تغذیه مناسب در بحران مالی
تغذیه خوب می تواند گران تمام شود.به خصوص در شرایطی که مواد غذایی گران شده اند و بودجه در نظر گرفته شده برای تامین غذای خانوار هیچ تغییری نکرده است. با اینحال هنوز راه هایی وجود دارد که شما با همین محدودیت بودجه بتوانید برنامه ای غذایی خود را طوری تنظیم کنید که هم تغذیه سالمی داشته باشید و هم به قول معروف کم نیاورید.
.نکاتی که در این مقاله ارائه می شود می تواند راهنمای شما برای این کار دشوار باشد.

برای هفته ی پیش رو یک برنامه غذایی بنویسید .

در این برنامه باید بدانید که در هر وعده قصد دارید کدام غذا را تهیه کنید.
این کار به خاطر این است که بتوانید هنگام خرید هفتگی همان مواد غذایی را بخرید که برای پخت غذاهای برنامه نیاز دارید
یک روز از هر هفته را به برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی خود برای هفته آینده اختصاص دهید برای ما که معمولا آخر هفته خرید می کنیم روزهای چهار شنبه یا پنجشنبه برای انجام این برنامه ریزی خوب است. بر اساس برنامه غذایی یک هفته  لیستی ازچیزهایی که نیاز دارید تهیه کنید
در این مورد یخچال و قفسه‌های خود را بررسی کنید تا ببینید در حال حاضر چه چیزی دارید.معمولا مواد غذایی زیادی در یخچال و قفسه ها وجود دارند که می توان از آن‌ها استفاده کرد.
در لیست خرید فقط مواد غذایی را بگذارید که در تهیه غذا به آن نیاز دارید و در خانه موجود نیست.

برای هر هفته برنامه غذا یی آماده کنید و یک لیست خرید تهیه کنید. تنها چیزی را بخرید که مطمئن هستید از آن استفاده خواهید کرد و قبل از اقدام به تهیه لیست خرید ببینید چه اقلامی را در کابینت یا یخچال خود دارید .

.

در فروشگاه  فقط بر اساس لیست خرید کنید.

زمانی که وعده‌های غذایی خود را برنامه‌ریزی کرده‌اید و لیست خواربار خود را تهیه کرده‌اید، به آن پایبند باشید.
در فروشگاه‌های مواد غذایی خیلی امکان دارد که شما از هدف اصلی منحرف شوید، همین مسئله می‌تواند منجر به خرید ناخواسته وگران‌قیمت شود.
به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید در فروشگاه اول محیط پیرامون خودتان را نگاه کنید.. این باعث می‌شود که به احتمال زیاد  تمام مواد غذایی خود را در همین منطقه پیدا کنید.
در قسمتهای وسطی فروشگاه ها معمولا غذاهای ناسالم یا غیر ضروری چیده می شود. اگر در راهروی  بین قفسه ها هستید به جای اینکه ردیف هایی را که مستقیم در معرض دیدتان هستند نگاه کنید بیشتر قفسه های بالا و پایین را نگاه کنید و بگردید.در قفسه های فروشگاهی  معمولا موارد گران‌قیمت در سطح  دید چشم قرار می‌گیرند.
علاوه بر این، در حال حاضر تعداد زیادی از برنامه‌های موبایلی  برای کمک به خرید شما وجود دارد. برخی ازآن‌ها حتی می‌توانند لیست خرید شما را حفظ کنند یا لیست بین خریداران متعدد را به اشتراک بگذارند برخی از این برنامه ها تخفیفهایی را برای شما در نظر می گیرند که کمک می کند هزینه کمتری به خرید اختصاص دهید.
در صورت فراموش کردن لیست خرید  استفاده از یک app  راهی خوب برای اطمینان خاطر است
زمانی که در حال خرید هستید، به لیست خرید خود بچسبید.

غذا را در خانه تهیه کنید

آشپزی در خانه بسیار ارزان‌تر از غذا خوردن بیرون از خانه است .به جای غذا خوردن بیرون از خانه و در دقیقه آخر عادت کنید در خانه آشپزی کنید. به طور کلی  با پولی که برای خوردن غذا در یک رستوران برای دونفر می پردازید می توانید در خانه برای 4 نفر غذا تهیه کنید.بسته به زمانی که دارید می توانید کل غذای هفته را در یک روز درست و نگهداری کنید یا اگر فرصت کافی دارید می توانید برای هر وعده همان موقع غذا تهیه کنید.
 

در یک وعده غذای بیشتری درست کنید و باقیمانده آن را برای وعده های دیگر بسته بندی و نگهداری کنید.

پختن غذای بیشتر برای یک وعده به شما کمک می کند  هم در زمان و هم در هزینه  صرفه‌جویی کنید.
غذای باقیمانده می‌تواند برای ناهار مورد استفاده قرار گیرد، یا در کنار غذاهای دیگر با مقدار کمتر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توانید آن را در اندازه‌های تک بخشی منجمد کنید که بعدا مورد استفاده قرار بگیرند.
باقیمانده های غذا را می شود به عنوان خورش سالاد سوپ و ...استفاده کرد. این غذا ها به ویژه برای صرفه جویی در بودجه عالی هستند.

غذاهای تهیه‌شده از مواد غذایی ارزان را بیشتر بپزید و در طی روزه‌ای بعد از باقی مانده‌های خود استفاده کنید.

 وقتی گرسنه هستید خرید نکنید.

اگر شما گرسنه به مغازه خواربار فروشی بروید، احتمال بیشتری وجود دارد که از لیست خرید خود صرفنظر کنید و چیزی را به خاطر هوس بخرید.زمانی که گرسنه هستید، اغلب مشتاق غذاهایی هستید که برای شما و یا بودجه تان مناسب نیستند.
سعی کنید قبل از رفتن به فروشگاه، یک تکه میوه، ماست و یا یک میان وعده ی سالم بخورید.

خرید کردن در حالی که گرسنه هستید می‌تواند منجر به هوس  و خرید آنی شود. اگر گرسنه هستید پیش ازرفتن به خرید یک اسنک بخورید.
نام نویسندهزیبا کاوه یی
کلمه های کلیدیمشکل مالی, تغذیه مناسب, بحران اقتصادی, اقتصاد غذا
تاریخ ثبت1397/10/03


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com