماری های مرتبط با رژیم غذایی انجام شده است، گزارش شده که چای محافظه کارانه ترین نوشیدنی در میان تمام انواع نوشیدنی هایی است که می توان مصرف کرد. 
در واقع کسانی که چای زیادی مصرف می کنند تا 16 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آن ها کمتر است. همچنین خطر بیماری های قلبی و عروقی تا 28 درصد و سرطان تا 34 درصد کاهش می یابد. البته تحقیقات دیگر نتایج متفاوتی دارند. در برخی از تحقیقات انجام شده، ارتباط معنا دار و مشخصی بین چای و سرطان مشخص نشده است. 
یکی دیگر از مطالعات وسیعی که در همین زمینه انجام شده است مربوط به بررسی نوشیدن یک فنجان چای روزانه است که نشان می دهد 9 درصد خطرات مختلف منجر به مرگ را کاهش می دهد. 
بیشتر مزایا و تأثیرات مثبت چای مربوط به پلی فنول هایی به نام فلاونوئید یا زردینه است. فلاونوئید ها به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارند، بر روی رگ های خونی اثر می گذارند. البته این ترکیب، تنها ترکیب اثر گذار در چای نیست. کافئین موجود در چای هم اثرات زیادی بر بدن می گذارد. 
 
در مطالعاتی که بر روی چای و بیماری های قلبی و عروقی انجام شده است، مشخص شده که چای سیاه و چای قهوه با کاهش کلسترول بد، فشار خون پایین و خطر سکته مغزی مرتبط است. 
از طرف دیگر مطالعات مختلفی در مورد اثر چای برای کاهش وزن انجام شده است. در دو مطالعه اخیر گزارش شده که افزایش مصرف چای سیاه با ثابت ماندن رژیم غذایی، باعث بهبود خفیف در کاهش وزن شده است. بررسی 18 مقاله و تحقیق انجام شده در همین زمینه اما مشخص می کند که نوشیدن چای تاثیر بزرگ و قابل توجهی بر کاهش وزن ندارد. در نتیجه می توان گفت که ارتباط مدیریت وزن و مصرف چای همچنان نا مشخص و غیر قطعی است. 
فلاونوئید هایی که در چای وجود دارند از خرابی دندان جلوگیری می کنند که علت آن به خاصیت ضد ویروس و ضد میکروبی آن ها بر می گردد. به علاوه اینکه چای ترکیبی به نام فلوراید را در اختیار دندان ها قرار می دهد که به افزایش مقاومت آن ها در برابر پوسیدگی دندان کمک می کند. با این حال، رعایت بهداشت دهان و دندان مهم ترین عامل برای حفظ سلامت دندان هاست و چای تنها اثر گذاری آن را بیشتر می کند. 
چای سبز به دلیل داشتن فلاونوییدهای مختلف و آنتی اکسیدانهای موثر دارای اثرات سلامت بخش است.

اثر کافئین موجود در چای، تا چه حد می توانیم چای بنوشیم؟

مقدار تخمیری که بر روی برگ های چای اتفاق می افتد به طور اساسی نقش تعیین کننده مقدار کافئین موجود در آن و در نتیجه محدودیت مقدار چایی که در روز می نوشید را دارد. مقدار کافئین در چای می تواند از 1 میلی گرم در هر 100 میلی لیتر تا 90 میلی گرم متغیر باشد. این در حالی است که دم نوش های گیاهی دیگر و به خصوص دم نوش های میوه های مختلف حاوی کافئین نیستند. مطالعات نشان می دهند که مصرف کم کافئین می تواند به افزایش استقامت فیزیکی و هشیاری بیشتر کمک کند. البته مصرف بیش از حد کافئین هم می تواند باعث اختلال در خواب شود. 
یکی از اثرات شناخته شده کافئین، مدر بودن آن است. این اثر کافئین باعث می شود فردی که کافئین مصرف می کند آب بیشتری از دست دهد. هر چند که مطالعات نشان می دهند این اثر فقط در صورت مصرف مقادیر زیاد کافئین اتفاق می افتد. به طور مثال اگر در روز بیشتر از 6 تا 8 فنجان چای مصرف کنید ممکن است به جای تأمین آب بدن، در واقع آب را از بدن تان دفع کنید. 
در تحقیقات اخیر مشخص شده است که یک فرد بالغ و سالم می تواند بدون مشکلی خاصی روزانه تا 200 میلی گرم کافئین مصرف کند. در نتیجه یک فرد بالغ می تواند در روز تا 8 لیون چای بنوشد. البته وضعیت در مورد زنان باردار و کودکان کمتر از 2 سال متفاوت است. 
یکی از نگرانی های اصلی در مورد مصرف چای، تاثیر مصرف چای بر آهن موجود در بدن است. تحقیقات و گزارشات نشان داده اند که نوشیدن چای تاثیر به خصوصی بر روی میزان آهن موجود در بدن کودکان یا بزرگ سالان ندارد. هر چند که خوردن چای همراه یا بعد از غذا از جذب آهن آن جلوگیری می کند. پس در صورتی که چای به تنهایی مصرف شود می تواند راهی برای تامین آب بدن محسوب شود. 
مقایسه میزان کافئین موجود در یک فنجان چای سبز ، سیاه  و قهوه
جدول زیر به طور خلاصه مقدار مصرف چای مجاز برای افراد مختلف را نشان می دهد: 
  محدودیت مقدار مصرف کافئین به صورت روزانه تعداد فنجان چای معادل (با فرض وجود 50 میلی گرم کافئین در هر فنجان 150 میلی لیتر چای)
افراد بزرگسال 400 mg 8 فنجان
زنان باردار و شیرده 200 mg 4 فنجان
کودکان 3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن 1 تا 2 فنجان (بسته به سن)
 
نتیجه
چای نوشیدنی محبوب نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان است. نوشیدن 8 فنجان چای در روز به طور کلی مجاز دانسته می شود که بر اساس مقدار کافئین موجود در چای تخمین زده شده است. البته این میزان شامل حال کودکان و زنان باردار و شیرده نمی شود و این افراد باید مقدار کمتری چای مصرف کنند. چای فواید مختلفی برای سلامتی دارد که در نوشیدنی ها و دم نوش های دیگر یافت نمی شود و این به علت وجود فلاونوئید است.
 
منبع: eufic.org
 
نام نویسندهعباس رهامی
کلمه های کلیدیکم آبی,آب,چای,کافئین,
تاریخ ثبت1398/03/12




نام و نام خانوادگی:  
پست الکترونیک:  
متن پیام:  
 بازسازی
کد امنیتی :  

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com