" پاکسازی بدن" و اهمیت آن در سلامتی
مصرف غذاهای سنگین و حجیم در فصل زمستان سبب انباشتگی مواد زائد دربدن می شود که در فصل بهار، این مواد در بدن غلیان پیدا می کنند. از همین رو لازم است تا با رعایت برخی اصول سبک زندگی و تغذیه سالم، به پاکسازی بدن کمک کرده تا مواد زائد زمینه ساز بیماری های مختلف نشود.
 

چرا باید بدن را پاکسازی کنیم؟

مصرف خوراکی های حاوی افزودنی ها، مواد نگهدارنده، شکر سفید، آردهای تصفیه شده، روغن های اشباع و دیگر ترکیبات ناسالم سبب تجمع مواد زائد و سمی در بدن می شوند که در فصل زمستان به دلیل کاهش نور خورشید، بی تحرکی و تمایل به مصرف بیشتر غذاهای سنگین افزایش می یابد.  این در حالی است که کلیه ها، کبد، پوست، روده ها و مجاری تنفسی به عنوان اندام های تصفیه کننده بدن قادر به دفع کامل این مواد نیستند و در دوران هایی مانند تغییر فصل، پیش از بارداری و پس از دوره های تغذیه نامناسب با رعایت دوره های کوتاه پاکسازی به وضعیت بهتر سلامتی دست یافت.

مهم ترین فواید پاکسازی بدن

-           تعادل وزن بدن
-           مقابله با احتباس آب و سلولیت
-           بهبود سلامت پوست و شفافیت صورت
-           تنظیم سیستم گوارشی و بهبود ناراحتی های مانند یبوست، احساس سنگینی، رفلاکس و....
-           افزایش سطح انرژی و پویایی بدن
-           کاهش التهابات، درد و ناارحتی های مزمن
-           کاهش تجمع مخاط ها
-           بهبود کیفیت خواب و پیشگیری از بی خوابی
-           تسکین اضطراب، اندوه، تحریک پذیری، حالات عصبی و به طور کلی بهبود خلق و خو
معجون پاکسازی بدن تغذیه مناسب و هدفمند بهترین معجون پاکسازی بدن است
 

اصول دوره پاکسازی بدن

-           دوران پاکسازی بدن در افراد مختلف با توجه به شرایط جسمی و روحی متفاوت خواهد بود و می تواند از یک تا سه هفته مبتنی بر اصلاح عادات غذایی و حذف خوراکی های ناسالم خواهد بود.
-           افرادی که برای نخستین بار تصمیم به پاکسازی بدن دارند باید این برنامه را به تدریج آغاز کنند. تغییر یکباره عادات غذایی موفقیت آمیز نیست و فرد را دچار دلزدگی و رها کردن اصول می کند. در گام اول توصیه می شود صبحانه را با حذف شکر، نان های سفید و دیگر خوراکی های ناسالم اصلاح کرد. سپس شروع به کاهش مصرف خوراکی های چرب مانند غذاهای سرخ شده، سس و... و مواد غذایی سرشار از قند مانند نوشابه ها، شیرینی جات و ... نمود.
-           تغییرات غذایی برای پاکسازی بدن در دوران های استرس زا اصلا مفید نیست زیرا این شرایط نیاز به تلاش و اراده جسمی و روانی دارد.
-           نوشیدن آب فراوان موجب تسهیل در دفع مواد زائد و سمی از بدن شده و از طرفی بهبود جریان خون و عملکرد سیستم گوارش نیز کمک می کند. البته به جز آب می توان دمنوش های گیاهی، عصاره سبزیجات و آبمیوه تازه را نیز میل نمود.
-           دریافت کالری کاهش یابد تا روند متابولیک بدن تحریک شود.
-           مصرف پروبیوتیک ها مانند ماست به عملکرد بهتر روده ها کمک می کند و در این دوران بسیار مفید خواهد بود.
-           بخارپز کردن مواد غذایی یا پیچیدن آنها در فویل آلومینیوم و کبابی شدن در فر جز بهترین روش های پخت در این دوران است زیرا نیازی به استفاده از روغن نخواهد بود و نسبت به روش های با حرارت زیاد، مقدار کمتری از ریزمغذی ها به خصوص ویتامین ها از دست می روند.
-           مصرف منظم میوه ها و سبزیجات حتما توصیه می شود زیرا فیبرهای غذایی و آب در با تسهیل عملکرد روده ها به دفع مواد زائد کمک کرده و آنتی اکسیدان ها نیز می توانند آسیب های رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی های محیطی، تغذیه ناسالم و... را کاهش می دهد.
-           مصرف نمک نیز باید به حداقل برسد زیرا در این صورت التهابات و اِدِم بدن بهبود می یابد و روند سوخت و ساز چربی ها تحریک می شود.
-           از الکل باید اجتناب نمود زیرا این نوشیدنی منبع رادیکال های آزاد است که روند پیری سلول ها را تشدید کرده و همچنین به کبد که یکی از مهم ترین اندام های دفع مواد سمی است، آسیب می رساند.
-           به جای تنقلات و میان وعده های آماده، انواع میوه ها و سبزیجات توصیه می شود.
-           در این دوران مصرف ماهی، مرغ بیولوژیک و تخم مرغ باید جایگزین گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده گردد.
-           برای طعم بهتر غذاها می توان به جای کره و چربی های حیوانی از روغن زیتون استفاده نمود.
-           در تغذیه روزمره باید غلات سبوس دار و برنج قهوه ای را گنجاند. 
-           امگا 3 موجود در ماهی ها، گردو، پسته و ... التهابات ناشی از ترکیبات سمی جمع شده در بدن را کاهش می دهند.
-           ورزش و به خصوص پیاده روی عملکرد روده ها را تسریع کرده و به بهود جریان خون و فعالیت غدد لنفاوی کمک می کند که در این شرایط دفع مواد زائد بهتر صورت می گیرد. همچنین فعالیت بدنی موجب دفع بعضی از ترکیبات سمی از طریق تعریق می شود که البته پس از ورزش حتما باید به مقدار کافی مایعات نوشید.  
-           خواب کافی نیز در این زمینه تاثیرگذار است زیرا در مدت خواب، مکانیسم های دفع ترکیبات زائد و بازسازی بافت ها تسهیل می شود.
نام نویسندهمریم السادات کاظمی
کلمه های کلیدیپاکسازی بدن, تغذیه مناسب
تاریخ ثبت1398/02/25


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com